لزوم بازمهندسی روش ها و فرآیندها برای حضور قوی تر در بازار عراق

تهران- ایرنا- رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت: استفاده ایران از فرصت های اقتصادی و تجاری به یك مهندسی در روش ها و فرایندها برای دستیابی به موفقیت در بازار عراق نیاز دارد.

«ناصر بهزاد» امروز (یكشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مطالعه و پایش لایه های مختلف بخش های دولتی و خصوصی دو كشور حاكی از وجود اشكالاتی است كه به 2طرف برمی گردد.
به گفته این مقام مسئول، امروز شاهد برخی ظرفیت ها در عراق هستیم كه دولت این كشور انتظار دارد بلافاصله تكمیل شود، به عنوان نمونه عراقی ها به كاشی ایران نیاز دارند، اما انتظار دارند از زمان انعقاد قرارداد تا معامله نهایی فقط 10 روز طول بكشد.
وی تصریح كرد: این آمادگی ها باید از سوی بخش خصوصی ما وجود داشته و از انعطاف لازم برخوردار باشند تا در این بازار هر چه بهتر ورود و نفوذ كنند.
رایزن بازرگانی ایران در عراق به ادبیات خاص معاملاتی و اقتصادی عراقی ها اشاره و تاكید كرد: اگر قرار باشد رفتارهای حرفه ای مان را در بخش اقتصادی اصلاح نكنیم و ورودمان به این بازار زمانبر شود، دولت عراق نیز به نیازها و خواسته هایش نمی رسد.
وی ادامه داد: وقتی می خواهیم در كشوری كار كنیم، در آغاز باید فرهنگ، ادبیات و شرایطی را كه آنها به صورت حرفه ای دنبال می كنند بپذیریم؛ بر این اساس در بسیاری موارد نیاز است تا مطابق ادبیات كاری و حرفه ای عراقی ها ورود كنیم.
بهزاد خاطرنشان كرد: امروز عراقی ها با وجود محدودیت های مالی، پذیرفته اند یك شركت ایرانی تامین كننده شیر خشك مورد نیازشان باشد اما اگر شركت ها تعلل كنند، از ورود به این بازار باز خواهند ماند.

** صادرات سیمان ایران به عراق
رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به نگاه سرمایه ای و سرمایه گذاری دولت عراق، بیان داشت: آنها این رویكرد را آغاز كرده اند و امروز در عرصه سیمان به خودكفایی رسیده اند.
«با حركت های آغاز شده از سال های گذشته، امروز كارخانه های بزرگ تولید سیمان در عراق به بهره برداری رسیده اند و از سال 2014 در عمل واردات سیمان به این كشور ممنوع اعلام شد».
وی خاطرنشان كرد: شركت های ایرانی كه پیش از این در زمینه سیمان در عراق سرمایه گذاری كرده بودند، امروز سرمایه گذاری های خود را به سمت كلینكر تغییر داده اند، هرچند تاكنون مشكلاتشان حل نشده است.
بهزاد ادامه داد: امروز عراقی ها واردات كلینكر از سوی یك هلدینگ بزرگ ایرانی و تبدیل آن به سیمان در استان «میسان» این كشور را پذیرفته اند؛ اگر در همان مقاطعی كه چنین موضوعی به عنوان یك رویكرد از سوی عراقی ها مطرح بود شركت های ایرانی آینده نگری داشتند، با چنین مشكلاتی مواجه نمی شدیم.
به گفته وی، چین در برخی موارد روش های تولید را به كشتی و مقاصد صادراتی خود منتقل می كند كه چنین تغییر رویكردهایی باید از سوی شركت ها و فعالان اقتصادی ایرانی نیز اتفاق بیفتد.
رایزن بازرگانی ایران در عراق ادامه داد: امروز كارخانه های آماده ای در عراق وجود دارد كه منتظر شركت ها و افرادی با دانش فنی لازم برای تولید در این كشور (اما به نام تولید عراق) است و نباید چنین فرصتی را از دست بدهیم.
وی اضافه كرد: رویكرد سومی نیز وجود دارد كه در این رویكرد، واحدهای ایرانی می توانند به ایجاد واحدهای سیمانی در عراق اقدام كنند؛ چنین موضوعی از سوی رقیبان ایران نیز در دستور كار قرار گرفته است.
بهزاد درباره شایعه تامین نیازهای وارداتی سیمان عراق از سوی عربستان با تعرفه هایی به مراتب پایین تر، تصریح كرد: تعرفه های وارداتی برای همه كشورها یكسان است اما در زمینه سیمان اعلام می شود در سال 2017 هیچ سیمانی وارد عراق نشده و در سال 2016 نیز كل محصولات ساختمانی و سیمانی وارد شده از عربستان به این كشور حتی به یك درصد واردات سیمان عراق نیز نرسید.
وی ادامه داد: بر این اساس اصلا رقابتی در عرصه سیمان وجود ندارد كه موجب كاهش واردات سیمان از ایران شده باشد.
این مسئول تاكید كرد راه برای صادرات سیمان به عراق بسته نیست و پیشنهاد كرد سازمان های غیردولتی مثل انجمن سیمان برای ساماندهی تولید حركتی انجام دهند، همچنین گام هایی برای سرمایه گذاری به طور مشاركت در انجام كار و سرمایه در دستور كار قرار گیرد.
وی یادآور شد: در برخی سال های گذشته حتی تا 20 درصد صادرات كشورمان به عراق را سیمان تشكیل می داد.

** بسته حمایتی ویژه عراق
بهزاد از تدوین بسته حمایتی ویژه بازار عراق خبر داد و گفت: این بسته حمایتی مصوب شده و خط اعتباری ویژه ای برای آن اختصاص یافته است، اما هنوز جزییات آن و چگونگی امكان بهره برداری از آن توسط فعالان بخش خصوصی روشن نیست.
وی افزود: اگر بتوان در حوزه های فنی و مهندسی، همچنین صادرات كالایی به عراق از این خط ویژه استفاده كرد - البته به شرط اینكه در فرآیند ها و سیستم جذب این خط شرایط خوب و تسهیل كننده ای هم قائل شده باشند- تاثیر بسزایی در افزایش نفوذ ایران در بازار عراق خواهد داشت.
رایزن بازرگانی ایران در عراق بیان داشت: برخورداری از تخصص، یك بحث و امكان بهره برداری و استفاده فعالان اقتصادی از شرایط مقوله دیگری است و باید بتوانیم خودمان شرایط را برای استفاده تسهیل كنیم.
به گزارش ایرنا، پیشتر رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام كرده بود: عراق یكی از مهمترین بازارهای صادراتی كشور است، به طوری كه جمهوری اسلامی ایران در 6 ماه نخست امسال با سه میلیارد و 170 میلیون دلار صادرات، به دومین مقصد صادراتی این كشور تبدیل شد.
«مجتبی خسروتاج» افزود: این مهم در حالی به دست آمده كه سهم سایر كشورها در صادرات به این كشور در این مدت كاهش داشته است.
وی بیان داشت: برای بازار عراق به حضور تیمی 10 نفره از سوی سازمان توسعه تجارت، استفاده از توانمندی نیروهای بومی و ایجاد شعبه ای از اتاق بازرگانی در این كشور نیاز است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065*1961* مصاحبه: محمد ملك دار* انتشار: انتشار: مریم مسعود
۰ نفر