۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۳۱
کد خبر: 82702577
T T
۰ نفر
خرازی: از توسعه علوم فناوری های شناختی حمایت می كنیم

تهران-ایرنا- دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده این ستاد به شكل های مختلف از توسعه علوم فناوری های شناختی حمایت می كند.

سیدكمال خرازی بعد ازظهر جمعه درحاشیه مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی كه درمحل دبیرستان علامه حلی برگزار شد بود، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ستاد توسعه علوم شناختی درسطوح مختلف از توسعه علوم و فناوری های شناختی حمایت می كند برای مثال درسطح دانش آموزی است از برنامه هایی كه ستاد دارد برگزاری همین مسابقات كشوری است، در سطح دانشجویی نیز برنامه های دانشجویی برگزار می شود و علاوه بر آن در دانشگاه ها دوره هایی برگزار می گردد برای اینكه دانشجویان با حوزه علوم شناختی آشنا شوند و گرایش آینده خود را این حوزه بگذارند.
وی افزود: این ستاد همچنین از دانشجوهای كه در حال نگارش رساله های خود هستند حمایت می كند تا رساله خود را در حوزه علوم شناختی بنویسند یا اینكه در سال آخر رساله به خارج كشور بروند و زیر نظر یك استاد خارجی كار خود را ادامه دهند.
خرازی از دیگر كارهای حمایتی ستاد از توسعه علوم و فناوری های شناختی، حمایت از اساتید اعلام كرد و گفت: از اساتید نیز حمایت می شود تا با حوزه های علوم شناختی بیشتر آشنا شوند و در دوره های در خارج از كشور شركت كنند. همچنین از همه تحقیقاتی كه در حوزه علوم شناختی توسط اساتید برجسته صورت می گیرد حمایت خواهد شد.
« بطوریكه اكنون تعداد زیادی پروژه های لبه علم وجود دارد كه اسایتد برجسته دانشگاهی ایران در آن درگیر هستند؛ پروژه هایی كه به صورت گروهی انجام می شود یعنی تخصص های مختلف دور هم جمع می شوند برای اینكه یك حوزه شناختی را مورد مطالعه قرار بدهند».
دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی یكی دیگر از برنامه های این ستاد را تامین زیرساخت های تحقیقات عنوان كرد و گفت: برای اینكه محققان بخواهند كارهای تحقیقاتی انجام دهند به آزمایشگاه و به تجهیزات تحقیقاتی نیاز دارد برای تامین این مسئله اقدامات خوبی در ستاد با هدف حمایت از دانشگاه برای تجهیز آزمایشگاه در سطح دانشگاهی انجام شده است.
خرازی همچنین به تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز اشاره كرد وگفت: این آزمایشگاه متعلق به همه دانشگاه هاست و می توانند اساتید و محققان كارهای تحقیقاتی خود را به این آزمایشگاه ارجاع دهند.
خرازی توسعه علوم و فناوری شناختی و انگیزه دانش آموزان، دانشجویان و اساتید را برای ورود به این حوزه فوق العاده خواند و گفت: این موضوع نشان می دهد كه استعدادها واقعا هستند و آنچه كه مهم است حمایت از استعداد هاست تا و همچنان كه ایران در سایر رشته های نوین سرآمد است و پا به پای كشورهای دیگر تلاش می كند در این حوزه نیز محققان و اساتید بتوانند پیشرفت های قابل توجه داشته باشند.
خرازی در پاره ای دیگر از سخنان خود كه در مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی در جمع دانش آموزان ایراد كرد، افزود: در كشور ما استعدادهای درخشان زیادی وجود دارد و هر سال در كشور محققان برجسته ای داشته ایم و امیدواریم كه شما دانش آموزان به عنوان محققان آینده كشور بتوانید به سهم خود به پیش برد علمی كشور كمك كنید.
به گفته وی، رشته هایی هست كه امروزه به عنوان رشته های علوم و فناوری های هم گرا مطرح می باشد كه ازجمله نانو تكنولوژی، بایوتكنولوژی، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است كه بطور مخفف به انها 'انبیك' می گویند.
دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ادامه داد: در گذشته ها حكمایی داشتیم كه مسلط بر رشته های مختلف علمی بودند. بعدها كه علم توسعه پیدا كرد این رشته ها از هم تفكیك شد و رشته های تخصصی به وجود آمدند. كه این موضوع از یك جهت خوب بود كه تخصص ها عمیق شد اما از یك جهت رشته های مختلف از هم بیگانه شدند و پدیده ها را فقط از یك زاویه نگاه می كردند درحالیكه پدیده های طبیعت همه با همدیگرند؛ یعنی می توان یك پدیده را از بعد انسانی، ریاضی و غیره مطالعه كرد اما مطالعه انسان زمانی كامل است كه زوایای مختلف این پدیده و نه تنها یك زاویه مورد مطالعه قرار گرفته باشد.
خرازی گفت: برای جبران این موضوع امروزه رشته های میان رشته ای و فرا رشته ای زیاد مورد توجه قرار گرفته اند كه آنها را در كنارهم قرارگیرند تا متخصصان مختلف در كنار هم یك پدیده مطالعه شود.
وی افزود: رشته هایی كه تحت عنوان انبیك مطرح هستند یعنی نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی این رشته ها بطور خاص بسیار به هم نزدیك هستند و بنابراین به آنها علوم هم گرا گفته می شود.
خرازی یادآورشد: علوم فناوری های شناختی از چند رشته تشكیل شده كه در كنارهم می خواهند كاركردهای شناختی انسان را مطالعه كنند تا ببینند مغز ما چگونه كار می كند كه این توانایی های شگفت انگیز را دارد.
وی ادامه داد: بر اثر این همكاری ها تحول عظیمی در حوزه فناوری درحال رخ دادن است بطوریكه امروزه فناوری اطلاعات در تعامل با انسان ها توانایی های جدیدی پیدا كرده است.
شبكه های عصبی مصنوعی كه امروزه بسیار گسترش پیدا كرده و بسیاری از توانایی های انسان را می تواند كپی كند و انجام بدهد روز به روز در حال توسعه پیدا كردن است.
خرازی تاكید كرد: پروژه هایی كه امروزه در جهان مطرح می شود پروژه هایی هستند كه متخصصان مختلف دور هم جمع می شوند و با هم كار می كنند. ما هم در ستاد علوم شناختی تاكید داریم كه از پروژه هایی بسیار حمایت كنیم كه تخصص های مختلف گرد هم آمدند و بهم كمك می كنند.
در پایان مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم شناختی از 5 گروه از دانش آموزان كه فعالیت ها و پژوهش هایی درباره علوم اعصاب و مغز داشتند، قدردانی شد.
چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و با حضور بیش از یكهزار و 200 دانش آموز برتر و 213 دبیر در سال تحصیلی 1395 آغاز و مراسم اختتامیه آن با ارائه كارهای عملی دانش آموزان در حوزه طراحی وسایل برای ارزیابی ویژگی های شناختی جمعه 28 مهر1396 در مدرسه علامه حلی1 برگزار شد.
علمی**2038*1724*
خبرنگار: درنا محمدیان * انتشار: حسین فتح الهی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ