۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۴
کد خبر: 82690853
T T
۰ نفر

اصلاح‌طلبان و سرمايه اجتماعي ​

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۴
کد خبر: 82690853
اصلاح‌طلبان و سرمايه اجتماعي ​

تهران- ايرنا- اصلاح‌طلبان سرمايه اجتماعي مناسبي در جامعه ايراني دارند كه با توجه به فشار رويه تزايد افكار عمومي، بايد به ارائه يك بازپس‌دهي حساب اجتماعي بينديشند.

سياوش شهريور در يادداشتي در روزنامه شرق، نوشته است: سؤالي كه در خرد جمعي اصلاح‌طلبان شكل گرفته، اين است كه آيا سخاوت در هزينه‌كرد اين سرمايه عظيم براي پركشيدن چند بازيگر حرفه‌اي، بدون درنظرگرفتن فايده و سود آن، اقدامي عقلايي و مآل‌انديشانه است؟ آيا نبايد بحث هزينه‌- فايده را در حوزه اين سرمايه حياتي جدي گرفت! اين موضوع حداقل ما را مجبور مي‌كند در موضوعات اساسي، مهم و مبتلا به سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي، به ارائه نقطه‌نظرات، رويكردها، استراتژي‌ها، باورها و ديدگاه‌هايمان بپردازيم و نسل نوجوان و جوان كشور را در اين حوزه آگاه كنيم.

به نظر مي‌رسد تجزيه گفتمان اصلاح‌طلبي به اهداف جزئي (تاكتيك) و كلي (استراتژي) و كوتاه‌مدت و بلندمدت و موضوعاتي اساسي و حاشيه‌اي، سياست‌گذاري‌ها و تصميم‌گيري‌ها و مباني و اصول اجرائي، مقطعي اجتناب‌ناپذير خواهد بود. نبايد شك داشت كه عملكرد ما در همه زمينه‌ها، به‌شدت از طرف مردم و به‌ويژه اين طبقه خاص اجتماعي، رصد و واكاوي شده و تحليل مي‌شود و آنچه دراين‌باره مهم مي‌نمايد، اين است كه صداقت و شفافيت با مردم حتي اگر بعضي از ديدگاه‌هاي ما را قبول نداشته باشند، مي‌تواند سهم ما را از سرمايه اجتماعي ملي گسترش و افزايش دهد؛ اينكه روشن شود چرا در انتخابات‌ شركت مي‌كنيم؟ چرا ليست انتخاباتي مي‌دهيم؟ بر اساس چه ويژگي‌ها و مكانيسم‌هايي ليست‌ها بسته مي‌شود؟ آيا در چينش ليست‌ها و شركت در انتخابات، برنامه‌اي مشخص و خروجي روشني وجود دارد؟ نظرمان درباره آزادي‌هاي مدني و اجتماعي چيست؟

ما با كدام برنامه مشخص شركاي سياسي انتخاباتي خود را انتخاب مي‌كنيم؟ درباره آزادي‌هاي سياسي و ديني چگونه مي‌انديشيم؟ چه راهبردي براي حوزه اقتصادي داريم؟ در حوزه هويت ملي و ظرفيت‌هاي فرهنگي چگونه فكر مي‌كنيم؟ نگاهمان به حوزه زنان و جوانان چيست؟ درباره حجاب چگونه مي‌انديشيم؟ موسيقي را تا كجا باور داريم؟ شايسته‌سالاري را تا كجا به رسميت مي‌شناسيم؟ در حوزه اقليت‌هاي مذهبي و ديني چه باورهايي داريم؟ به سياست‌هاي جاري در حوزه قدرت معتقد هستيم و سياست‌هاي خارجي‌مان بر چه جهاتي استوار است؟ تا چه اندازه به شورايي‌شدن امور ايمان داريم؟ و ده‌ها پرسش ديگر كه در زبان جمعي اصلاح‌طلبان جاري است.

اما آنچه به نظر نگارنده امروز بيش از هميشه اصلاح‌طلبي به آن نياز دارد، آگاه‌كردن ملت به‌ويژه زنان و جوانان از برنامه‌ها، روش‌ها و ديدگاه‌هاي روشن، شفاف و صادقانه‌اي است كه اصلاح‌طلبان در همه حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي دارند. شايد تعلل، تغافل، كوتاهي و محافظه‌كاري دراين‌باره، در درازمدت وكوتاه‌مدت ضربات جبران‌ناپذيري به سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان وارد كند. تصميم سخت، تاريخي، روشن و شجاعانه امروز در بيان اهداف، استراتژي‌ها، تاكتيك‌ها، باورها و ديدگاه‌ها، اصلاح‌طلبان آينده سياسي ما را خواهد ساخت. نقطه عزيمت جريان اصلاح‌طلبي به طرف آينده روشن سياسي و انتخاباتي از دروازه شفاف‌سازي و اعتماد مردم شكل مي‌گيرد.

*منبع:روزنامه شرق،1396،7،18
**گروه اطلاع رساني**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

سرخط اخبار پژوهش