۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۹
کد خبر: 82697486
T T
۰ نفر
جذب اقوام و آشنايان در آموزش و پرورش با يك مستند قانوني!

تهران-ايرنا-تابناك در يادداشتي آورده است:در دوراني كه جمع زيادي از دانش آموختگان و جويندگان كار ـ بنا به دلايل مختلف ـ از رسيدن به شغل دلخواه ناتوانند، برخي نهادها و ارگان هاي دولتي، حداقل ظرفيت هاي شغلي خود را نيز پنهاني و بدون رعايت ضوابط و مقررات پر مي كنند؛ مثل آموزش و پرورش لالي كه ابهام هاي فراواني در مورد فرايند جذب نيروهاي حق التدريسي اش در سال جديد وجود دارد و مدير اين نهاد دولتي نيز ابهامي هاي موجود را تكذيب نمي كند.

در اين يادداشت آمده است: همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، اداره كل آموزش و پرورش استان خوزستان، از جذب قريب الوقوع بيش از دو هزار نيروي پيش دبستاني در اين استان خبر داد و با اين خبر خود، موجي از اميد را در ميان جويندگان كار استان خوزستان براي اشتغال و رهايي از بيكاري ايجاد كرد؛ فراخواني كه البته محدوديت هايي مثل اولويت دادن به فرزندان فرهنگي، از همان ابتدا مشخص كرد كه براي افراد عادي ـ حتي اگر صلاحيت هاي علمي بالايي نيز داشته باشند ـ چندان امكاني براي جذب فراهم نمي كند.

در رابطه با جزئيات اين فراخوان، اردشير شجاعي، معاون ابتدايي آموزش و پرورش استان خوزستان به رسانه ها گفت: با توجه به اينكه مقرر شده است، تعدادي از مربيان پيش دبستاني در راستاي رفع كمبود معلم در خوزستان، كار را حق التدريس ادامه دهند و با توجه به اينكه برنامه اجرايي مصوبه مجلس در دستوركار آموزش و پرورش قرار گرفت، بايد براي جايگزيني اين مربيان و تكميل كادر آموزشي، نيروهاي جديدي به كارگيري شوند.

وي با تأكيد بر اينكه افرادي كه علاقه مند به همكاري با آموزش و پرورش به عنوان مربي پيش دبستاني هستند، بايد به ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحي خوزستان مراجعه و از مراجعه مستقيم به اداره كل آموزش و پرورش خودداري كنند، افزود: تقسيم نيرو و اولويت جذب نيروها به عهده ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحي است و در اداره كل براي اين عزيزان هيچ پرونده اي تشكيل و بررسي نمي شود.

البته ماجرا به اين سادگي كه شجاعي توضيح داده نيست و در عمل، اتفاقات متفاوت و عجيبي روي داده است؛ اتفاقاتي كه دست كم اهالي لالي آن را اين گونه شرح مي‌دهند: اخيراً بخشنامه اي براي جذب معلمين حق التدريسي از ميان مربيان پيش دبستاني به آموزش و پرورش شهرستان لالي ابلاغ شده كه در اين بين، متأسفانه تعدادي از كاركنان اين اداره بدون اطلاع رساني عمومي، اقدام به معرفي نزديكان و بستگان خود در اين ليست كردند و شرايطي مثل عدالت و شايستگي را در نظر نگرفتند. اين در حالي است كه در شهرستان لالي، چيزي حدود 700 نيروي واجد شرايط، متقاضي معرفي در اين ليست بودند.

صرف نظر از نام نيروهاي معرفي شده و وابستگي هاي سازماني آنها به اداره كل آموزش و پرورش لالي ـ كه نزد «تابناك» محفوظ است ـ مدير آموزش و پرورش اين شهرستان در رابطه با جزئيات مسأله، مواردي را به خبرنگار «تابناك» گفت كه نه تنها حقيقت ماجرا را تكذيب نمي كند، بلكه ابهام هاي ديگري را نيز بر مسأله مي افزايد.

مصطفي فاريابي، مدير آموزش و پرورش لالي در اين باره گفت: اجازه بدهيد اسامي تأييد شده از اداره كل براي شهرستان ارسال شود. اگر در اسامي تأييد شده، نيروهاي وابسته به اداره بود، آن موقع قضاوت كنيد؛ در شرايط كنوني هنوز چيزي مشخص نيست.

وي با اعلام بي اطلاعي از اعتراضات مردمي به فرايند معرفي ها و بدون اشاره به وابستگي فاميلي افراد به كارمندان اين اداره، ادامه داد: افرادي كه ما معرفي كرديم، گواهي همكاري با آموزش و پرورش را داشتند و چيزي كه اكنون مي توانم به شما بگويم اين است كه ما هنوز مربيان پيش دبستاني را تعيين نكرديم و كساني را كه قبلاً با همكاري كرده بودند، معرفي كرديم.

بنابراين، در شرايطي كه به دليل كثرت جويندگان كار و افزايش دانش آموختگان با كيفيت لزوم رعايت عدالت در جذب نيروهاي سازمان و دولتي بيش از پيش احساس مي شود و اين رويه مي تواند كيفيت خدمات رساني را نيز افزايش دهد، گويا هنوز وابستگي هاي فاميلي و رفتارهاي پنهاني در سازمان هاي دولتي و اداري اجازه چنين مهمي را نمي دهد.

تابناك/23مهر96
اول*عليرضافرجي
۰ نفر