۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۲:۱۶
کد خبر: 82684374
T T
۰ نفر
راهبرد بين المللي دولت اسپانيا براي تشريح مساله كاتالونيا

مادريد- ايرنا- دولت اسپانيا پس از وقوع رويدادهاي روز يكشنبه در بارسلون در جريان همه پرسي‌ استقلال طلبي اين ايالت، اكنون سعي‌ دارد كه عملكرد خود در اين مورد را به شيوه هاي ديگري توجيه كند.

به گزارش ايرنا، تمامي زحمات بين المللي چند ماهه اخير دستگاه ديپلماسي اسپانيا در توضيح مناقشه جدايي طلبي ايالت كاتالونيا و دلايل دولت براي غير قانوني دانستن همه پرسي مربوطه با گذشت اولين دقايق از همه پرسي روز يكشنبه گذشته كاتالونيا بر باد رفت.
اين اتفاق زماني افتاد كه رسانه هاي اصلي اروپا و تمام جهان مبادرت به انتشار برخورد خشونت آميز و غير متعارف پليس ملي و گارد سيويل(ژاندارمري) اسپانيا با مردم كاتالونيا كرد.
دولت اسپانيا حال راهبرد ديگري براي توضيح اين وضعيت اتخاذ كرده كه در چارچوب آن سفارتخانه هاي اين كشور ماموريت دارند چرايي برخورد با جدايي طلبان را در كشورهاي محل ماموريت خود تشريح كند.
منابع دولتي بر نگراني خود از تاثير تصاوير مربوط به خشونت هاي پليسي بر افكار عمومي در ديگر كشورهاي جهان اذعان كرده و تلاش دولت اسپانيا در حال حاضر با هدف تطهير وجهه كشور صورت مي گيرد.
در هر صورت شكي نيست كه دولت كار سختي در اين زمينه پيش رو دارد و استناد تكراري به اينكه حكم دادگاه قانون اساسي كشور را عملياتي كرده هم ممكن است ديگر نظر به خشونت بي مورد ثبت شده دو روز پيش، كارايي لازم را نداشته باشد.
واكنش هاي بين المللي به تحولات روز يكشنبه گذشته كاتالونيا عمدتا حول محورهاي اظهار نگراني فزاينده از اين وضعيت در اسپانيا، درخواست براي رضايت دادن طرفين به گفت و گو، هشدار به دولت محلي ايالت كاتالونيا و انتقاد از دولت مركزي اسپانيا به خاطر صحنه هاي خشونت آميز برخورد پليس با مردم كاتالونيا مي چرخند.
برلين، لندن و بروكسل روز دوشنبه حمايت خود از «ماريانو راخوي» نخست وزير اسپانيا در مناقشه استقلال طلبي كاتالونيا را مورد تاكيد قرار دادند.
اكثر دولت هاي اروپايي در واكنش به اين وضعيت، در اصل ماجراي استقلال طلبي از وحدت و يكپارچگي اسپانيا حمايت كرده و قانوني بودن مخالفت دولت اسپانيا با پروسه مذكور را پذيرفته اند اما همزمان خواستار گفت و گو بين طرفين شده اند.
از طرف ديگر، هم كميسيون اروپا و هم شوراي اروپا نسبت به اوج گيري بحران كاتالونيا هشدار داده اند. اتحاديه اروپا كه خواستار گفت و گوي دولت مركزي اسپانيا با كاتالونيا شده، در عين حال نسبت به توسل به خشونت به عنوان يك ابزار سياسي هشدار داد.
شايان ذكر است اتحاديه اروپا همچنان در برابر درخواست براي ميانجيگري در اين وضعيت در اسپانيا مقاومت كرده و اين موضوع را مساله داخلي اين كشور مي داند.
علاوه بر اروپا ، خشونت پليس همچنين سازمان ملل و سازمان عفو بين الملل را نيز نگران كرده است .
در اين رابطه ، «زيد رعد حسين» كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد ناخرسندي خود را از خشونتي كه روز يكشنبه گذشته در ايالت كاتالونيا رخ داد، ابراز كرد.
از طرفي، «فرحان حق» سخنگوي دبيركل سازمان ملل متحد كه روز دوشنبه در يك كنفرانس مطبوعاتي حاضر شده بود، نخواست شخصا در خصوص واكنش تند پليسي به همه پرسي كاتالونيا اعلام نظر كند اما محتواي بيانيه كميسر عالي حقوق بشر اين سازمان كه در آن گفته شده است 'واكنش هاي پليسي هميشه بايد متناسب با وضعيت و فقط در صورت لزوم اعمال گردند' را تاييد كرد.
كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد در بيانيه خود از دولت اسپانيا خواست تحقيقاتي 'دقيق، مستقل و بي طرفانه' در خصوص تمامي عملكرد هاي خشونت آميز روز يكشنبه كاتالونيا انجام دهد.
وي همچنين از دولت اسپانيا درخواست كرد در اسرع وقت با كارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد تشكيل جلسه دهد تا نسبت به ارزيابي اوضاع اقدام شود.
سازمان عفو بين الملل هم به نوبه خود خواستار تحقيق دولت اسپانيا از عملكرد پليس در كاتالونيا شده و با انتشار يك بيانيه، تاكيد كرده است روز يكشنبه گذشته از اقلام ضد شورش به شكلي خطرناك و غير متعارف عليه افرادي استفاده شد كه هيچ مقاومتي از خود نشان نمي دادند.
سازمان عفو بين الملل 5 ناظر در همه پرسي كاتالونيا داشته و كارشناسان اين ارگان شخصا شاهد عملكرد خشونت آميز پليس عليه مردم كاتالونيا بوده اند.
عفو بين الملل افزوده است كه بر اساس مقررات بين المللي، اقلام ضد شورش فقط مي بايست عليه افراد خشن استفاده شوند.
بر اين اساس، واكنش پليس به وضعيت هاي مختلف هم هميشه بايد متناسب با آن وضعيت باشد و در نتيجه توسل غير متعارف مامورين به زور براي اجراي قانون نيز بايد جرم محسوب شود.
بنا بر اين گزارش كاتالونيا بخشي خودمختار با 7 ميليون و 523هزار نفر جمعيت در شمال شرق اسپانيا است كه خواستار استقلال از دولت مركزي مي باشد.
اين بخش به لحاظ مالي و بانكي و امور بندري مهمترين بخش خودمختار اسپانيا به ‌شمار مي‌رود و نزديك به 20 درصد توليد ناخالص ملي اسپانيا در آنجا انجام مي‌شود.
جدايي‌خواهان كاتالونيا معتقدند جدايي اين ايالت از دولت مركزي به سود آن خواهد بود چرا كه 27 درصد صادرات اسپانيا از اين منطقه است و 25 درصد توريست‌هاي اسپانيا نيز مقصدشان كاتالونيا مي باشد.
همچنين معتقدند سهمي كه كاتالونيا از دولت مركزي مي‌گيرد 15 ميليارد يورو كمتر از سهمي است كه كاتالونيا به خزانه مركزي مي‌پردازد.
اين همه پرسي كه روز يكشنبه برگزار شد از سوي قانون اساسي اسپانيا غيرقانوني اعلام شده و دادگاه قانون اساسي اسپانيا در 7 سپتامبر اين همه پرسي را معلق كرد ولي حكومت كاتالونيا اعلام كرد حكم دادگاه براي كاتالونيا معتبر نيست
در همه پرسي روز يكشنبه 90 درصد راي دهندگان به استقلال اين ايالت راي مثبت دادند.
در جريان اين همه پرسي‌ غير قانوني ، درگيري هايي‌ بين نيروهاي امنيتي كه مانع از راي گيري شدند و راي دهندگاني كه اصرار بر انداختن راي خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت كه نزديك به 850 مجروح بر جا گذاشت .
اروپام *2*491**شبس* 1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاري

سرخط اخبار جهان