۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۹:۰۳
کد خبر: 82690848
T T
۰ نفر
اعتقاد به سرمايه گذاري پژوهشي در درازمدت به نفع كشور خواهد بود

تهران- ايرنا- رئيس دانشگاه صنعتي شريف گفت: هم اكنون اعتقاد چنداني در كشور براي سرمايه گذاري در امر پژوهش وجود ندارد و اين در حاليست كه سرمايه گذاري در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي به طور حتم در درازمدت به نفع نظام بوده و بازدهي و سود مطلوبي خواهد داشت.

محمود فتوحي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ايرنا با اشاره به سخنان اخير رئيس جمهوري در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و فناوري در دانشگاه تهران اظهار داشت: حجت الاسلام دكتر حسن روحاني در اين مراسم، سه مساله مهم را در ارتباط با دانشگاه هاي كشور مطرح كرد كه نخستين آن اهتمام هر چه بيشتر دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي براي مشاركت در حل مسائل اصلي نظام و جامعه بود.
وي گفت: دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي مي توانند نقش بسزايي در حل معضلات جامعه در تمامي ابعاد همچون اقتصادي، صنعتي، اجتماعي و فرهنگي داشته باشند.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف افزود: مساله ديگر اين بود كه نيروهاي تربيت شده از دانشگاه ها به چه ميزان مفيد بوده و به درد كشور و جامعه خورده اند، نكته اي كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نيز با پيگيري سياست آمايش سرزميني آموزش عالي و تربيت نيروي انساني مورد نياز در پي آن است.
وي ادامه داد: سوالي كه بايد پرسيده شود اين است كه دانشگاه ها تاكنون به چه ميزان نيرو، تربيت كرده اند كه از نظر تناسب كاري موثر بوده و آيا اين ميزان مدارك دكتري مورد نياز كشور بوده است؟
فتوحي يادآور شد: بسياري از مشاغل در كشور نيازي به تحصيلات تكميلي ندارند و بر همين اساس نيازمند ارائه راهكاري از مراجع سياستگذاري علم و فناوري هستيم.
وي اظهار كرد: همچنين دانشگاه ها هميشه يك مرجع اصلي براي جامعه بوده و نقش اساسي و مهمي را ايفا مي كنند و بر همين اساس بايد در اظهارنظرهايشان در مورد مسائل مختلف كشور آزادتر باشند و بتوانند در فضايي آرام ضمن انتقاد، پيشنهادات و راهكاريشان را نيز ارائه دهند.
رئيس دانشگاه صنعتي شريف گفت: بايد اين سوال را هم پرسيد كه هم اكنون به چه ميزان، برنامه ها و كارهاي دانشگاه ها نمود بيروني دارد و در حل مسائل اساسي كشور چقدر موفق بوده اند؟
وي افزود: انتظارات دانشگاه و دولت از يكديگر، يك رابطه دوسويه است به گونه اي كه مراكز آموزش عالي بايد براي توسعه كشور كمك كنند و در مقابل دولت نيز ياري رسان دانشگاه ها باشد تا چرخ آنان بچرخد.
فتوحي ادامه داد: هم اكنون يكي از مهمترين مسائل دانشگاه ها امر اقتصاد آموزش عالي است، هر چند كه دولت تا حدودي در اين زمينه كمك مي كند اما اين وضعيت تا كي بايد ادامه يابد؟
وي خاطرنشان كرد: بنابراين نياز به راهكارهايي بدون صدمه زدن به كيفيت دانشگاه ها در امر درآمدزايي هستيم و سرمايه گذاري در امر پژوهش مي تواند در اين زمينه راهگشا باشد چرا كه هر دو طرف در نهايت سود خواهند برد.
به گزارش ايرنا، دكتر روحاني روز 15 مهرماه در مراسم نمادين آغاز سال تحصيلي 97-96 در دانشگاه تهران حضور يافت و در بخشي از سخنان خود با انتقاد از پذيرش بيش از حد دانشجو در برخي رشته‌هاي تحصيلي گفت: دانشگاه براي حل و فصل مسائل و پيچيدگي‌هاي جامعه است اما امروز موضوع فارغ التحصيلان دانشگاهي خود يك معضل براي جامعه ايجاد كرده است، اين در حاليست كه ابتدا بايد بررسي كنيم كه چه شغلي نيازمند تحصيلات دانشگاهي است و سپس در آن رشته دانشجو بپذيريم.
وي تصريح كرد: مديريت نيروي انساني بر مبناي هرم امكانپذير است ما امروز ما در حال ايجاد يك استوانه در اين بخش هستيم و مي‌خواهيم همه كلاس اولي‌ها را با مدرك دكتري از نظام آموزش خارج كنيم، اين درحاليست كه بر اساس برخي بررسي‌هايي كه در كشورهاي مختلف درباره نياز مشاغل به تحصيلات دانشگاهي انجام شده، ۴۰ تا ۴۵ درصد مشاغل، نيازي به تحصيلات دانشگاهي ندارند.
فراهنگ**9187**1055
خبرنگار: حميدرضا بازگشا**انتشار: زينب كارگر
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ