۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۲۳
کد خبر: 82700338
T T
۰ نفر
دستگاه قضايي دربرخورد با متخلفان بهره برداري ازمنابع آب قاطع است

شيراز - ايرنا - معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه با بيان اينكه دستگاه قضايي در برخورد با زياده طلبي در بهره برداري از منابع آب با كسي شوخي ندارد گفت : قطعا برخوردها قاطع و باردارنده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، محمد باقر الفت چهارشنبه درهمايش بحران آب، جرائم و آسيب ها در شيراز به اثرات بحران ناشي از برداشت بي رويه آب در استان هاي مختلف اشاره كرد و گفت:11 ميليون نفر حاشيه نشين در كشور بخشي از تبعات اين بحران است، دستگاه قضايي همكاري فراگيري براي مقابله با برداشت بي رويه دارد و اين همكاري ها را تداوم مي بخشد.
اين مقام قضايي خالي شدن روستاها از سكنه و مهاجرت ناشي از كم آبي را از نشانه هاي بحران دانست و گفت : اين موارد تبعات امنيتي به دنبال دارد كه بايد براي آن چاره انديشي كرد بسياري از روستاها به مخروبه تبديل شده است، مهاجرت بحث بسيار جدي است كه با سياست هاي كلان نظام مبني بر توانمندسازي روستاها بايد براي آن چاره انديشي كرد.
معاون قوه قضاييه گفت: جلوگيري از مهاجرت و ايجاد فضاي مهاجرت معكوس از شهر به روستا اقدامي است كه بايد بيشتر به آن توجه داشت، كمبود آب جلو اجراي اين سياست ها را مي گيرد و ما را با مهاجرت هاي پر تعداد مواجه مي كند.
الفت اضافه كرد: بحران آب برنامه هاي اساسي را كه در اسناد چشم انداز و بالادستي توسعه ازجمله توسعه توريسم و گردشگري مورد تاكيد قرار داده با چالش مواجه خواهد ساخت، اين بحران روستاهاي ما را فقير مي كند.
وي با بيان اينكه استحصال آب از عمق 500 متري افتخار نيست گفت: بايد قانون مقابله با اين نوع برداشت ها تدوين شود قانون فعلي بازدارنده نيست ، برخي استان ها از جمله كرمان و اصفهان در حوزه صنعت از بحران آب آسيب جدي ديده اند اين آسيب ها به صنايع فولاد وارد شده و صنعت و معدن اين استان ها را به چالش كشيده است.
الفت اضافه كرد : صنايع فولاد در هر ثانيه 15 متر مكعب آب مي طلبد احداث برخي از اين صنايع در اين استان ها كارشناسي نبوده است.
وي با اشاره به اقدامات قوه قضائيه در حوزه برخورد با چاه هاي آب غير مجاز گفت:در استان فارس ظرف 2 سال گذشته 6 هزار چاه مسدود شده و در سال جاري دستور انسداد 2500 حلقه چاه صادر شده است كه در محاكم و دادسراها در حال بررسي و اجراهاي احكام است.
الفت گفت: حفر چاه غير مجاز در كشور اقدامي مربوط به يكي دو سال گذشته نيست و از ده ها سال گذشته با كم توجهي، چاه هايي حفر شده و معيشت قسمت بزرگي از كشاورزان را تحت تاثير قرار داده است ، مسدود كردن چاه به اقتصاد خانواده ها خلل وارد مي كند اما بايد مطابق با قانون و طبق برنامه اجرا شود.
همايش ملي بحران آب، جرايم و آسيب ها از علت شناسي تا پيشگيري 26 مهر 96 به ميزباني شيراز با حضور جمعي از انديشمندان حوزه قضايي و مسئولان و صاحبنظران حوزه آب و محيط زيست گشايش يافت.
گونه شناسي جرايم و تخلفات حوزه آب، علت شناسي علمي و عملي جرايم و آسيب هاي اين حوزه ، بررسي عوامل هيدروژئولوژي ، هيدروليك و زيست محيطي بحران آب، گونه هاي پيشگيري از جرايم، تخلفات و آسيب هاي حوزه آب، آسيب شناسي تقنيني، قضايي و اجرايي حوزه آب ، راهكارهاي آموزش و جلب مشاركت مردم در زمينه پيشگيري و مقابله با بحران آب از جمله محورهاي اين همايش اعلام شده است .
رويكرد اصلاح قوانين و ايجاد وحدت رويه قضايي و اجرايي در زمينه مقابله با برداشت هاي بي رويه و غير قانوني از منابع آب زير زميني از ديگر محورهاي اين همايش يك روزه است.
خبرنگار : نيكنام خشنودي ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالك زاده
6113 /1876

سرخط اخبار استان‌ها