۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۴:۵۹
کد خبر: 82712286
T T
۰ نفر
دلالان، روزگار انگور سیاه كردستان را تیره كردند

سنندج - ایرنا - تاكداران كردستانی با وجود برداشت خوب، روزگار خوبی ندارند و سهم آنها از فروش انگور سیاه (هه نگوره ره شه) محصول باغات این منطقه، كمتر از درآمد دلالان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این فصل كه برداشت انگور سیاه كردستان شروع شده به سختی خریداری خوب برای این محصول پیدا می شود و تاكداران زحمتكش به ناچار محصول خود را با حداقل قیمت به دلالان می فروشند و حاصل تلاش یك ساله آنها به تاراج می رود.
بخش زیادی از انگور سیاه كردستان به صورت تازه خوری مصرف و بخش دیگر برای تبدیل به سایر فرآورده ها به كارخانه های صنایع تبدیلی در دیگر استان ها فرستاده می شود.
درحالیكه دلالان انگور كردستان را هر كیلوگرم كمتر از 10 هزار ریال از تاك داران می خرند، اما همان محصول در بازار و مغازه های میوه فروشی هر كیلوگرم حداقل 30 تا 35 هزار ریال به مصرف كننده فروخته می شود.
یكی از تاكداران روستای ینگیجه شهرستان مریوان گفت: چون بازار انگور سیاه در دست دلالان است، ثبات قیمت در بازار وجود ندارد.
عبدالله آزادیان افزود: به دلیل این عدم ثبات قیمت، باغداران نمی دانند در ابتدای فصل برداشت محصول خود را بفروشند یا برای فصل پایان برداشت نگه دارند.
وی اضافه كرد: در برخی سال ها كه محصول را به دلالان می فروشیم در آخر فصل برداشت محصول را با قیمت بالاتری می خرند در حالیكه محصول كمتری برای فروش داریم.
آزادیان كه در تاكستان 1.5 هكتاری خود بیش از 30 تُن انگور برداشت می كند، افزود: بسیاری از تاكداران در این فصل برای برداشت محصول به پول نیاز دارند و دلالان نیز از این موضوع سوء استفاده كرده و محصول را با قیمت پایین به صورت نقدی می خرند.
كردستان بعد از استان فارس دومین تولید كننده انگور دیم در كشور است و انگور سیاه ارگانیك كردستان بخاطر بارش سالیانه مناسب و خاك مرغوب از غنی ترین انگور ایران است.
كار در تاكستان های انگور سیاه كردستان به سبب قرار گرفتن تاكستان ها در مناطق كوهپایه ای بسیار سخت است و بهره برداران در فصل برداشت باید محصول را برای بارگیری با دست به محل عبور كامیون و خودرو حمل كنند.

** تولید سالیانه بیش از 65 هزار تُن انگور سیاه در كردستان
كارشناس امور باغبانی سازمان جهاد كشاورزی كردستان گفت: تاكنون بیش از 10 هزار هكتار تاكستان در استان ایجاد شده و سالیانه بیش از 65 هزار تُن انگور سیاه دیم از این تاكستان ها برداشت می شود و بیش از 13 هزار بهره بردار در این بخش اشتغال دارند.
رسول امینی افزود: كردستان با میانگین عملكرد تولید پنج تا 6 تُن در هكتار، یكی از استان های مستعد در زمینە توسعە باغات دیم بویژه انگور است و شهرستان های بانه، كامیاران، مریوان و سروآباد بیشترین سطح كشت این محصول را دارند.
وی اظهار كرد: در بین ارقام انگور دیم كردستان، 2 رقم سیاه مریوان و 'خوشناو' بانه در مقایسه با سایر ارقام از كیفیت بهتری برخوردار است و با توجه به بارش 650 تا 750 میلی متر بارندگی سالیانه و عملكرد خوب در این مناطق با استقبال بهره برداران روبرو بوده است.
امینی یادآور شد: معرفی انگور سیاه كردستان با برند جهانی نیازمند صدور گواهی سلامت و نشان استاندارد سلامت و ارگانیك این محصول است و سازمان جهاد كشاورزی در راستای صدور برند محصول ارگانیك انگور سیاه كردستان نیازمند همكاری همه دستگاه ها از جمله دانشگاه علوم پزشكی، اداره كل استاندارد است.
به گفته وی، علاوه بر انگور سیاه (ره شه) مریوان و خوش نام بانه فخری، عسكری، یاقوتی، كشمشی و سفید بی دانه از انواع انگور تولید شده در استان است.
وی با اشاره به طرح توسعه تاكستان ها در استان نیز تاكید كرد: هر ساله بیش از یك هزار و 200 هكتار تاكستان در قالب طرح های اصلاح و جایگزینی قرار می گیرند و 2 تا سه میلیون قلمه ریشه دار كاشت می شود.
امینی از بهره برداران خواست در فصل برداشت محصول، تاك های پر محصول و با كیفیت را برای گرفتن قلمه در بهار (فصل كاشت) انتخاب كنند.
امسال برای نخستین بار تعاونی روستایی كردستان برای كمك به تاكداران و بهبود وضعیت بازار فروش برنامه هایی برای خرید انگور سیاه در دست اقدام دارد.

**تعاون روستایی كردستان مراكز خرید انگور سیاه دایر می كند
رئیس سازمان تعاون روستایی كردستان گفت: امسال خرید توافقی این محصول در سه شهرستان مریوان، بانه و سروآباد و در دستور كار قرار گرفته است.
سیداحمد زكریایی نژاد افزود: خرید توافقی این محصول برای حمایت از بهره برداران به صورت نقدی و با قیمت توافقی انجام می شود و جامعه هدف این سازمان، اعضای شركت های تعاونی و تمامی تولیدكنندگان انگور سیاه استان است.
وی اضافه كرد: این سازمان برنامه هایی برای ایجاد غرفه و عرضه انگور سیاه در بازار میوه و تره بار تهران، انبار كردن محصول درجه یك در سردخانه استان و شركت در نمایشگاه های عرضه محصول را در برنامه دارد.
به گفته وی، خرید محصول نیز بسته به نوع و كیفیت محصول با قیمت های توافقی تا 22 هزار ریال خریداری می شود.
زكریایی نژاد پیش بینی كرد این طرح با استقبال خوب تاك داران استان روبرو شود و از كاهش قیمت انگور سیاه در بازار جلوگیری شود.

**احداث نخستین كارخانه فرآوری میوه و مالت در كردستان
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد كشاورزی كردستان گفت: برای نخستین بار كارخانه فرآوری میوه و مالت در مریوان با ظرفیت فرآوری سالیانه بیش از 70 هزار تُن احداث می شود.
فیروز احمدی افزود: عملیات احداث این كارخانه امسال شروع شده و برای ساخت آن در مجموع بیش از یك هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
وی اظهار كرد: این واحد فرآوری كه توسط بخش خصوصی در چند فاز احداث می شود و فاز نخست آن در سال جاری به بهره برداری می رسد.
احمدی یادآور شد: با راه اندازی این كارخانه بخش زیادی از محصولات باغی تولید شده استان، پس از فرآوری به بازار مصرف عرضه می شود.
وی با اشاره به اینكه بخشی از این كارخانه به فرآوری انگور سیاه اختصاص پیدا می كند، افزود: این امر می تواند در میزان تولید و افزایش قیمت این محصول موثر باشد.
به گفته مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد كشاورزی كردستان چند درخواست دیگر برای احداث كارخانه فرآوری محصولات باغی در این استان نیز در مرحله اخذ مجوز قرار دارند.

**انگور سیاه سرشار از ویتامین های A، B و C بوده و دارای مقداری منیزیم، كلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.
یك لیوان (160 گرم) انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوی 110 كالری انرژی، یك گرم پروتئین، 29 گرم كربوهیدرات و یك گرم فیبر است.
استان كردستان دارای 38 هزار هكتار باغ با 70 هزار بهره بردار است كه سالانه بیش از 300 هزار تُن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
كردستان با داشتن بیش از یك میلیون و 110 هزار هكتار زمین قابل كشت مرغوب و مستعد یكی از قطب های تولید محصولات كشاورزی است؛ به طوری كه باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تُن انگور دیم رتبه دوم كشوری را به خود اختصاص داده اند و سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی كردستان است.
استان كردستان یكی از قطب های تولید محصولات كشاورزی بویژه گندم در غرب كشور به شمار می رود و جایگاه سوم كشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از 40 هزار تُن به كردستان تعلق دارد.
میانگین سالیانه بارش باران در استان كردستان بیش از 540 میلی متر است كه این مقدار 2 برابر میانگین كشور است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی ** انتشاردهنده: مجید سلیمانی
3020/9102
۰ نفر