۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82692200
T T
۰ نفر

پذیرایی با طعم خطر در راه های روستایی مازندران

۱۹ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82692200
پذیرایی با طعم خطر در راه های روستایی مازندران

ساری - ایرنا - افزایش ساخت مجموعه های پذیرایی در حاشیه راه های روستایی مازندران در فاصله كم با یكدیگر به مساله ای نگران كننده در تامین ایمنی راه ها و امنیت جانی مردم در این ‌مسیرها تبدیل شده است.

راههای روستایی مازندران به دور از هیاهوی شهرها برخوردار از چشم انداز زیبا و طبیعی امروزه به گزینه مورد تقاضای سازندگان سالن های پذیرایی مبدل شده تا فضایی مفرح و جذاب برای پذیرایی از مهمانان جشن های عروسی و دیگر مراسم ایجاد كنند.
روند رو به رشد ایجاد این نوع سالن ها، تردد بیشتر خودروها و افراد را در جاده های روستایی به همراه دارد، افزایش تردد و رعایت نكردن نكات ایمنی در حریم راه ها موجب وقوع حوادث جاده ای منجر به مصدومیت و فوت افراد در این راه ها شده به طوری كه نگرانی هایی را برای مردم و مسئولان ایجاد كرده است.
بیش از 10 هزار كیلومتر طول راه های استان مازندران شامل آزادراه ، بزرگراه ، راه های اصلی ، فرعی و روستایی است كه كمی بیشتر از هفت هزار كیلومتر از آن را راه های روستایی تشكیل می دهد.
معصومه بانوی قائمشهری كه اوایل دهه 90 همسر خود را در تصادف جاده روستای قادیكلای بزرگ این شهرستان از دست داد یكی از خسارت دیدگان ناشی از همین موضوع است .
وی به خبرنگار ایرنا گفت: به جشن عروسی بستگان در یكی از سالن های مسیر روستاهای قادیكلا به آهنگر كلا دعوت شدیم كه آن حادثه خونین زندگیمان را دگرگون كرد .
وی عنوان كرد: در شب حادثه تصادف، به دلیل پرشدن جای پارك خودرو این سالن پذیرایی ، همسرم مجبور شد تا در مسافتی دورتر و حاشیه راه خودرو را پارك كند .
معصومه ادامه داد: راننده خودروی عبوری در تاریكی شب متوجه حضور همسرم در حاشیه راه نشد و با وی برخورد كرد و همسرم به دلیل ضربه وارده به سرش در دم جان باخت .
وی افزود: درحالی این سالن های پذیرایی در حاشیه راه های روستایی قرار دارند كه جاده تنگ و باریك جوابگوی تردد خودروها نیست .
* مسئولان روستایی نگران ساخت سالن های پذیرایی در راه های روستایی
سالن های پذیرایی و برگزاری مراسم در راه های روستایی در اكثر شهرستان های مازندران ساخته شده است كه از آن جمله می توان به شهرستان جویبار اشاره كرد .
بخشدار مركزی شهرستان جویبار با تایید افزایش تعداد سالن های پذیرایی و مجالس در راه های روستایی این بخش گفت: این بخش با 40 روستا 24 هزار نفر جمعیت دارد كه در سال های اخیر حدود 10 سالن در راه روستاهای این بخش احداث شده است.
محمد مدانلو در توصیف راه های روستایی جویبار آنها را باریك و پرتردد ذكر كرد و افزود: سازندگان سالن های پذیرایی سعی می كنند تا در مسیرهای پرتردد روستایی این سالن ها را بسازند كه جذب مشتریان را برای مجموعه خود بیشتر كنند.
وی ادامه داد: با ساخت سالن های پذیرایی متعدد در مسیرهای پرپیچ و خم و همچنین نامناسب راه های روستایی مشكلی بر مشكلات این راه ها در جویبار اضافه شد .
بخشدار مركزی جویبار با اشاره به وقوع تصادفات منجر به فوت و مصدومیت در راه های روستایی این شهرستان گفت: هر چند نمی توان وقوع تمام این تصادفات را به وجود این سالن های پذیرایی منتسب كرد اما در صورت نبود این سالن ها می شد از پاره ای تصادفات جلوگیری كرد.
وی افزود: چرا كه با استقرار سالن مراسم و بیشتر شدن تردد خودروها و افراد در مسیر ، راه ها عریض تر نمی شود و راه برای استفاده همان تعداد اهالی روستا است .
به گفته مدانلو با افزایش تردد در این راه های روستایی مطمئنا ضریب ایمنی راه ها كاهش یافته و تصادفات نیز رخ می دهد .
* وقوع 12 فوتی در تصادفات راه های روستایی در پنج‌ماهه نخست امسال
مدیر كل پزشكی قانونی مازندران گفت : در پنج ماهه نخست امسال 272 مورد فوت براثر تصادف در راه های استان رخ داد كه از این تعداد 12 مورد در راه های روستایی بود .
علی عباسی افزود: این تصادفات منجر به فوت در راه های روستایی واقع در شهرستان های ساری، محمودآباد، تنكابن، قائمشهر، جویبار، سوادكوه ، نكا و گلوگاه رخ داد.
وی گفت : پارسال نیز 36 مورد تصادف منجر به فوت در راههای روستایی مازندران رخ داد .
* قوانین ایمنی راه ها ، زیر پای ساخت وسازهای غیر مجاز
معاون راهداری اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت: به استناد تبصره 4 ماده 6 قانون ایمنی راه ها هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه راه ها با ورود نیروهای راهداری و انتظامی جلوگیری و تخریب می شود .
عباسعلی نجفی در گفت وگو با ایرنا افزود: به دلیل عدم رعایت قوانین و چهارچوب ها از سوی مردم و سرمایه گذاران، ساخت و سازهایی بدون انجام مراحل دریافت مجوز و استعلام های لازم انجام شد .
وی با پذیرش ضعف اداره كل راهداری مازندران در روند نظارت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز ، ادامه داد : به دلیل كمبود نیروهای راهداری فعالیت نظارتی كاهش و تخلفات در ساخت و ساز نیز افزایش یافت.
وی به نتیجه رسیدن همین میزان اقدامات نظارتی راهداری برای در امان نگهداشتن حاشیه راهها از تصرف ساخت وسازهای غیر مجاز را منوط به همكاری دستگاه های مرتبط دانست .
نجفی گفت: هر گونه ساخت و ساز در حریم و حاشیه راه ها از جمله راه های روستایی منوط به اخذ استعلام از دستگاه های مختلفی است .
وی ادامه داد : با وجود پاسخ منفی اداره كل راهداری برای برخی ساخت وسازها از جمله مجموعه و سالن های پذیرایی در حاشیه راه های روستایی اما این كار انجام می شود و دستگاه های خدمات رسان نیزخدمات رسانی از قبیل آب ، برق ، گاز و غیره را انجام می دهند .
وی گفت : براساس قوانین دستگاه های خدمات رسان نباید به ساخت وسازهای غیر مجاز خدماتدهی بكنند تا جلوی این كارها گرفته شود .
معاون راهداری مازندران افزود : رعایت قوانین حاشیه راهها در افزایش ضریب ایمنی راهها و همچنین امنیت ترددكنندگان تاثیرگذار است .
وی ابراز امیدواری كرد كه دستگاه های اجرایی مرتبط همسو با تلاش های اداره كل راهداری مازندران برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز گام بردارند .
مازندران بیشتر از 10 هزار كیلومتر راه دارد كه از این میزان هفت هزار و 600 كیلومتر راه روستایی است.
از این میزان راه روستایی در استان چهار هزار و 400 كیلومتر آسفالته و مابقی شنی و خاكی است.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیكلایی **انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
۰ نفر