۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۳
کد خبر: 82696209
T T
۰ نفر

دغدغه های پرورش دهندگان ماهی در خراسان شمالی

۲۳ مهر ۱۳۹۶، ۹:۲۳
کد خبر: 82696209
دغدغه های پرورش دهندگان ماهی در خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- پایین بودن قیمت ماهی در خراسان شمالی طی 2 سال اخیر نارضایتی تولید كنندگان و پرورش دهندگان را در برداشته و این بخش از صنعت استان را با چالش جدی روبه رو كرده است.

شماری از تولیدكنندگان ماهی در خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفتند: طی چند ماه اخیر قصه گرانی مرغ و گوشت بارها تكرار شده، آن هم در روزهایی كه تقاضا برای این كالای مهم در سبد مصرفی خانوار بالاست و این در صورتی است كه قیمت ماهی به عنوان نیاز عمده غذایی خانوار هیچ گونه تغییری در این مدت نداشته است.
یكی از پرورش دهندگان ماهی در خراسان شمالی می گوید: هم اكنون ماهی تازه در استخر پرورش ماهی هر كیلوگرم 120 هزار ریال فروخته می‌شود كه این رقم هم نمی‌تواند سود چندانی برای تولید كننده به همراه داشته باشد.
امید زنگنه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: اگر ماهی در استخرهای پرورش ماهی به كیلویی 160 هزار ریال تحویل شود آن زمان امیدی به سود برای تولید كننده وجود دارد.
وی گفت: رقم فعلی قیمت ماهی در بازار با سود اندكی برای تولید كننده همراه است و اگر ماهی به قیمت زیر 160 هزار ریال عرضه شود قطعاً با ضرردهی همراه خواهد شد.
یكی دیگر از تولید كنندگان ماهی می گوید: عواملی چون بیماری برای ماهی و كاهش قیمت در ماه‌های گذشته باعث شد تا تولید كمتر شود و این خود یكی دیگر از عوامل ضرر تولید كنندگان ماهی در استان است.
محمد قره باغچه افزود: بر اثر یك نوع بیماری كه طی سال جاری به استخرهای پرورش ماهی ام وارد شد بسیاری از ماهی ها از بین رفت و خسارت زیادی به همراه داشت.
ویروس 'آی اچ ان' تیرماه امسال 3میلیارد و 500 میلیون ریال به استخر پرورش ماهی این تولیدكننده كه موجب تلف شدن 35 تن ماهی شد، وارد كرد؛ بخاطر وجود این ویروس آب استخر به مدت یك ماه تخلیه شد.
بیماری آی. اچ. ان یا نكروز عفونی بافت خون ساز از دیگر بیماری‌های ویروسی مهم ماهیان سرد آبی است.
وی در ادامه اظهار كرد: تا وقتی كه ماهی ارزان باشد به طور قطع تولیدكنندگان با ضرر دهی‌های هنگفت مواجه خواهند شد؛ هم اكنون تولیدكنندگان ماهی این وضعیت را دارند كسی سراغی از آنها را نمی‌گیرد و وقتی كه قیمت بالا می‌رود تمامی تیر پیكان‌ها به سمت تولید كنندگان است.
قره باغچه اظهار كرد: كاهش قیمت جز ضرر برای تولیدكننده به همراه ندارد و این موضوع عادلانه نیست، در سال شاهد افزایش قیمت مرغ و گوشت قرمز هستیم اما با توجه به ارزش غذایی بالای ماهی در سبد خانوارها، دریغ از اینكه قیمت ماهی اندكی افزایش پیدا كند.
یك تولید كننده دیگر ماهی در استان با اشاره به مشكلات عمده در این بخش می گوید: تسهیلاتی كه به پرورش دهندگان می دهند در مقایسه با هزینه های احداث، توسعه و بازسازی استخرها بسیار ناچیز است كه آن هم با سود بالا و پس از مدت زمان طولانی پرداخت می شود.
محسن علی اكبری گفت: در بسیاری از موارد به خاطر ضرر و زیان از استخرهای پرورش ماهی مجبور به گرفتن تسهیلات با كارمزد 18 درصد هستیم كه اقساط ماهانه آن بسیار زیاد و به ضرر تولید كننده است كه بسیاری هم از این تسهیلات استقبال نمی كنند.
وی مشكلات بخش شیلات را بسیار دانست و افزود: قیمت ماهی بر خلاف قیمت گوشت مرغ و قرمز تغییری نداشته و این در صورتی است كه هزینه كارگر، حمل و نقل، خرید بچه ماهی و ... به عهده تولید كنندگان این بخش می باشد كه سودی را به همراه ندارد.
وی تصریح كرد: از آنجایی كه این قشر نقش مهمی در سبد مصرفی خانوار دارند باید رضایت مندی آنها هم مورد توجه باشد نه اینكه با ضرر و زیان و عدم رغبت به تولید همراه باشند از سویی باید بازار گوشت ماهی با یك تفكر و چشم اندازی مواجه شود كه سود تولید كننده را به همراه داشته باشد.
به نظر می‌رسد، نبود راهكار اساسی برای جلوگیری از ضرر تولیدكنندگان و استقبال كم مصرف كنندگان از ماهی در استان موجب شده تا صاحبان این صنعت رغبت چندانی برای تولید نداشته باشند.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی ضمن تایید عدم افزایش قیمت ماهی طی دو سال اخیر گفت: عمده تولید ماهی در این استان قزل آلای سردآبی است كه كیلویی 120 هزار ریال به مغازه دار تحویل داده می شود.
محمد علی مصباحی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه مغازه دار در این استان ماهی را كیلویی 150 هزار ریال به فروش می رساند اظهار كرد: این در صورتی است كه ماهی این استان كه به گلستان و شمال هم فروخته می شود در بازار آنجا كیلویی 180 هزار ریال به دست مصرف كننده می رسد.
وی گفت: تولیدكنندگان و پرورش دهندگان ماهی در این استان از قیمت ماهی ناراضی اند زیرا طی دو سال اخیر قیمت ماهی افزایش نداشته و این در صورتی است كه قیمت گوشت سفید و گوشت قرمز افزایش پیدا كرده است.
مصباحی با اشاره به استقبال كم مردم این استان از مصرف ماهی افزود: سرانه مصرف ماهی برای هر نفر در استان خراسان شمالی 5.6 كیلوگرم است كه میانگین كشوری مصرف ماهی برای هر فرد در سال 9 كیلوگرم است و متاسفانه سرانه مصرف ماهی در این استان بسیار كم است و نسبت به بعضی از استان ها خیلی عقب هستیم.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: یكی از دلایل عدم استقبال مردم این استان از مصرف ماهی، خوب پخت نشدن و یا عدم آگاهی مردم از طرز پخت صحیح آن است.
مصباحی با بیان اینكه در این راستا جشنواره پخت ماهی در دی ماه در این استان برگزار می شود افزود: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی با فرهنگ پخت ماهی، استقبال بیشتر مردم و با توجه به افزایش بیماری قلبی، عروقی و چربی خون، یكی از توصیه های پزشكان مصرف ماهی است.
وی گفت: هم اكنون 320 نفر به صورت مستقیم در استخرهای پرورش ماهی خراسان شمالی مشغول كار هستند.
وی با اشاره به گلایه پرورش دهندگان ماهی افزود: این شغل سود اقتصادی برای تولید كنندگان و پرورش دهندگان آن ندارد زیرا هزینه تولید هر كیلو ماهی در استخرهای پرورش ماهی در این استان 85 هزار ریال است كه كیلویی 120 هزار ریال به مغازه دار تحویل داده می شود.
وی گفت:از سویی بانك ها برای پرورش دهندگان ماهی تسهیلات با كارمزد 18 درصد پرداخت می كنند كه مصرف ماهی در این استان كم اما، هزینه های تولید بالا است و به همین علت دریافت تسهیلات با سود بالا برای تولید كننده و پرورش دهند گان ماهی مقرون به صرفه نیست.
به گفته مصباحی استان خراسان شمالی 95 استخر ذخیره پرورش ماهی سردآبی دارد كه از این تعداد 75 استخر با ظرفیت تولید سالانه هزار و 200 تن مجوز دارد.
در استان خراسان شمالی 6 هزار و 250 منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.
7186/6042 گزارش: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
۰ نفر