سه هزارهكتار از اراضي كشاورزي شاهرود به سامانه نوين آبياري تجهيزمي شود

سمنان- ايرنا- مديرجهادكشاورزي شاهرود گفت: سه هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان با 30 ميليارد ريال اعتبار تاپايان امسال به سامانه نوين آبياري تجهيزمي شود.

محمدرضا قاسمي روز پنجشنبه درگفت وگو با ايرنا افزود: در دولت تدبيرواميد بيش از پنج هزار هكتار از اراضي كشاورزي شاهرود به سامانه هاي نوين آبياري تجهيز شد.
وي با بيان اين كه ، حدود 80 درصد توليد سيب زميني استان در شاهرود كشت مي شود اظهارداشت:اصلاح بذر و روش هاي آبياري، تغذيه و استفاده از نظر هاي محققان مركز تحقيقات كشاورزي در افزايش توليد اين محصول كشاورزي تاثيرگذاراست.
وي ادامه داد: در سال زراعي امسال توليد سيب زميني از از 18 تن به 25 تن در يك هكتار رسيد و با نصب سامانه هاي نوين آبيار در 500 هكتار از اراضي كشاورزي ميزان توليد اين محصول به ميزان قابل توجه اي افزايش مي يابد.
مديرجهاد كشاورزي شاهرود يكي از مشكلات اصلي بخش كشاورزي را تامين نقدينگي و نبود سرمايه گذارعنوان كرد و خاطرنشان كرد: در دولت تدبير واميد براي6 هزار و 791 توليد كننده و متقاضي در شهرستان شاهرود، يكهزار و 200 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شد.
قاسمي گفت: صندوق توسعه كشاورزي شهرستان شاهرود با داشتن يكهزار و 261 عضو و سرمايه 10 ميليارد توماني بزرگ ترين صندوق شهرستاني كشور است.
مديرجهادكشاورزي شاهرود تصريح كرد :براي تكميل زنجيره توليد و توسعه صنايع تبديلي به توسعه فضاهاي سردخانه اي در چند سال گذشته تاكيد زيادي شده است به طوري كه بيش از 10 هزار تن در 2 سال گذشته به ظرفيت سردخانه اين شهرستان افزوده شده است.
به گزارش ايرنا، سطح زمين هاي زراعي شاهرود 18 هزار هكتار است كه 24 درصد از زمين هاي كشاورزي استان را شامل مي شود.
سطح باغ هاي شهرستان شاهرود هم 14 هزار و 500 هكتار است كه 32 درصد باغ هاي استان را شامل مي شود.
اين شهرستان با داشتن 400 هزار راس دام سبك 24 درصد از دام سبك استان و با داشتن 31 هزار راس دام سنگين 30 درصد دام سنگين استان را دارد .
به گزارش ايرنا، توليد محصولات كشاورزي استان سمنان در سال زراعي 94- 95 با افزايش 9.4 درصدي نسبت به دوره قبل از آن، به يك‌ ميليون و 570 هزار تن رسيد كه از اين ميزان 672 هزار تن محصولات راهبردي حوزه كشاورزي بود كه افزايش حدود 33 درصدي داشت.
استان سمنان بيش از 40 هزار بهره بردار كشاورزي دارد و حدود 87 درصد از آب توليدي در اين استان در حوزه كشاورزي مصرف مي‌شود.
3379/6103
خبرنگار: محمدرضا يوسف نژاد ** انتشاردهنده: جانعلي فتحي

براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@ كانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه كنيد.

سرخط اخبار استان‌ها