سفیر جمهوری چك در تهران:خط اعتباری 100 میلیون یورویی برای پروژه های ایران گشایش می یابد

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری چك در تهران از در نظر گرفته شدن خط اعتباری یكصد میلیون یورویی برای پیشبرد پروژه های ایران از سوی این كشور خبر داد.

«استفانك چومبا» (Svatopluk Cumba) شامگاه شنبه در حاشیه امضای سند همكاری صنعتی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با وزارت صنعت و تجارت جمهوری چك در محل این سازمان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: دسامبر (آذر- دی) سال گذشته میلادی هیاتی از وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران همراه با هیاتی از ایدرو در پراگ (پایتخت جمهوری چك) حضور یافتند و نخستین كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور را برگزار و تفاهم نامه همكاری مشترك امضا كردند.
به گفته این مقام دیپلماتیك، مطابق این تفاهم نامه مقرر شد تا همكاری های بین گروه های تخصصی كاری بین دو كشور تقسیم شود تا بتوان با جدیت بیشتری به انجام امور و گسترش مناسبات پرداخت.
وی خاطرنشان كرد: از مجموع این تفاهم ها، تاكنون گروه های معدنی و صنعتی شكل گرفته و اجرایی شده اند و به زودی كارگروه انرژی نیز بین فعالان دو كشور شكل خواهد گرفت؛ در این پیوند به زودی جلسه دوم مشترك اقتصادی دو كشور در تهران اجرای می شود.
چومبا همچنین از تشكیل كارگروه های كشاورزی، حمل و نقل، محیط زیست و بانكی در آینده نزدیك خبر داد.
وی در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص مشكلات بانكی و چگونگی برنامه ریزی برای حل و فصل آن، تصریح كرد: این موضوع كمی پیچیده است و فقط مساله بانك های ایران با جمهوری چك نیست، بلكه با سایر كشورها نیز این مشكل وجود دارد؛ ما نیز همچون سایر كشورها به دنبال رفع این مشكلات هستیم.
سفیر جمهوری چك در تهران تصریح كرد: بانك مركزی جمهوری چك به طور مستمر با بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است و امید می رود با تعاملات دو كشور این مشكل نیز به زودی مرتفع شود.
این مقام ارشد دیپلماتیك همچنین از مراودات بانكی به پول رایج دو كشور از سوی بانك های كوچك و متوسط به عنوان گزینه ای دیگر برای حل مشكلات موجود بانكی اشاره كرد كه در دستور كار است.
وی خاطرنشان كرد: به زودی قراردادی برای محافظت از سرمایه گذاری های دو كشور با وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران منعقد خواهیم كرد كه از موضوعات توافق شده در نشست های مشترك پیشین تهران و پراگ بود.
چومبا تاكید كرد: نگاهی به مراودات اقتصادی و تجاری دو كشور حاكی از رشد 60 درصدی صادرات جمهوری چك به ایران در یك سال گذشته است و شركت های زیادی برای حضور در ایران اعلام آمادگی كرده اند.
وی با اشاره به حمایت پراگ از تهران در اجلاس اخیر سازمان جهانی تجارت (WTO)، تصریح كرد: در سایر اجلاس ها نیز دولت جمهوری چك از جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهد كرد.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه گذشته در سفر هیاتی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به جمهوری چك تفاهمنامه ای امضا و براساس آن، ایدرو به عنوان طرف همكار صنعتی وزارت صنعت چك معرفی شد.
براساس اعلام اداره آمار چك در سال 2015 روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و این كشور از رشد 50 درصدی برخوردار شد و میزان مبادلات به 52 میلیون دلار رسید.
این رقم در 6 ماه نخست سال جاری میلادی با رشد 10 درصدی به 27 میلیون و 100 هزار دلار رسید كه در مدت مشابه سال پیش از آن 24 میلیون و 236 هزار دلار بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام* 3065*6075*حبرنگار: محمد ملك دار * انتشار: زهرا هجینی نژاد
۰ نفر