۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82703525
T T
۰ نفر

پیش لرزه در كاخ سفید با تداوم تنش های لفظی

۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82703525
پیش لرزه در كاخ سفید با تداوم تنش های لفظی

تهران- ایرنا- در دولت جدید آمریكا، دومینوی بركناری ها همچنان به پیش می رود و جدال و دعواهای لفظی در بدنه هیات حاكمه و كنگره با رییس جمهوری یكی از مشخصه های دولت تازه وارد ایالات متحده است؛ وضعیتی كه به احتمال قوی در ماه های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سیاست های «دونالد ترامپ» چهل وپنجمین رییس جمهوری آمریكا بیش از اینكه در خارج از مرزهای ایالات متحده مخالفانی داشته باشد در درون كابینه و كنگره با اعتراض هایی مواجه شده است. تصمیمات شتابزده و رفتارهای هیجانی شخص رییس جمهوری به مذاق دموكرات ها و حتی جمهوریخواهان نیز خوش نیامده و گاهی اوقات به دعواهای لفظی بین آنها منجر شده است.
مواضع ضد متحدان دیرینه و علیه همسایگان جنوبی از سوی ترامپ و تصمیم وی به خروج از پیمان های معتبر منطقه ای و بین المللی از پیمان پاریس گرفته تا توافق هسته ای یكی از دلایل مخالفت ها است. برخی مردم و شماری از مقامات كاخ سفید بر این باورند بكارگیری سیاست های خصمانه و ایجاد تنش های غیرضروری با دیگر بازیگران بین المللی به منافع ملی و وجهه بین المللی ایالات متحده آسیب می زند؛ موضوعی كه نزاع های لفظی و كلامی را در میان اعضای دولت افزایش داده است.

** كاخ سفید و دومینوی بركناری ها
یكی از ویژگی های دولت تازه كار ترامپ علاوه بر تنش ها و درگیری ها در كابینه، شمار بالای استعفاها و بركناری ها بوده است به طوری كه دومینوی بركناری ها از همان هفته های نخست روی كار آمدن دولت جدید به راه افتاد. «مایكل فلین» مشاور امنیت ملی دولت، نخستین قربان كاخ سفید و مهره آغاز دومینوی بركناری ها بود كه سه هفته پس از روی كار آمدن به خاطر افشای تماس های او با سفیر روسیه در واشنگتن كنار گذاشته شد.
مدت اندكی بعد نوبت به «جیمز كومی» رییس پلیس فدرال رسید تا از كار بركنار شود. جرم وی این بود كه به دنبال تحقیق درباره پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریكا برآمده اما ترامپ مدعی ناكارامدی كومی بود. اخراج «راینس پریبس» رییس دفتر كاركنان و شاغلان كاخ سفید، كناره گیری «والتر شاب» مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریكا و «مایكل دوبكه» مدیر پیشین ارتباطات كاخ سفید از دیگر تحولات در هیات حاكمه آمریكا در ماه های گذشته بود.
بعد از مدتی، سرانجام سلسله بركناری ها دامن «شان اسپایسر» سخنگوی كاخ سفید را هم گرفت وی كه به رفتار زننده و بی اعتنایی به رسانه ها شهره بود از سمت خود استعفا كرد. به فاصله چند روز از این رویداد، «آنتونی اسكاراموچی» مدیر ارتباطات كاخ سفید در حالی كه تنها ده روز در این سمت قرار داشت اخراج شد. «استیو بنن» هم به عنوان استراتژیست كاخ سفید آخرین قربانی دولت ترامپ است. با شرایطی كه بر كاخ سفید حاكم است انتظار می رود كه این دومینو از حركت باز نایستد.
یكی از انتقادهای وارد شده به شخص ترامپ این است كه وی خود را متخصص در كلیه امور می داند و به رغم بی اطلاعی از موضوعات داخلی و همچنین تحولات بین المللی از بیش از وزیران مربوطه به موضوع ورود پیدا می كند. جابجایی مسوولیت ها از دیگر موارد ضعف دولت آمریكا محسوب می شود به عنوان نمونه بیشتر مسائل حوزه سیاست خارجی بیش از اینكه از كانال وزارت امور خارجه و شخص «ركس تیلرسون» وزیر این حوزه پیگیری شود از سوی «نیكی هیلی» نماینده آمریكا در سازمان ملل دنبال می شود.
افزون بر آن، مهره چینی خانوادگی و بكارگیری افراد كم سن و سال و بی تجربه خانواده از قبیل دختر، پسر و داماد ترامپ در حوزه های حساس از دیگر مسایلی است كه موجبات نارضایتی دولتمردان آمریكا را نسبت به سیاست های دولت جدید آمریكا فراهم كرده است.

** انزجاز از ترامپ در كاخ سفید و كنگره
یكی از دعواهایی كه در كاخ سفید همچنان وجود دارد و لاینحل باقی مانده به تنش بین ترامپ و وزیر امور خارجه او مربوط می شود. اختلاف نظر درباره مسائلی كه به اصطلاح در حیطه وظایف وزیر امور خارجه است بر روابط این دو نفر سایه افكنده است.
به عنوان نمونه تیلرسون معتقد به پایبندی آمریكا به برجام است اما ترامپ این توافق را بدترین توافق تاریخ آمریكا می داند. در ارتباط با كره شمالی نیز وزیر امور خارجه در پی حل وفصل اختلاف بین واشنگتن پیونگ یانگ از طریق دیپلماتیك است ولی ترامپ ابزار تحریم و تهدید را موثر می داند.
مدت ها اختلاف نظر بین ترامپ و تیلرسون در سطح گمانه زنی بود تا اینكه آنها پرده از اختلافات چند ماهه خود برداشتند. عمق این اختلاف زمانی آشكار شد كه شبكه خبری «سی .ان.ان» گزارش كرد وزیر امور خارجه در یك نشست مهم و امنیتی در خصوص مسایل راهبردی این كشور، ترامپ را احمق خطاب كرده است؛ موضوعی كه با واكنش ترامپ همراه بود و وی اظهار كرد: من فكر می ‌كنم كه این خبر جعلی باشد اما اگر كه او چنین حرفی زده در آن صورت ما باید آزمایش‌های آی.كیو خود را با هم مقایسه كنیم و آن وقت به شما می ‌گویم كه چه كسی برنده می ‌شود.
به تازگی «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده نیز اختلاف نظر خود را با رییس جمهوری در برخی مسایل انعكاس داده است. به عنوان نمونه وی اعلام نموده كه برجام به نفع منافع ملی آمریكا است؛ مواضعی از سوی پست حساس و كلیدی كابینه كه چالشی تازه برای دونالد ترامپ محسوب می شود. بنابراین، شكافی در این زمینه ایجاد شده كه تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر عدم تایید پایبندی ایران به برجام را زیر سوال می برد و این پرسش را به ذهن متبادر می سازد كه به راستی برجام در راستای منافع آمریكا است یا آن طور كه رییس جمهوری می گوید مایه شرمساری ایالات متحده؟
انتقاد به تصمیمات و مواضع ترامپ تنها به اعضای كابینه محدود نمی شود و برخی از نمایندگان كنگره نیز با رییس جمهوری وارد دعوای لفظی شده اند كه «باب كوركر» سناتور جمهوریخواه و رییس كمیته روابط خارجی سنا یكی از آنها است. ترامپ با انتشار چند توئیت با لحنی زننده مدعی شد كه كوركر به من برای حمایت در انتخابات آینده التماس كرد اما با پاسخ نه مواجه شد.
رییس جمهوری در توئیتی دیگر درباره رییس كمیته روابط خارجی سنا نوشت كه «او همچنین می‌خواست وزیر خارجه شود، اما من گفتم نه، ممنون. او تا حد زیادی باعث و بانی این توافق وحشتناك با ایران است». سناتور كوركر اما توئیت های ترامپ را بی جواب نگذاشت و پاسخ داد: مایه شرمساری است كه كاخ سفید تبدیل به آسایشگاه شده است. حتما امروز صبح یكی از مسوولین آسایشگاه در شیفت خود حاضر نشده است.
این نكته جالب توجه است كه ترامپ در حالی این سناتور هم حزبی خود را بانی توافق هسته ای بین ایران و 1+5 معرفی می كند كه كوركر یكی از سرسخت ترین مخالفان برجام به شمار می رفت و به عنوان رهبر مخالفان توافق در سنا، چند طرح تحریم علیه جمهوری اسلامی ارایه كرد.
به نظر می رسد ناآگاهی ترامپ از مسائل داخلی و مواضع سناتورهایی چون كوركر درباره برجام یك طرف قضیه است و انتقادهای گذشته این سناتور از رییس جمهوری طرف دیگر قضیه، چرا كه كوركر چند روز پیش در توئیتی مدعی شده بود كه چند نفر در كابینه همانند تیلرسون، متیس و ... مانع ایجاد هرج و مرج در دولت ترامپ شده اند.

پژوهشم**1969**1601**خبرنگار: حسن شكوهی نسب **انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

سرخط اخبار پژوهش