اگرشرایط تولید مناسب تر شود در سال های آینده كشوربا صادرات غیرنفتی اداره می شود

تهران-ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران نشان از حضور فعال آن در بازارهای بین المللی است و اگر شرایط مناسب تر و تولید ها بهتر شود، در سال های آینده قادر خواهیم بود كشور را با تولیدات غیر نفتی اداره كنیم.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در آیین روز جهانی استاندارد كه در سالن اجلاس سران برگزار شد با تاكید بر این كه اقتصاد كشور در مسیر خوبی قرار گرفته است، افزود: با برنامه‌های درستی كه در اقتصاد مقاومتی پیگیری كردیم، این سیاست ها اثر خود را گذاشته است.
وی افزود: مهم ترین دستاورد اقتصادی كشور ثبات اقتصادی است كه حاكم شده است.
معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد:مهم ترین هدف گذاری ما از سال 92 این بود كه در مرحله اول اقتصاد كشور برای فعال اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد و فعال اقتصادی نسبت به آینده خود دلواپس نباشد و ریسك بالایی پیش روی خود نبیند.
جهانگیری اظهاركرد: در مقطعی در یكی از كشورهای دوست 22 میلیارد دلار پول كشور را سپرده گذاری كردیم و به آنها اعلام كردیم 18 میلیارد دلار به ما فاینانس بدهید، در كجای دنیا این گونه است.
وی همچنین گفت: امروز فایناس هایی كه گرفته می شود با یك برگه است كه وزیر اقتصاد پای آن را امضا می كند، این بدین معنی است كه من تضمین می كنم شما این پول را به ایران پرداخت كنید، دیگر پول را در جایی نمی گذاریم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: طبق قراردادهایی كه تا كنون امضا كردیم 25 میلیارد دلار سطح فایناس های است كه دنیا به ایران داده است.
جهانگیری یادآور شد: با برنامه‌های صحیحی كه در زمینه اقتصاد مقاومتی پیگیری كردیم امروز می توانیم بگوییم اقتصاد ما در مسیر خوبی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تراز تجاری كشور رو به مثبت است و باید به دوره ثبات تراز برسیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: بنگاه های تولیدی برای حضور قدرتمند در بازارهای داخلی كشور نیازمند تولید محصولاتی قابل رقابت هستند. زیرا بازار امروز كشور بازاری ایزوله و انحصاری نیست كه بتوان هر كالایی را با هر قیمت و كیفیتی عرضه كرد و مردم مجبور به خرید آن باشند.
جهانگیری با بیان این كه شرایط اقتصادی كشور امروز در مسیر صحیحی قرار گرفته است، افزود: متاسفانه نقدها در فضای رسانه ای با بررسی وضعیت چند بنگاه ارایه شده و فضای اقتصادی كشور سیاه نشان داده می شود.
وی ادامه داد: رسانه ها با درج چند خبر درباره چند بنگاه اقتصادی نتیجه گیری می كنند كه وضع صنعت بهم ریخته یا اقتصاد كشور از بین رفته است. در حالی كه در ایران چندصد هزار بنگاه صنعتی مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: در همه كشورهای پیشرفته نیز شاهد ورشكستگی برخی بنگاه های اقتصادی هستیم اما كسی نمی گوید كه اقتصاد آنها از هم پاشیده و وضعیت نامطلوبی دارند.
معاون اول رییس جمهوری به جلسه روز گذشته اقتصاد مقاومتی و گزارش سازمان برنامه و بودجه كشور درباره مهمترین شاخص های كلان اقتصادی اشاره كرد و گفت: مهمترین دستاورد اقتصادی سال های اخیر بازگشت ثبات و آرامش به اقتصاد كشور بوده است.
جهانگیری با ابراز تأسف از اظهارات كسانی كه بدون توجه به این واقعیات میزان جذب فاینانس در دولت تدبیر و امید را زیر سوال می برند، گفت: در حال حاضر 25 میلیارد دلار خط فاینانس جذب شده و چندین میلیارد دلار هم تفاهم نامه امضا شده و ما این میزان را تا وقتی كه نهایی نشده اعلام نخواهیم كرد.
وی در ادامه به قرارداد پنج میلیارد دلاری شركت توتال در زمینه نفت و گاز و تبادل 40 میلیارد دلاری فناوری میان ایران و شركت های خارجی اشاره و اظهاركرد: رشد اقتصادی كشور بر اساس گزارش مركز آمار 9 درصد و بر اساس گزارش بانك مركزی بیش از 12 درصد بوده و اگر كسی به آمارهای مراكز رسمی كشور توجه ندارد بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول كه در آمریكا است بیش از 12 درصد بوده است كه البته عده ای این میزان رشد در سال گذشته را به خاطر افزایش درآمدهای نفتی می دانند اما در سه ماهه اول امسال نیز رشد اقتصادی به عدد 7/7 درصد رسیده است.
جهانگیری همچنین گفت: رشد سرمایه گذاری خارجی كه سال ها منفی بود در سه ماهه چهارم سال 95 به بیش از 6 درصد و در سه ماهه اول سال 96 به بالای 7 درصد رسید. تورم نیز كه روند تك رقمی اش تداوم داشته و بر اساس آمارها بیش از 703 هزار شغل در فصل بهار و 795 هزار شغل در فصل تابستان ایجاد شده است.
وی افزود: صاحبنظران در همه كشورها بر اساس آمارهای رسمی اقتصاد كشور را تحلیل می كنند و نباید بر اساس ذهنیات در مورد اقتصاد كشوری را داوری كرد.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان كرد: ما برای حمایت از تولید داخلی كشور سال گذشته 18 هزار میلیارد تومان و امسال 30 هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم تا واحدهای كوچك و متوسط و واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی كه بالای 60 درصد پیشرفت فیزیكی داشته اند از تسهیلات استفاده كنند.
جهانگیری تاكید كرد: ما راهی جز این برای حمایت تولید داخلی نمی شناسیم راهی كه منجر به اتصال تولیدكننده به بازار، دسترسی صنایع به منابع داخلی و حل مسائل درونی بنگاه ها می شود بنابراین اگر كسی راه بهتری می شناسد بگوید.
معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: ما شعار تولید و اشتغال را كه شعار امسال بود در سرلوحه كار دولت قرار داده ایم و معتقدیم در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده ایم كه توانسته اقتصاد ایران را مقاوم تر كند.
جهانگیری همچنین گفت: در پنج سال گذشته دو شوك بزرگ به اقتصاد ایران وارد شد یكی شوك بهای نفت بود. ما نفت می‌فروختیم در همین دولت دكتر روحانی بشكه ای بالای ۱۰۰ دلار و در سال در سال ۹۴ نفت بشكه ای كمتر از ۳۰ دلار فروختیم.
وی افزود: آنهایی كه با عدد و رقم سر و كار دارند می دانند كه منبع مهم درآمد كشور نفت است بنابراین وقتی كه قیمت نفت اینگونه شدت پیدا می كند و پایین می آید باید همه شاخص‌های اقتصادی مثل تورم قیمت ارز به هم بریزد اما آیا كسی در سال گذشته یا بخشی از سال ۹۴ كه چنین اتفاقی شدیدی در كشور افتاد آن را احساس كرد.
معاون اول رییس جمهوری تاكید كرد: اقتصاد كشور مقاوم شده البته نه كامل اما به سمت مقاوم شدن حركت كرده است.
جهانگیری همچنین گفت: چندین ماه است كه درباره سخنرانی رییس جمهوری آمریكا تبلیغ می شود كه ترامپ استراتژی جدیدی در خصوص ایران بیان خواهد كرد گفت: انتظار این بود كه بعد از این سخنان از سوی رییس جمهوری آمریكا بتواند پیش از اجرایی شدن به لحاظ روانی آثار خود را در اقتصاد ایران بگذارد كه اما اینگونه نشد .
وی به سخنرانی ترامپ اشاره كرد و افزود: ترامپ با بدترین لحن، توهین آمیزترین واژه ها و سخیف ترین كلمات علیه ایران صحبت كرد اما چرا اقتصاد كشور تكان نخورد، چرا كسانی كه عددهای نجومی راجع به قیمت ارز پیش بینی می كردند اتفاق نیفتاد، چرا بازار سرمایه كه سریع تر از همه جا اثر پذیر است روی آن تاثیر نگذاشت؟
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: این به خاطر آن بود كه ملت ایران به آینده كشورش امیدوار است. ملت ایران به توان دولت خود امیدوار است. می‌دانند مدیرانی در عرصه مسئولیت قرار دارند كه قادر هستند كشور را در شرایط سخت اداره كنند.
جهانگیری ادامه داد: ملت ایران دستپاچه نشد و كار غیر طبیعی از ملت ایران سر نزد و خیلی عادی به این سخنان بی اعتنایی كردند آمریكایی‌ها باید از حركت ملت ایران یاد بگیرند و بفهمند كه با چه ملتی طرف هستند.
وی یادآور شد: نه تنها در داخل ایران كسی پولش را از بانك ها برای خرید ارز و طلا خارج نكرد حتی در سطح جهانی نیز این سخنان تأثیر نداشت در حالیكه این گونه سخنرانی باید قیمت نفت را به شدت افزایش می داد ولی قیمت نفت اصلاً یك دلار و سنت بالا و پایین و جابجا نشد بنابراین این نشان داد كه دنیا هم به سخنان رییس جمهور آمریكا بی اعتنایی كرد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ما توانستیم از ایران چهره ای قدرتمند در دنیا ترسیم كنیم. چهره ای واقعی از توان دولت، ملت و حاكمیت ایران.
وی در ادامه به استاندارد و معیارهای آن اشاره كرد و گفت: توجه به استاندارد و انتخاب و زبان معیار كشور برای امروز كشور و جهان ضروری است. استاندارد نه تنها برای صنعت بلكه برای اقتصاد، علم، فرهنگ و حتی سیاست كشور لازم است.
معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد: هر عاملی كه باعث پیشرفت كشور است به استاندارد نیاز دارد. باید در این زمینه آگاهی مردم از معیارهای استاندارد نیز افزایش یابد تا از حقوق خود دفاع كرده و آن را مطالبه كنند. نمی توان در اندیشه توسعه كشور باشیم اما توسعه به معنی ارتقاء زندگی آحاد ملت را فراموش كنیم.
جهانگیری بر ارتقای بهره وری در نهادهای تصمیم گیر تأكید كرد و گفت: باید استاندارد را در همه سطوح تصمیم گیری از سطح سیاسی و حاكمیتی تا سطح اقتصادی و اجرایی توسعه بدهیم تا مردم برون داد این تصمیم ها را در ارتقای زندگی خود ببینند.
وی افزود: نباید صرفا به آمار كمی و برگزاری جلسات بسنده كنیم. برای مقابله با فساد، رانت خواری، تملق و قانون گریزی در همه حوزه ها باید به فلسفه، مبانی و كاربرد استاندارد توجه كنیم.
سیام**1058**9121 **1336
خبرنگار: محمد افضلی**انتشار:مهرنوش خانزائی
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست