۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۸:۱۷
کد خبر: 82700747
T T
۰ نفر
معاون اول رئیس جمهوری عازم تركیه شد/ تاكید جهانگیری بر گسترش روابط تهران و آنكارا

تهران - ایرنا - معاون اول رئیس جمهوری به منظور دیدار و مذاكره با مقامات عالی رتبه تركیه و شركت در اجلاس گروه D8 عازم تركیه شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه به همراه شماری از وزرا و معاونان رئیس جمهوری راهی تركیه شد. وی در این سفر كه سه روزه پیش بینی شده است، با مقام های عالی رتبه تركیه درباره راهكارهای توسعه مناسبات و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفت وگو و رایزنی خواهد كرد.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین در این سفر در اجلاس سران گروه D8 شركت و ضمن دیدار با مقام های كشورهای عضو این گروه، در این اجلاس درباره توسعه روابط دوجانبه، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف بین المللی و همكاری های چند جانبه مطرح خواهد كرد.
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و ولی الله سیف رئیس كل بانك مركزی، جهانگیری را در این سفر همراهی می كنند.
گروه D8 گروهی اقتصادی متشكل از هشت كشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، تركیه، پاكستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است كه با هدف تقویت و گسترش همكاری های اقتصادی كشورهای عضو از سال 1376 ( 1997 میلادی )آغاز به كار كرده است.
معاون اول رییس جمهور همچنین پیش از عزیمت به تركیه در فرودگاه مهرآباد تهران در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت روابط تهران- آنكارا روابطی گسترده است كه ریشه در مسائل تمدنی، فرهنگی و مذهبی دارد و همواره این مناسبات رو به پیشرفت بوده است.
دكتر جهانگیری با اشاره به مذاكرات دو كشور در خصوص مسائل دوجانبه منطقه ای و بین المللی اظهار داشت: منطقه خاورمیانه شرایط حساسی دارد. مسائل عراق، سوریه و همه پرسی اقلیم كردستان در دیدار مقامات عالیرتبه دو كشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
معاون اول رئیس جمهور تأكید كرد: مطمئناً گفتگوی مقامات دو كشور می تواند تأثیر بسزایی در حل و فصل مسائل منطقه ای داشته باشد زیرا پیچیده ترین مسائل بین المللی با گفتگو قابل حل است.
دكتر جهانگیری با اشاره به اینكه فرصت های اقتصادی بسیاری برای توسعه مناسبات وجود دارد به سفر رئیس جمهور تركیه به تهران و تأكید دو طرف بر گسترش سطح مبادلات به میزان 30 میلیارد دلار اشاره كرد و گفت: برای رسیدن به چنین هدفی باید گام های بلندی برداشته و موانع موجود در زمینه حمل و نقل، صنعت و تعرفه ها را برطرف كنیم.
جهانگیری با اشاره به سفر رئیس بانك مركزی ایران به تركیه پس از سفر اردوغان به تهران گفت: در زمینه مسائل بانكی نیز توافقات خوبی انجام شده و اگر این توافقات نهایی شود و دو كشور بتوانند با پول ملی مبادله انجام دهند می توانیم امیدوار باشیم سطح روابط دو كشور گسترش یابد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین هدف دیگر از سفر خود به تركیه را شركت در نهمین اجلاس سران سازمان همكاری اقتصادی دی- 8 عنوان كرد و افزود: كشورهای ایران، تركیه، پاكستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه 20 سال قبل این سازمان را راه اندازی كردند و تا كنون نیز موفق شده اند كه نقشه راه و چشم انداز مناسبی برای توسعه روابط در زمینه های مختلف تدوین كنند.
جهانگیری با اشاره به اینكه این 8 كشور در جهان اسلام هستند خاطرنشان كرد: كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی دی-8 در مناطق استراتژیك جهان واقع شده اند و جمعیتی بالغ بر یك میلیارد نفر در این كشورها زندگی می كنند.
معاون اول رئیس جمهور اجلاس سران سازمان همكاری اقتصادی دی-8 را فرصت مناسبی برای بررسی راهكارهای توسعه همكاری های چندجانبه و نیز تلاش برای حل مسائل جهان اسلام دانست و اظهار امیدواری كرد این اجلاس با دستاوردهای سازنده ای همراه باشد.
برگزاری مراسم استقبال رسمی از معاون اول رییس جمهور كشورمان توسط نخست وزیر تركیه، شركت در مذاكرات مشترك هیات های عالی رتبه دو كشور، برگزاری مراسم امضای اسناد و حضور در نشست مطبوعاتی مشترك با نخست وزیر تركیه از برنامه های روز پنج شنبه جهانگیری در سفر به تركیه است.
معاون اول رییس جمهور كشورمان همچنین روز جمعه در نهمین اجلاس سران سازمان همكاری اقتصادی دی-8 كه در استانبول برگزار می شود، شركت و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف منطقه ای و بین المللی و مطرح و در خصوص توسعه همكاری های چندجانبه سخنرانی خواهد كرد.
گفتنی است گروه D8 گروهی اقتصادی متشكل از 8 كشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، تركیه، پاكستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است كه با هدف تقویت و گسترش همكاری های اقتصادی كشورهای عضو از سال 1376 ( 1997 میلادی ) آغاز به كار كرده است.
سیام**1751
تنظیم: خسرو محمدی*ناشر: امیر كاردان راد
۰ نفر