۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۲
کد خبر: 82682294
T T
۰ نفر
نیوزویك به نقل ازمنبع آمریكایی: تصمیم ترامپ درباره توافق هسته ای ممكن است زودتر از موعد اعلام شود

تهران - ایرنا - هفته نامه آمریكایی نیوزویك با اشاره به مهلت گزارش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا به كنگره درباره تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای، به نقل از یك منبع دولت آمریكا گفت: این تصمیم ممكن است زودتر از موعد اعلام شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این نشریه آمریكایی با اشاره به لفاظی های ترامپ از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و بعد از به قدرت رسیدن درباره توافق هسته ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یك و تهدیدهایش برای خروج از این توافق نوشت: دونالد ترامپ این توافق را «بدترین توافق ممكن» توصیف كرده و ما به زودی خواهیم فهمید كه منظور وی چیست.
به نوشته این نشریه، مهلت تایید توافق 15 اكتبر (23 مهر) است و كاخ سفید می گوید بازنگری سیاست آمریكا و ایران را به ریاست «هربرت مك مستر» مشاور امنیت ملی آمریكا به پایان رسانده است.یك منبع دولتی آمریكا كه همچون دیگر افرادی كه با آنها درباره این مساله مصاحبه شده است، اجازه ندارد درباره این توافق صحبت كند می گوید تصمیم ترامپ ممكن است زودتر از مهلت تعیین شده اعلام شود.
نیوزویك نوشت: این تصمیم چه خواهد بود؟ دو نفر از منابع دخیل در بازنگری سیاست ایران می گویند با وجود تاكیدهای اخیر ترامپ درباره این كه تصمیمش را گرفته است، دولت آمریكا هنوز در حال بررسی گزینه های موجود است. ترامپ به دنبال خروج از توافق است كه همچنین شامل پایان دادن به تحریم ها علیه تهران است. رئیس جمهوری آمریكا در عین حال به این درك رسیده كه لغو توافق یك اشتباه دیپلماتیك است.
این نشریه آمریكایی ادامه داد: دیگر امضاكنندگان توافق از جمله متحدان نزدیك آمریكا خواستار خودداری واشنگتن از نابودی این توافق هستند. آنها نیز همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این باور هستند كه ایران عمدتا به اصول توافق پایبند بوده است و از زمان پایان یافتن تحریم ها روابط تجاری با تهران را از سرگرفته اند. آنها همچنین تلاش می كنند دولت آمریكا را تشویق به ماندن در توافق كنند.
نیوزویك در ادامه آورده است: در عین حال، «ركس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریكا با اعمال نفوذ در اروپایی ها تلاش می كند آنها را متقاعد كند در فشار بر تهران برای بهبود شروط توافق به واشنگتن بپیوندند. «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه خواستار بررسی تاریخ انقضا در توافق هسته ای است و در عین حال تاكید دارد كه ترامپ نباید توافق را لغو كند.
این هفته نامه افزود: منابع آگاه از بررسی سیاست ایران می گویند یكی از گزینه هایی كه مورد توجه جدی رئیس جمهوری آمریكا و مشاورانش قرار گرفته است «تایید نكردن» توافق و درعین حال ماندن در این توافق است. خروج از توافق مستلزم اعمال دوباره تحریم ها است. رئیس جمهوری آمریكا گفته است كه این امر به نفع امنیت ملی آمریكا نیست. بسیاری از اعضای جمهوری خواه كنگره تمایل به از سرگیری تحریم ها دارند. با این همه ماندن درچارچوب توافق و در عین حال اتخاذ مواضع علنی درباره این كه ایران به توافق پایبند نیست ریسك بالایی دارد.
نیوزویك به نقل از «مارك دوبوویتز» مدیراجرایی اندیشكده بنیاد دفاع از دمكراسی ها مدعی شد: رئیس جمهوری آمریكا باید بر شروطی تاكید كند كه شرط زمانی محدودیت های كنونی برنامه هسته ای، آزمایش سانتریفیوژهای پیشرفته و موشك های بالستیك قادر به حمل هسته ای(محدودیت هایی كه زمان آن به مرور به پایان می رسد)ونیز خرید و انتقال سلاح های قراردادی را بردارد. وی همچنین باید به دسترسی بازرسان بر سایت های نظامی ایران تاكید داشته باشد.
این هفته نامه افزود: اروپایی ها در محافل محرمانه به واشنگتن گفته اند كه ایران تسلیم چنین خواسته هایی نخواهد شد. آنها نگران هستند كه با طرح چنین درخواست هایی ایران از توافق به طور كامل خارج شود. این امر می تواند واشنگتن را با بحران هسته ای دومی همزمان بحران كره شمالی مواجه كند.
نیویوزیك نوشت: مك مستر وجیمز متیس وزیر دفاع آمریكا علاقه ای به توافق هسته ای ندارند.آنها با توجه به تجربه خود در عراق و سوریه و در مناطقی مثل یمن شاهد گسترش نفوذ ایران از زمان توافق بوده اند. مشورت های آنها به ترامپ كه تاكنون اطلاعاتی از آن درز نكرده است نقش مهمی در تصمیم رئیس جمهوری خواهد داشت.
اروپام**9158- 1590
مترجم: بهجت عباسی - انتشار دهنده: محمد حسن دوستارگان
۰ نفر

سرخط اخبار جهان