۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۷
کد خبر: 82693755
T T
۰ نفر
آخوندی: ارتقای نظام شهری نیازمند توقف توسعه پیرامون شهرهاست

اصفهان- ایرنا- وزیر راه وشهرسازی گفت: ارتقای نظام شهری و بازآفرینی پایدار شهری نیازمند توقف توسعه پیرامون شهرها، رشد كیفی بافت های درون شهری و احیای بافت های فرسوده است.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز پنجشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری در استانداری اصفهان با تاكید بر اینكه 'توسعه بافت درون شهری' و 'توسعه پیرامون شهر' را نمی توان بطور همزمان پیگیری كرد، افزود: نتیجه آن تخریب شهرها از درون است.
وی اظهار كرد: احیای بافت فرسوده شهری در مقایسه با توسعه پیرامون شهرها دارای ارزش افزوده چند برابری و نرخ بهره وری بالا در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تمدنی و ایجاد اشتغال است.
آخوندی با اشاره به كاهش نرخ رشد جمعیت كشور از 1.29 در سال 94 به 1.24 در سال 95 ، افزود: بسیاری از استان های بزرگ مانند اصفهان رشد زیر یك درصد داشته اند.
وی با اشاره به اینكه جمعیت شهرنشین ما 74 درصد و روستایی 26 درصد است، تصریح كرد: این نسبت در برخی استان ها مانند اصفهان 88 درصد شهری و 12 درصد روستایی است.
وی گفت: این شهرها واستان ها با 2 پدیده توقف رشد جمعیت و شهرهای رشد كرده با بافت فرسوده زیاد مواجه هستند.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به موضوع نوسازی واحدهای مسكونی و محدود بودن منابع دولت، گفت: صندوق پس اندازمسكن در این زمینه بسیار راهگشاست اما اطلاع رسانی مناسبی درباره آن نشده است.
وی با بیان اینكه حدود 280 هزار نفر در كشور اقدام به سپرده گذاری در این صندوق كرده اند، افزود: این افراد در یك سال آینده متقاضی مسكن خواهند بود و بازار مسكن فعال می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوزه تمدنی و گردشگری اصفهان، گفت: این استان باید دارای سریع ترین حمل و نقل ها باشد.
وی سه طرحی كه در زمان حاضر برای تحقق این امردراستان اصفهان در حال اجرا و پیگیری است را قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران، توسعه فرودگاه بین المللی اصفهان و حمل و نقل یكپارچه بین اصفهان و پیرامون آن برشمرد و گفت: قراردادهای مالی قطار سریع السیر انجام شده و مسائل مهندسی آن نیز حل شده است.
وی از مسئولان این استان خواست كه محدوده اصفهان را كنترل كنند و اغواگری ایجاد درآمد از حوزه محدوده یا رشد شهری كنار گذاشته شود.
وی همچنین با اشاره به طرح هایی كه برای كلانشهر اصفهان در دهه 70 مطرح بود، گفت: در آن زمان مقرر بود كه جمعیت اصفهان در حدود یك میلیون و 300 هزار تَن كنترل شده و بیشتر از این به محدوده شهر اضافه نشود و تقاضاهای جدید اسكان در بافت تاریخی پاسخ داده شود یا به شهرهای جدید مانند بهارستان سوق یابد.
وی ادامه داد: در همان زمان كه شهر جدید بهارستان در حال شكل گیری بود، فشار زیادی وارد شد كه سپاهان شهر به اصفهان اضافه شود در حالیكه در آن زمان این منطقه، بیابان بود.
وی با اشاره به اینكه بسیاری از ساخت و سازهای سپاهان شهر در ابتدا غیر قانونی بود، تصریح كرد: در این برهه زمانی، احیای بافت فرسوده، رها و سیاست های متناقض اتخاذ شد و قبل از اینكه شهر بهارستان آباد شود، سپاهان شهر به اصفهان اضافه شد.
وی همچنین تصریح كرد: عنوان ' پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی' برای اصفهان تا زمانیكه بیشتر فرصت های شغلی در این شهر در حوزه صنعتی باشد و نه فرهنگی و گردشگری، بیشتر یك ادعا ست.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام حمایت خود از طرح گردش آب در زاینده رود، گفت: اگر این طرح از نظر فنی قابل اجرا شدن باشد برای حمایت كامل از آن اعلام آمادگی می كنم.
آخوندی با تاكید بر اینكه هویت شهر اصفهان با زاینده رود، گره خورده است، افزود: پیش از این نیز موضوع گردش آب در زاینده رود را مطرح كرده بودم اما وزارت نیرو اعلام كرد كه این امر از نظر فنی زیاد امكانپذیر نیست با اینحال اگر این موضوع باز هم بررسی شود و امكان انجام آن باشد از آن حمایت می كنم.
جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان اصفهان در محل استانداری اصفهان برگزار و در این جلسه از سند راهبردی بازآفرینی پایدار بافت های ناكارآمد كلانشهر اصفهان رونمایی شد.
در این جلسه پیشنهادهای حجت الله غلامی مدیركل راه و شهرسازی استان اصفهان مبنی بر تغییر كاربری اراضی داخل محدوده اصفهان، استفاده از اراضی 40 هكتاری انبار لوله خیابان قائمیه واقع در غرب كلانشهر اصفهان و نیز تحقق ماده 11 قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت ناكارآمد شهری با موافقت ضمنی وزیر روبه رو شد.
وزیر راه و شهرسازی بعدازظهر چهارشنبه وارد اصفهان شد تا در یك سفر سه روزه از برخی طرح های عمرانی استان اصفهان بازدید و در افتتاح برخی دیگر شركت كند.
ت / 6020 / 3011 / خبرنگار : علیرضا حكیمیان- انتشار دهنده : مسعودعمادی
۰ نفر