۶ آبان ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰
کد خبر: 82710724
T T
۰ نفر
مجلس با راي اعتماد به وزير پيشنهادي علوم اين وزارتخانه را حمايت كند

شيراز- ايرنا- قائم مقام دانشگاه شيراز گفت: انتظار ما از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين است كه با راي قاطع به منصورغلامي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري، اين وزارتخانه را بيش از پيش حمايت كنند.

دكتر سيد علي اكبر صفوي، شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود:در شرايط فعلي آقاي غلامي هم در سطح كشور و هم در سطح وزارت علوم مورد حمايت بسياري از بزرگان است و ما آماده ايم تا از نخستين روز آغاز فعاليتش در وزارت علوم به او و دولت كمك كنيم چرا كه براي بهبود كشور راهي هم جز اين نيست.
او ادامه داد: هر كسي درك كوچكي از مفهوم توسعه و مفاهيم دانش وعصر اطلاعات داشته باشد، مهمترين وزارتخانه كشور در توسعه بلند مدت، زنده نگه داشتن صنعت، تحليل صحيح از شرايط جامعه و در آموزش تخصصي و دانش محور نيروي انساني را وزارت علوم مي داند.
وي درخصوص مطالبات دانشگاهيان از وزارت علوم هم گفت: ايجاد محيط علمي سرشار از نشاط، پويايي، امنيت فكر و انديشه با حداقل هاي لازم از نظر امكانات، تسهيلات و اختيارات و بهترين تعاملات بين المللي، از حداقل هاي مطالبات دانشگاهيان است تا بتوانند به وظايف خود در زمينه استقلال و توسعه كشور و حل مشكلات بزرگ و پيچيده كشور عمل كنند.
قائم مقام دانشگاه شيراز افزود: بي شك فشارهاي وارده بر وزارت علوم و رئيس جمهوري در بحث انتخاب وزير علوم و همچنين در جهت محدود كردن اختيارات اين وزارتخانه و محروم كردن مردم و وزارت از خدمات بسياري از افراد توانمند، گامي واپس گرايانه و در خلاف مسير حركت علمي است و خواست دانشگاهيان نيست.
صفوي ادامه داد: از سوي ديگر، وزير علوم بايد كاملا با اين فضا آشنا بوده و خود از جنس نخبگان و دنيا ديدگان حوزه علم و فناوري باشد.
او ادامه داد: همچنين با توجه به وظايف سخت وزارت و نيز سختي و پيچيدگي مديريت و همراهي نخبگان برجسته كشور در جهت مطالبات و انعطاف پذيري هاي منطقي آنها، وزير اين وزارتخانه بايد تجارب مديريتي بسيار خوبي در فضاهاي دانشگاهي داشته باشد و در عين حال مقبول اين قشرهاي دانشگاهي باشد.
وي افزود: وزير پيشنهادي علوم از بسياري از اين ويژگي ها برخوردار است و با درايت و تجربه بسيار بالايي كه در سطح مديريت دانشگاه دارد مي تواند بسياري از دغدغه هاي دانشگاهيان را كاهش دهد و موج پويايي علمي و اميد به آينده را در دانشگاه ها احيا كند.
صفوي اظهار كرد: با توجه به اينكه وزير پيشنهادي علوم سال هاي بسياري در اين وزارتخانه حضور نداشته و اغلب دانشجويان شناخت چنداني از وي ندارند، بنابراين بايد به سال هاي مديريت دانشگاه وي و همچنين طي كردن دوران دكتري در يكي از بهترين دانشگاه هاي جهان و ساير تجارب ارزشمند او اشاره كرد و توجه داشت.
او ادامه داد: قطعا در كشور استعدادهاي فراواني براي مديريت هاي وزارت علوم وجود دارند اما چون فرصت هنرنمايي نداشته اند هنوز شناخت خوبي از آنها نيست و آقاي غلامي چون سال هاي زيادي بعنوان رئيس دانشگاه خدمت موفق داشته، هم با فضاي دانشگاهيان آشنايي خوبي دارد و هم با بسياري از مديران موفق سابق و فعلي وزارت علوم و دانشگاه هاي كشور در ارتباط بوده و مي تواند از همكاري و مشورت بسياري از آنها بهره ببرد.
منصور غلامي دكتراي رشته باغباني و رئيس فعلي دانشگاه بوعلي سيناي همدان نخستين گزينه پيشنهادي رئيس جمهوري براي تصدي پست وزارت علوم دولت دوازدهم است كه بايد راي اعتماد مجلس را كسب كند.
او متولد 1333 همدان و فارغ التحصيل رشته كشاورزي تا مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه بوعلي سيناي همدان و مقطع دكتري در دانشگاه آدلايد استراليا است. وي در دوران مختلف در دانشگاه همدان سمت هاي مديريتي داشته است.
هفدهم مرداد ماه امسال ليست 17 نفره وزراي دولت دوازدهم از سوي رييس‌جمهوري به مجلس معرفي شد كه در آن نام وزراي علوم و نيرو خالي بود. حجت الاسلام حسن روحاني براي اداره وزارت علوم سيد ضيا هاشمي استاد علوم اجتماعي دانشگاه تهران و معاون فرهنگي و اجتماعي اين وزارتخانه را به عنوان سرپرست منصوب كرد تا در مهلت قانوني بتواند گزينه مورد نظر خود براي وزارت را به مجلس معرفي كند.
جلسه اخذ راي اعتماد وزير علوم يكشنبه هفته جاري (فردا) در صحن مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود.
مصاحبه :‌سارنگ عبداللهي ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6122/ 1876
۰ نفر