۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۸
کد خبر: 82678879
T T
۰ نفر
رسیدگی به 10 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان ایلام

ایلام - ایرنا - معاون قضایی در امور شوراهای حل اختلاف دادگستری ایلام گفت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه 10 هزار و 812 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف این استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

علی اكرم داودی نیا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: مجموع پرونده های وارد شده به محاكم قضایی استان كه شوراهای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به آنها را طی مدت یاد شده داشته اند 11 هزار و 56 فقره پرونده بوده كه با تلاش شعب مختلف 10 هزار و 812 فقره از این تعداد مورد رسیدگی و مختومه شده اند.
وی افزود: سال گذشته 28 هزار و 730 پرونده به محاكم قضای استان ارجاع شد كه رسیدگی قضایی به 27 هزار و 942 پرونده انجام و مختومه شدند كه از این تعداد 6 هزار و 727 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شد و می توان گفت 33 درصد پرونده ها در این مراكز به صلح منجر می شود.
معاون قضایی در امور شورای حل اختلاف دادگستری ایلام با اشاره به وجود 64 فقره پرونده قتل عمد بدون سبق و سابقه تصمیم در شعب اجرای احكام كیفری دادسرای عمومی و انقلاب ایلام یادآور شد: از ابتدای سال 96 تاكنون سه فقره قتل عمدی كه دارای این ویژگی بوده اند، با همراهی بزرگان ، معتمدین و ریش سفیدان ایلام و طوایف مختلف منجر به صلح و سازش شد، ضمن اینكه پارسال نیز زمینه صلح و سازی در پنج پرونده قتل عمد بدون سبق و سابقه تصمیم در استان فراهم شد.
داودی نیا از شكل گیری 128 شعبه حل اختلاف در شهرستان های مختلف استان ایلام خبر داد و تاكید كرد: 496 نفر هم اكنون در شوراهای حل اختلاف این استان عضویت دارند كه در تلاش هتیم با توجه به تاثیرگزاری این مراكز در كاهش اطاله دادرسی و كاهش حجم ورودی پرونده ها به محاكم قضایی این تعداد را افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، شورای حل اختلاف یكی از نهادهایی است كه زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌ كند، بر اساس قانون شوراهای حل اختلاف كه سال 87 به تصویب رسیده است این مراكز صلاحیت رسیدگی قضایی به پرونده ها در حوزه های امور مدنی و حقوقی ، جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرایم غیرقابل گذشت را دارد.
تهیه و انتشار: حسن كهزادیان
6119