۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۲۱:۴۱
کد خبر: 82697157
T T
۰ نفر

غيبت مخابرات در روستاهاي بالادست شرق مازندران

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۲۱:۴۱
کد خبر: 82697157
غيبت مخابرات در روستاهاي بالادست شرق مازندران

ساري - ايرنا - ضعف آنتن دهي تلفن همراه و دسترسي نداشتن به اينترنت در روستاهاي بالادست شرق مازندران ، وضعيت اين مناطق را در دوره ماقبل ظهور اين وسايل ارتباطي متوقف نگه داشته است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دستكم 300 روستا در اين مناطق به عنوان بخش ييلاقي و كوهستاني سه شهرستان بهشهر ، نكا و گلوگاه واقع هستند كه جمعيت ثابت ساكن در آنها و مسافران و گردشگران طي سال هاي گذشته همواره در مقابل گله از اين وضعيت ، پاسخ ' بزودي مشكل حل مي شود ' را از مسئولان مخابرات دريافت كرده اند.
اين در حالي است كه استان مازندارن دومين استان كشور بعد از تهران در بخش ضريب نفوذ اينترنت است و در كاربري تلفن همراه نيز جايگاه برتر كشور را در اختيار دارد.
مشكل 70 درصد از روستاهاي اين مناطق در زمينه ارتباطي تنها به نبود آنتن دهي مناسب تلفن همراه و اينترنت خلاصه نمي شود ، بلكه اغلب اوقات از نداشتن پوشش كامل تلفن ثابت نيز محرومند ، مشكلاتي كه بويژه سبب مي شود تا جوانان رغبتي به ماندگاري در منطقه نداشته و راهي مناطق شهري و روستائي جلگه اي شوند.
حل نشدن اين مشكلات با وجود طرح مكرر آن در سال هاي گذشته سبب شد تا نشست ويژه اي يكشنبه شب با حضور فرمانداران، بخشداران و ديگر مسئولان شرق مازندران در حوزه ارتباطات و فن آوري اطلاعات تشكيل و بار ديگر موضوع مورد بررسي قرار گيرد.
** پوشش مخابراتي ضعيف در 70 درصد روستاهاي بالادست
نماينده مردم بهشهر ، نكا و گلوگاه در مجلس شوراي اسلامي در اين نشست كه در فرمانداري بهشهر تشكيل شد ، گفت : ارتقاء كيفيت مخابرات و فناوري اطلاعات و زيرساخت هاي لازم اين حوزه نياز ضروري منطقه است.
علي محمد شاعري افزود : آنچه مسلم است شرق مازندران پايين ترين شاخصه ها را در استان مازندران دارد و در بخش اينرنت و پوشش مخابراتي به خصوص در هزارجريب پوشش مخابراتي ضعيف و امكان دسترسي محدود است.
وي ادامه داد : يكي از اولويت هاي مهم مردم اكنون در بخش مخابرات است و در بخش شهري، ضريب نفوذ اينترنت از دومين استان كشور بعد از تهران هستيم اما تعادل مناسبي در پوشش اينترنت شهر و روستا وجود ندارد.
شاعري گفت : از 300 روستاي شرق مازندران بيش از 70 درصد آنتن دهي مناسب تلفن همراه ندارند و در مجموع 200 روستاي ما با مشكل پوشش تلفن همراه اول ، ايرانسل و ثابت مواجه هستند و در داخل شهرها هم مشكل زيرساخت داريم.
نماينده مردم شرق مازندارن در مجلس شوراي اسلامي افزود : مشكل اصلي ما پوشش مخابراتي است كه بايد با همراهي مناسب مسوولان استاني حل شود.
** مهاجرت ، نتيجه فراهم نبودن زيرساخت مناسب ارتباطي
فرماندار بهشهر هم با اعلام اينكه اصلا آنتن دهي مناسبي در بخش مخابرات و تلفن وجود ندارد، بيان داشت : فراهم نبودن زيرساخت مناسب آنتن دهي تلفن در روستاها، مهاجرت را شديد مي كند .
سيد خالق سجادي افزود : تلاش شده تا زير ساخت هاي مناسب در اين بخش فراهم شود ، اما با وجود همه تلاش هاي انجام شده از حداقل ها محروم هستيم و بيش از 70 درصد روستاهاي ما با مشكلات آنتن دهي موبايل و اينرتنت رو به رو هستند.
وي ادامه داد : ارائه خدمات مناسب براي افزايش ماندگاري در روستاها از مهم ترين وظايف ماست كه بايد با قوت انجام شود.
محمدرضا تباكي فرماندار گلوگاه هم با اشاره به آنتن دهي ضغيف و نقطه اي تلفن در روستاهاي بالادست اين شهرستان ، گفت : از 13 روستاي بالادست گلوگاه آنتن دهي همراه اول در همه روستاها ضعيف است و نقطه اي آنتن دهي داريم و در ايرانسل هم تنها چهار روستا آنتن دهي ضعيف و 9 روستا اصلا آنتن دهي ندارند.
** برخورداري تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار شرق مازندران از اينترنت پرسرعت تا پايان سال
مدير كل ارتباطات و فناوري اطلاعات مازندران هم در اين جلسه گفت : وضعيت زير ساخت مخابراتي و اينترنتي مازندارن بسيار مناسب است اما در روستاهاي بالادست اين استان با مشكلاتي رو به رو هستيم.
يدالله طهماسبي افزود : مهم ترين مشكلات ما در روستاهاي بالادست و شهرستان هايي است كه داراي روستاهاي كوهستاني هستند.
وي ادامه داد: نگاه ما نگاه استاني است و تلاش داريم تا با استفاده از رومينگ روستايي مشكلات موجود حل و فصل شود.
اين مسوول بيان داشت : در وضعيت اي دي اس ال در شرق مازندران مشكل جدي نداريم و با قرارداد جديدي كه منعقد شده است تا آخر سال تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار اينترنت پرسرعت خواهند داشت.
طهماسبي گفت : اكنون 73 درصد افرادي كه از اينترنت استفاده مي كنند براي استفاده از شبكه اجتماعي است و تنها سه درصد افراد از تجارت الكترونيك و مابقي از بخش هاي ديگر استفاده مي كنند.
خبرنگار: مريم نظري ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7332/1654

سرخط اخبار استان‌ها