۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82704292
T T
۰ نفر
اخبار كوتاه جهان انرژي/ تاكيد عراق بر اجراي توافق اوپك با وجود افزايش برداشت از ميدان هاي جنوبي

تهران - ايرنا - تاكيد عراق بر اجراي توافق اوپك با وجود افزايش برداشت نفت از ميدان هاي جنوبي اين كشور، ابراز خشنودي عربستان از پايبندي كامل اوپك و غيراوپك به توافق جهاني نفت، مذاكره عراق و روسيه درباره پروژه هاي نفتي و دست كم يك نفر كشته در حادثه آتش سوزي نفتكش در آمريكا مهمترين عناوين خبرهاي جهان انرژي در 24 ساعت گذشته بود.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا و به نقل از «اكونوميك تايمز» «جبار اللعيبي»، وزير نفت عراق اعلام كرد كه علاه بر دو ميليون و 200 هزار بشكه نفتي كه روزانه صادر مي كند، برداشت از ميدان هاي جنوبي اين كشور را تا 200 هزار بشكه در روز افزايش داده است تا توقف توليد نفت منطقه كركوك را كه در پي تنش ماه هاي اخير روي داد، جبران كند.
به گفته اللعيبي، تا زماني كه صادرات از منطقه شمالي عراق به حالت عادي يعني550 هزار بشكه در روز برگردد اين شرايط ادامه خواهد يافت اما وي اطمينان داد كه توافق كاهش توليد اوپك و تعهد خود به آن را نقض نخواهد كرد.

**ابراز خشنودي عربستان از پايبندي كامل اوپك و غيراوپك به توافق جهاني نفت
به گزارش روزنامه اكونوميك تايمز، «خالد الفالح»، وزير انرژي عربستان گفت: با توجه به پايبندي كامل كشورهاي صادركننده نفت به توافق جهاني كاهش توليد، بازار جهاني اين كالا در حال تثبيت و احياي توازن است.
وي افزود: اگرچه بازار بهبود يافته است اما هنوز جاي رشد بيشتري دارد.
اوپك پيش تر در بيانيه اي اعلام كرد كه سطح پايبندي كشورهاي عضو و غيرعضو اين سازمان در ماه سپتامبر به 120 درصد رسيد كه بالاترين ميزان از ژانويه و آغاز اجراي توافق است.

**عراق و روسيه درباره پروژه هاي نفتي پاي ميز مذاكره مي نشينند
رويترز به نقل از سرگي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه گزارش داد كه وي و ابراهيم الجعفري، همتاي عراقي اش قرار است 23 اكتبر (اول آبان) در مسكو ديدار و درباره وضعيت اقليم كردستان و پروژه هاي نفت و گاز روسيه در عراق رايزني كنند.
اين نشست در حالي برگزار مي شود كه جبار اللعيبي وزير نفت عراق پيشتر از روسنفت به عنوان بزرگترين شركت نفت روسيه خواسته است تا قراردادهاي امضا شده با كردستان را شفاف سازي كند.
روز گذشته اين شركت نفتي به موجب قراردادي كنترل خط لوله اصلي انتقال نفت كردستان را بدست گرفت.

**بي پي: استخرهاي نفت در حال ته كشيدن است
به گزارش روزنامه فايننشال تايمز، «باب دادلي»، مديرعامل شركت بريتيش پتروليوم انگليس كه زماني در پي اوج ركود قيمت نفت اعلام كرده بود تاجران نفت در حال پر كردن استخرهاي شنا با نفت هستند، اكنون گفته كه بازار اين كالا به سرعت در حال احيا و بازگشت توازن است.
به گفته دادلي، سطح ذخيره سازي هاي جهاني نفت و فرآورده هاي نفتي در حال كاهش است و گويا به سوي هدفي كه اوپك تعيين كرده است در حال حركتيم... با توجه به وضعيت عرضه و تقاضا قيمت هاي نفت شكل مطلوبي دارد.

**نروژ تدوام رشد تقاضاي جهاني نفت را پيش بيني كرد
به گزارش اويل پرايس، نروژ اگرچه بزرگترين توليدكننده نفت در اروپا است، پرچم دار كشورهاي اروپايي در انرژي هاي سبز نيز به شمار مي رود و در هر دو زمينه كه در جهت مخالف هم هستند دستاوردهاي فراواني كسب كرده است.
«ترجه سوويكنس»، وزير انرژي نروژ معتقد است كه با وجود انقلاب جهاني انرژي هاي تجديدپذير، هنوز اكتشاف نفت بيشتر، ارزشمند و با اهميت است.
به گفته سوويكنس، مهم نيست اوج تقاضاي نفت چه زماني باشد، خواه سال 2030، 2035 يا 2040، آنچه اهميت دارد رشد كنوني تقاضاست كه قرار است ده ها سال ادامه يابد و نروژ نيز طبق اين شرايط اقدام مي كند.

** يك نفر كشته در حادثه آتش سوزي نفتكش در آمريكا
به گزارش پايگاه اينترنتي بيزينس اينسايدر، در حادثه آتش سوزي نفتكش حامل 133 هزار بشكه نفت در خليج مكزيك، تا كنون دست كم يك تن كشته و يك تن ديگر ناپديد شده است.
اين كشتي كه به سوي پالايشگاهي در يكي از شهرهاي جنوبي تگزاس در حال حركت بود، ساعت 04:30 بامداد امروز دچار انفجار شد. تا كنون گروه امداد موفق به تشخيص هويت قرباني نشده است.
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام **1070** 6075* خبرنگار: فريبا بابائي ** انتشار: زهرا هجيني نژاد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد