۲۱ مهر ۱۳۹۶، ۳:۱۳
کد خبر: 82694110
T T
۰ نفر
خزاعی: اعتماد به ایران افزایش یافته/تصمیم ترامپ تاثیری بر اجلاس بانك جهانی ندارد

نیویورك - ایرنا- محمد خزاعی رئیس كل سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی اقتصادی كشورمان می گوید: اعتماد كشورها به ایران افزایش یافته وانها متوجه شده اند كه برای جذب منافع اقتصادی خود مستقل از غرب فكر كنند و در قبال تحولات سیاسی غرب، عكس العمل خود را داشته باشند.

محمد خزاعی شامگاه پنج شنبه در گفت و گوی با خبرنگار ایرنا، در پاسخ به این سوال كه آیا تصمیم روز جمعه ترامپ درباره برجام و ایران تاثیری بر فعالیت هیات ایرانی و همچنین اجلاس سالانه بانك جهانی خواهد داشت؟ گفت: بانك جهانی همچون سازمان ملل و سایر موسسات بین المللی، موسسه ای است كه بیش از 190 كشور عضو آن هستند. البته برخی كشورها و قدرت ها می توانند از حق رای یا نفوذی كه دارند در بعضی از تصمیم گیری ها تاثیر گذار باشند اما در روند برگزاری اجلاس و دیدارها هیچ گونه تاثیری ندارند.
رئیس كل سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی اقتصادی افزود: این دیدارها بر اساس روابط دوجانبه ای كه بین جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از كشورها وجود دارد، انجام می شود و در اجلاس های بین المللی هم هر كشور به بیان دیدگاه ها و مباحث خود درباره موضوع اجلاس می پردازند لذا این تصمیم هیچ ارتباط و تاثیری بر این اجلاس نخواهد داشت.

**توافقنامه های مالی با بانك های بزرگ
خزاعی در پاسخ به این سوال كه رئیس جمهوری در سفر به نیویورك از برخی بانك های اروپایی گلایه داشتند، آیا در این سفر رایزنی هایی خواهید داشت؟ گفت: اجلاسی كه در آن شركت خواهیم كرد، اجلاس سالانه كمیته توسعه و آی اف سی صندوق بین المللی پول است. در اینجا چشم انداز توسعه كشورهای دنیا، كاهش فقر و در صندوق بین المللی پول هم مسایل پولی مطرح می شود.
وی ادامه داد: در كنار آن، گفت و گوها و دیدارهایی است كه با وزرای دیگر خواهیم داشت، به طور طبیعی در ملاقات ها روابط اقتصادی و گسترش آن ها مطرح خواهد شد.
رئیس كل سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی اقتصادی اضافه كرد: در این اجلاس نه توسط ما و نه بانك مركزی با هیچ بانك خاصی در اروپا یا هرجای دنیا دیداری انجام نخواهد شد.
خزاعی یادآور شد: گلایه رئیس جمهوری به تحفظ هایی است كه برخی بانك ها ممكن است در سطح دنیا داشته باشند كه البته ما شاهد بودیم در طی دو سه ماه گذشته خوشبختانه توافقنامه های مالی با بانك های بزرگ آسیا و اروپا بسته شده است.
وی خاطرنشان كرد: این فضا در حال تغییر است و مقدار زیادی هم اعتماد كشورها به ایران بیشتر جلب شده است و هم متوجه شده اند كه منافع اقتصادی آن ها ایجاب می كند، مستقل فكر كنند و در قبال تحولات سیاسی كه در غرب می گذرد، عكس العمل خود را داشته باشند.

**بیش از 10 دیدار با وزرای كشورهای مختلف
رئیس كل سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی اقتصادی همچنین درباره برنامه ها و اهداف هیات ایرانی حاضر در اجلاس سالانه بانك جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: اجلاس سالانه بانك جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن برگزار می شود و روسای بانك های مركزی جهان كه عضو هستند، برای شركت در این اجلاس سالانه كه مسایل عمده توسعه ای بین المللی و سیستم پولی مطرح می شود، شركت می كنند.
خزاعی افزود: جمهوری سالامی ایران از اعضای قدیمی بانك جهانی است و بانك مركزی، مسئولیت همكاری با صندوق بین المللی پول را دارد كه به طور طبیعی هیات هایی در این اجلاس شركت می كنند.
وی ادامه داد: یكی از نكات برجسته حضور در این اجلاس، وجود وزرای اقتصاد كشورهای مختلف است كه فرصت بسیار خوبی برای رایزنی و دیدار است كه بدون هزینه و صرف وقت زیاد، انجام می شود.
معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه كرد: در این سفر سه روزه هماهنگ شده است كه دكتر كرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی با حدود 10 وزیر اقتصاد كشورهای مختلف اعم از اروپایی، آسیایی، كشورهای همسایه و كشورهایی كه روابط اقتصادی ما با آن ها بسیار مهم است، ملاقات داشته باشد.
خزاعی با بیان این كه شركت در كمیته توسعه ای بانك جهانی دیگر برنامه ای است كه مسایل توسعه ای بین المللی در آن مطرح خواهد شد، اظهار كرد: علاوه برآن، تعدادی از ایرانیان هم علاقمند به دیدار با وزیر هستند كه گفت و گویی با وزیر خواهند داشت.
وی افزود: برنامه دیگری كه پیش بینی شده، این است كه با وزرای گروه 24 در بانك جهانی رایزنی دسته جمعی خواهیم داشت و درباره تقویت جایگاه گروه در بانك جهانی و همكاری كه بین اعضای گروه مطرح خواهد بود، تبادل نظر می كنیم.
كشورهای گروه 24 شامل ایران، پاكستان، فیلیپین، سریلانكا، سوریه، لبنان از آسیا و كشورهای برزیل، آرژانتین، مكزیك، ونزوئلا، كلمبیا، پرو، گواتمالا، ترینیداد و توباگو از آمریكای لاتین و آفریقای جنوبی، مصر، الجزایر، نیجریه، كنگو، ساحل عاج و غنا از منطقه آفریقا می‌شود كه كشورهای چین، عربستان و مراكش به‌عنوان ناظر در این اجلاس حضور دارند.
رئیس كل سازمان سرمایه گذاری و كمك های فنی اقتصادی به دیدارها و برنامه های خود و دیگر معاونان وزیر هم اشاره كرد و گفت: با برخی دیگر از مقامات به خصوص آن دسته از كشورهایی كه در سطح معاون وزیر یا روسای برخی از سازمان ها یا بخش هایی از بانك جهانی حضور یافته اند، دیدار خواهیم داشت.
خزاعی ارزیابی سطوح همكاری ایران با كشورها، بانك جهانی و موسسات توسعه ای را هدف دیدارهایی دانست كه در چند روز آینده در حاشیه اجلاس بانك جهانی و صندوق بین المللی پول برگزار خواهد شد.
اجلاس پاییزه صندوق بین المللی پول از دوشنبه گذشته ( 17 مهر ماه) در شهر واشنگتن آغاز شده است و تا 15 اكتبر ( 23 مهر) ادامه دارد.
محسن طاهرزاده××1429××انتشاردهنده: عزیز موسوی

سرخط اخبار جهان