ربیعی : گرجستان مناسبت ترین مسیر صادرات كالاهای ایرانی به اروپا است

باكو - ایرنا - «علی ربیعی» وزیرتعاون ، كار و رفاه اجتماعی در ششمین اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و گرجستان گفت: با توجه به مناسبات گرجستان با اتحادیه اروپا ، گرجستان مناسب ترین مسیر برای صادرات كالاهای ایرانی به اروپا است .

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به تفلیس ، ربیعی در این اجلاس كه امروز (سه شنبه) با حضور «گیورگی گاخاریا» وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان و هیات های اقتصادی هر دو كشور تشكیل شده است ، افزود: تولید مشترك برخی كالاهای صادراتی مورد دیگری است باید به آن توجه ای ویژه ای داشته باشیم.
وی تصریح كرد: ایران مزیت های زیادی در بخش معدن دارد ، همچنین شركت های مصالح ساختمانی زیادی در ایران وجود دارند كه مایل به فعالیت در گرجستان هستند.
ربیعی گفت : برای توسعه همكاری میان ایران و گرجستان هر دو كشور اعم از مسئولان دولتی و بخش خصوصی باید مدام دنبال راهكارهای جدید باشیم .
وی اعلام كرد كه در راستای بهبود روبط اقتصادی دوكشور قرار است رئیس هلدینگ غدیر ایران تا دو ماه آینده به گرجستان سفر كند.
ربیعی گفت : نمایندگان همه وزارتخانه های اقتصادی ایران ، شامل وزارت دارایی و سازمان سرمایه گذاری ، وزارت نیرو ، وزارت كشاورزی و وزارت نفت در این اجلاس حضور دارند ، تا پیگیر مسائل مربوط به حوزه های خود در این اجلاس باشند.
این مقام كشورمان اظهار داشت: از شهرداری تهران هم كه خواهر خوانده تفلیس است در این اجلاس حضور دارند، تا بعد فرهنگی همكاری های دو كشور فراموش نشود.
وی افزود: با توجه به تعداد زیاد گردشگران ایرانی به گرجستان پیشنهاد كردیم یك تفاهمنامه گردشگری جداگانه بین ایران و گرجستان در آینده نزدیك امضا شود و شركت هواپیمایی ماهان نیز در این مورد برای جابجایی مسافران اعلام آمادگی كرده است .
ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان بدو استقلال گرجستان این كشور را به رسمیت شناخت و تاكنون روابط دو كشور بدون هیچ تنش سیاسی در بالاترین سطح ادامه دارد.
ربیعی ، «گیورگی گاخاریا» وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان را معمار روابط اقتصادی ایران و گرجستان عنوان كرد و گفت: در آینده نزدیك شاهد دیدار رئیس جمهوری ایران از گرجستان خواهیم بود.
رئیس ایرانی كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و گرجستان ، گفت : انسجام و ثبات گرجستان برای شركای تجاری آینده روشنی را ترسیم می كند .
ربیعی با اشاره به نقش ایران در ایجاد ثبات در منطقه و صلح جهانی ، اظهار داشت: نقش ایران در این زمینه برای هیچكس پوشیده نیست و اروپایی ها و حتی آمریكایی ها بر آن صحه می گذارند.
وی افزود: برای مثال ایران به ثبات افغانستان و سودان كمك می كند و فقط سه میلیون نفر از اتباع افغانستان در این اسكان داده شده اند و امسال 500 هزار كودك افغانستانی در مدارس ایران ثبت نام شدند ، همچنین دو میلیون فرصت شغلی ایران در اختیار افغانستانی ها است و این كمك بزرگی به منطقه و ثبات منطقه است .
ششمین اجلاس روسای كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و گرجستان كه از روز گذشته شروع شده است ، امروز پس از امضای پروتكل همكاری بین دو كشور به كار خود پایان خواهد داد.
علی ربیعی در راس یك هیات اقتصادی برای شركت در این اجلاس به تفلیس سفر كرده است.
آساق**337**1579**مرضیه فاتحی**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

سرخط اخبار جهان