۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۴۱
کد خبر: 82691433
T T
۰ نفر
عكسبرداری از 'كندوی عسل الكترونیك'

تهران – ایرنا - یك نوجوان 17 ساله پاكستانی برای اولین بار از پدیده موسوم به كندوی عسل الكترونیك عكسبرداری كرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، وقتی بار كرونا (یونیزه شدن هوای اطراف یك رسانا)، با اختلاف پتانسیل بالا از طریق یك سوزن عمودی بر روغن موجود روی یك صفحه فولادی اعمال می‌شود، پدیده‌ای شكل می‌گیرد كه با عنوان كندوی عسل الكترونیك شناخته می‌شود و در آن روغن در ساختاری شبیه به كندوی عسل تغییر شكل می‌دهد.
این الگو نوعی ناپایداری است كه در اثر فشار مجموعه‌ای از یون‌ها بر سطح روغن موجود بین دو رسانای فلزی اعمال می‌شود و موجب نازك شدن لایه روغن و در نهایت كنار رفتن آن و انتقال بار از سوزن به صفحه فولادی می‌شود.
این نوجوان پاكستانی كه محمد شهیر نیازی نام دارد در سال 2016 میلادی در یك مسابقه بین‌المللی فیزیك در روسیه با موضوع آشنا شد و پس از آن تلاش كرد تا یك اقدام علمی در این خصوص انجام دهد. به همین دلیل شروع به مطالعه ادبیات علمی مربوطه كرد و در نهایت توانست دو عامل جدید موثر در پدیده كندوی الكترونیك را شناسایی و یك مقاله علمی در این رابطه چاپ كند.
او برای عكسبرداری از این پدیده از روشی موسوم به Schlieren photography استفاده كرد كه برای تشخیص تراكم مایعات كاربرد دارد. هنگامی كه یون‌های كندوی الكترونیك از سوزن به سوی صفحه فولادی حركت می‌كنند، جریان هوای كوچكی را ایجاد می‌كنند كه در عكس‌های نیازی قابل مشاهده است.
همچنین نیازی برای عكس برداری از تغییرات دمایی روغن در زمان شكل‌گیری كندوی الكترونی، از شیوه عكاسی گرمایی استفاده كرد. این تغییر دما حاصل گرمایش گاز باقی مانده و واكنش‌های گرماده است.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Royal Society Open Science منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی كاشانی** انتشار: گلشن
۰ نفر