۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۷
کد خبر: 82684847
T T
۰ نفر
گاردین: اختلاف نظر ترامپ و متیس در مورد برجام، كار را برای رئیس جمهوری آمریكا سخت تر می كند

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: اعلام این مطلب از سوی جیمز متیس وزیر دفاع آمریكا كه به نفع امنیت ملی آمریكاست كه در برجام باقی بماند، شرایط را برای دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته ای سخت تر می كند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این گزارش آمده است: ' جیمز متیس' در حمایت از توافق هسته ای غرب با ایران طی یك جلسه استماع سنای آمریكا اعلام كرد كه باقی ماندن واشنگتن در برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریكا است. این موضع گیری متیس باعث شده وی و ترامپ نظرات متفاوتی در مورد توافق هسته ای داشته باشند و شرایط برای رئیس جمهوری آمریكا در خروج از برجام سخت تر شود.
در ادامه این گزارش عنوان شد: زمان و ماهیت این اظهارنظر وزیر دفاع آمریكا از آن جهت اهمیت ویژه دارد كه پیش از این رئیس جمهوری آمریكا تهدید كرده بود توافق هسته ای را در تاریخ 15 اكتبر(23مهر) تایید نخواهد كرد.
متیس در كمیته نیروهای مسلح سنای آمریكا به سوالی در مورد اینكه آیا وی معتقد است در حال حاضر باقی ماندن آمریكا در برجام در راستای منافع امنیت ملی این كشور است یا خیر پاسخ داد و از برجام حمایت كرد.
گاردین نوشت: ترامپ پیشتر بارها از برجام كه مهمترین میراث سیاست خارجی دولت اوباما بود، انتقاد كرده بود. رئیس جمهوری آمریكا اخیرا نیز طی سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل باز هم از برجام انتقاد كرد.
در ادامه این گزارش آمده است: جیمز متیس مسلما قدرتمندترین عضو كابینه ترامپ محسوب می شود و رئیس جمهوری آمریكا همواره در مخالفت علنی با موضع گیری های وزیر دفاع محتاطانه عمل كرده است، اقدامی كه در مورد ركس تیلسون وزیر خارجه صدق نمی كند.
حتی اگر متیس به طور فوری بر موضع ترامپ در مورد برجام تاثیر نگذارد، نظر وی در این رابطه احتمالا برای سناتورهای آمریكایی كه در صورت عدم تایید برجام از سوی ترامپ در مورد سرنوشت برجام تصمیم گیری خواهند كرد، اهمیت خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، جیمز متیس با این موضع گیری اش در مورد برجام عملا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا را به چالش كشیده است. در حالی كه رئیس جمهور ترامپ معتقد است كه توافق با ایران 'مایه شرمساری' آمریكاست، جیمز متیس تاكید كرد كه این توافق در جهت منافع واشنگتن است.
اروپام***9234**
مترجم: اطهر اینانلو**ناشر: فریبا مدنی

سرخط اخبار جهان