۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۲
کد خبر: 82699908
T T
۰ نفر
2 ميليارد ريال براي مرمت تپه باستاني ارگ نادري شيروان هزينه شد

شيروان- ايرنا- رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شيروان گفت: تاكنون 2 ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني براي مرمت برج و باروي تپه باستاني ارگ نادري در اين شهرستان خراسان شمالي هزينه شده است.

محمد سياح چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: مرمت برج و باروي تپه باستاني ارگ نادري شيروان از ابتداي تيرماه امسال شروع شده كه هم اكنون فاز اول و دوم آن در حال اجرا است و 80 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي با بيان اينكه فاز اول اجراي برج و باروي تپه باستاني ازگ نادري شيروان تا يك ماه آينده به اتمام مي رسد گفت: امسال براي اين اثر تاريخي و باستاني در شيروان 7 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
سياح افزود: توجه به بازسازي و مرمت برج و باروي تاريخي شهر در طرح ساماندهي اثر تاريخ ارگ نادري، ايجاد فضاي مناسب و موردنياز گردشگر و همچنين ايجاد بازارچه هاي صنايع دستي از عوامل مهم معرفي اين اثر تاريخي و جذب گردشگر در اين خطه است.
تپه باستاني ارگ نادري با ثبت تاريخي 703 در آثار ملي ايران در حال حاضر عظيم ترين و مهم ترين محوطه باستاني شمال شرق ايران و اولين مركز فرهنگ و تمدن خراسان شمالي است.
اين اثر باستاني مربوط به هزاره پنجم قبل از ميلاد است و از اولين محوطه هاي مسكوني حاشيه رودخانه اترك محسوب مي شود.
تپه باستاني ارگ نادري همانند كوهي در داخل شهر كهن و باستاني شيروان قرار گرفته است كه بر دشت شيروان اشراف دارد و رودخانه اترك از كنار آن مي گذرد.
تپه باستاني ارگ نادري شيروان بزرگترين تپه دست ريز خاكي ايران 25 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد كه به علت فرسايش از ارتفاع تپه كاسته شده است.
اين تپه سابقا مركز حكومت و فرماندهي شمال خراسان بود كه اين بناي تاريخي داراي حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاكم بر بلندايش مستقر بود و دور تا دور آن ديوار شهر بند قرار داشت.
سفال هاي به دست آمده از تپه باستاني ارگ شيروان نظير تپه باستاني است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سياه مربوط به هزاره پنجم قبل از ميلاد مي باشد كه به عنوان كهن ترين زيستگاه خراسان شمالي مورد تحقيق و بررسي و پژوهش باستان شناسان ايراني و خارجي قرار گرفته است.
تپه باستاني ارگ شيروان در روزگاران گذشته محل برگزاري مسابقات كشتي پهلواني باچوخه خراسان بود كه اين بناي تاريخي براي چندمين بار اخيرا آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زني گرديد و اين تپه باستاني مهم ترين بناي تاريخي و سند هويت قديمي ترين پايتخت شمال خراسان است.
شهرستان شيروان با 157 هزار نفر جمعيت به عنوان دومين شهرستان پرجمعيت خراسان شمالي در 60 كيلومتري شرق بجنورد قرار دارد.
7186/6042 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشار دهنده: سيد حسين قدسي

سرخط اخبار استان‌ها