۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۸
کد خبر: 82688903
T T
۰ نفر
استفاده از روش درمانی مولكولی هدفمند در سرطان پروستات و غددی - عصبی

بوشهر - ایرنا- رئیس مركز تحقیقات هسته ‌ای خلیج‌ فارس بوشهر گفت: روش درمانی مولكولی هدفمند به عنوان جدیدترین روش در درمان سرطان‌های پیشرفته پروستات و غددی - عصبی برای نخستین بار در كشور در این مركز به اجرا درآمده است.

به گزارش ایرنا، پروفسور مجید اسدی روز یكشنبه درجمع خبرنگاران افزود: با هماهنگی و همكاری سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، بخش پزشكی هسته‌ ای بُن آلمان و استادان بخش سرطان ‌شناسی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر به كارگیری مقدماتی روش‌های درمانی مولكولی هدفمند با پذیرش بیماران نیازمند بطور منظم آغاز شد.
وی اظهار كرد: در این روش نوین درمانی كه ترانوستیك (Theranostics) نام دارد فرایند درمانی و نحوه عملكرد بر سلول ها هدفمند و قابل رصد است به شكلی كه داروی تزریق شده برای درمان تنها بر سلول های سرطانی تاثیر دارد و سلول های سالم را بر خلاف روشهای شیمی درمانی از بین نمی برد و عوارض كمتری دارد.
اسدی اضافه كرد: این روش‌ نوین درمانی تنها درچند كشور پیشرفته و با هزینه ‌بیش از 300میلیون ریال برای هر دوره درمانی كه شامل چهار دوره است به كار گرفته می‌ شود.
اسدی در ارتباط با هزینه ‌های روش درمانی مولكولی هدفمند در ایران گفت: در ایران هم اكنون فقط در بوشهر درمان بیماران با این روش با همكاری سازمان‌های مرتبط با هزینه‌ای معادل یك‌ دهم هزینه‌ كشورهای دیگر قابل انجام است.
وی بیان كرد: تومورهای پیشرفته پروستات در حدود 20 درصد و تومور‌های غددی - عصبی بیش از 40 درصد زیرگروه سرطان‌های مختلف بدن مانند دستگاه گوارش، لوزالمعده، ریه، مغز و فوق كلیه را شامل می ‌شود.
اسدی یادآور شد: با توجه به گسترش بیماری‌ های سرطانی و نیاز مبرم به استفاده از روش‌های نوین درمانی امیدواریم در دیگر مناطق كشور نیز برای این موارد اقدام شود.
وی با اشاره به مراجعه 80 درصدی بیماران خارج از استان برای تشخیص بیماری و درمان به استان بوشهر افزود: درنیمه نخست امسال 200 بیمار از مناطق مختلف كشور و كشورهای همسایه در مركز ید درمانی و رادیو نوكلوئید بوشهر وابسته به دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر درمان شدند.
اسدی، درمان بیماران با سرطان‌های مقاوم به ید و رادیواكتیو برای نخستین بار در خاورمیانه، سرطان‌های تمایزیافته تیروید، درمان با ام آی بی جی ( MIBG ) برای بعضی از تومورهای كودكان، سرطان‌های پیشرفته غددی عصبی، درمان سرطان پیشرفته پروستات، روماتسیم پیشرفته مفاصل، بیماری پركاری تیروید با مواد رادیواكتیو و سرطان متاستازی استخوان با مواد رادیو اكتیو ازجمله مواردی است كه در مركز تحقیقات هسته‌ ای خلیج‌فارس بوشهر با موفقیت انجام‌ شده است.
وی افزود: بیماران برای دریافت نوبت و كسب اطلاعات بیشتر می ‌توانند به وب‌ سایت مركزید درمانی و رادیو نوكلوئید بوشهر به آدرس http://nmmi.ir مراجعه كنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
۰ نفر