معاون امور بین الملل اتاق ایران:پس از برجام، نگاه جهانی‌ به ایران وهمكاری های مشترك مشتاقانه است

مادرید - ایرنا - «محمدرضا كرباسی» معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت كه پس از برجام ، نگاه جهانی‌ به ایران و همكاری های مشترك و حضور در بازار ایران مشتاقانه است.

كرباسی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مادرید در ارزیابی سفرش به اسپانیا گفت: با توجه به سفر سال گذشته هیأت اتاق بازرگانی اسپانیا به جمهوری اسلامی ایران كه میزبان آنها بودیم و همایش تجاری خیلی‌ خوبی‌ كه برگزار كردیم ، بنا به دعوت اتاق بازرگانی اسپانیا ، هیأتی 30 نفره به ریاست «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ومجموعه فعالین اقتصادی از بخش های مختلف برای چهار روز به اسپانیا آمده اند.در این سفر مجمع تجاری و نشست های ملاقات دوجانبه بین تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران دو كشور شكل می گیرد .
وی افزود :هیأت ما متشكل از بخش های پتروشیمی ، بانكی ، همكاری در بخش كشاورزی ، ماشین آلات ، انرژی های نو ، مواد غذایی ، زعفران و عمدتا خدمات تجارت و بازرگانی است كه این را از قبل با طرف اسپانیایی هماهنگ كردیم .
كرباسی ادامه داد :خوشبختانه در نشستی كه روز سه شنبه در محل اتاق بازرگانی اسپانیا با حضور روسای دو اتاق و مقامات دو كشور برگزار كردیم ، جمع كثیری از تجار و فعالین اقتصادی اسپانیا هم شركت كردند كه امیدواریم در فرایند فعالیت ها و همكاری ها ، نتایج مثمر ثمری برای دو كشور حاصل بشود .
به گفته وی، چیزی كه بسیار مهم است و آن را هم طی‌ روز دوشنبه و سه شنبه ، با مقامات اسپانیایی مطرح كرده و صحبت شده، این است كه فضای جمهوری اسلامی ایران برای همكاری كاملا تغییر كرده است .
معاون اتاق بازرگانی تصریح نمود :خوشبختانه پس از برجام ، نگاه جهانی‌ به ایران و همكاری های مشترك و حضور در بازار ایران ، بسیار مشتاقانه است .امروز شاهد خیل عظیم كشورها ، بانك ها و سرمایه گذاران مختلف جهان برای اعطای خطوط اعتباری به ایران و سرمایه گذاری در زیربخش های مختلفی‌ كه در ایران ، این استعداد وجود دارد روبرو هستیم .
به عقیده وی، اسپانیایی ها به واسطه اینكه یك مقدار احساس ترس دارند از اینكه مبادا در توسعه همكاری هایشان در ایران با مشكل فشارهای آمریكا روبرو بشوند، كمی‌ تامل دارند .
در این مورد، كرباسی خاطرنشان كرد :ما در جلساتی كه در این دو روز برگزار كردیم ، این موضوعات را كاملا مطرح كردیم . برای آنها تقریبا روشن شد كه هیچگونه ترسی‌ وجود ندارد و برای همكاری با جمهوری اسلامی ایران ، آنها نیز اظهار علاقمندی كردند.
وی افزود: روز دوشنبه در جلسه ای كه با رئیس بیمه سرمایه گذاری در اسپانیا داشتیم ، ایشان در آخر جلسه اعلام كرد كه اسپانیا ، محدودیتی برای تضمین سرمایه گذاری برای جمهوری اسلامی ایران ندارند و قرار شده این را به همه شركت هایشان اعلام بكنند . افزون بر آن ، آنها علاقمندی بسیاری را برای همكاری در سرمایه گذاری ابراز داشتند .
كرباسی ابراز داشت:موضوعی كه برای اسپانیایی ها بسیار مهم است و علاقمندی شان برای اینكه به ایران بیایند وهمكاری مشترك بلند مدت داشته باشند را نشان دادند ، بحث سرمایه‌ گذاری مشترك در تولید برند واحد است.
وی در این مورد توضیح داد :ما در ایران ، با توجه به اینكه انرژی ارزان ، نیروی كار ارزان و مواد اولیه مورد نیاز صنایع وجود دارد، نیاز به نو آوری و تكنولوژی و نیاز به سرمایه گذاری كه با همكاری مشترك می‌ تواند شكل بگیرد داریم و طرف اسپانیایی ، اظهار علاقمندی كردند تا كه به ایران بیایند و در بخش های مختلف برای بازار ایران از یك طرف و بازار 500 میلیونی كشورهای پیرامونی از طرف دیگر ، سرمایه گذاری كنند.
به گفته وی ، جمهوری اسلامی ایران در هاب منطقه ای از نظر ترانزیت و انتقال كالا از ایران به كشورهای همسایه قرار دارد .
كرباسی گفت: در بخش های مربوط به همكاری های حمل و نقل ریلی هم با توجه به برنامه های توسعه كه جمهوری اسلامی ایران در بحث توسعه حمل و نقل ریلی در ایران دارد و خواهان وصل شدن به حمل و نقل ریلی كشورهای مختلف است ، به گفتگوهایی پرداختیم .زمینه همكاری بین دو كشور با توجه به رشد خوب صنعت حمل و نقل ریلی در اسپانیا و پیشرفت هایی‌ كه آنها در تولید لوكوموتیو در كشورشان دارند ، نیز زمینه مستعدی برای همكای ها است .
معاون اتاق بازرگانی ایران ادامه داد :بخش دیگری كه ما علاقمندیم و دولت محترم هم در این راستا در تلاش است تا كه به نوعی از آلودگی هوا جلوگیری شود ، بحث انرژی های تجدید پذیر است كه در این زمینه ، استفاده از انرژی پاك است كه اسپانیایی ها در این زمینه به رشد خوبی‌ در سالهای گذشته دست یافتند.این اظهار علاقمندی هم صورت گرفت كه به صورت مشترك بین ایران و اسپانیا نیز در این بخش یك سری سرمایه گذاری های مشتركی را داشته باشیم .
كرباسی تصریح نمود :در عین حال ، خیلی‌ از تجار و سرمایه گذاران اسپانیایی ، علاقمند هستند كه با ایران كار بكنند ، اما نمی‌ دانند از چه راهی‌ كار را شروع بكنند و با چه كسانی‌ مكاتبه كنند .ما در این مورد ، اعلام داشتیم كه در اتاق بازرگانی ایران ، انجمن سرمایه گذاران خارجی‌ را ایجاد كردیم كه تحت پوشش اتاق بازرگانی ایران است و این انجمن آمادگی‌ این را دارد كه همه گونه همكاری و حمایت از شروع فعالیت سرمایه گذاران اسپانیایی در ایران را داشته باشد .
وی گفت :قرار شد كه این سرمایه گذاران از طریق اتاق بازرگانی ، به این انجمن وصل بشوند و این انجمن برتسهیل حضور آنها برای انجام مقدمات ثبت شركت هایشان و سرمایه گذاری كه می‌ خواهند در بخش های مختلف در داخل كشور انجام بدهند ، كمك كند .
معاون اتاق بازرگانی از سوی دیگر اشاره نمود :چیزی كه خیلی‌ هم برای اسپانیایی ها جالب و جاذب بود این است كه ما اعلام كردیم كه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دو هزار میلیارد دلار پروژه های سرمایه گذاری نوشته شده و آماده دارد و در بخش های مختلف این استعداد وجود دارد كه اسپانیایی ها بیایند مشاركت كنند كه قرار شد ما بخش اعظمی از این پروژه هایی‌ كه مستعد سرمایه گذاری در ایران است بین همدیگر مبادله كنیم و در قالب اعزام هیأت های سرمایه گذار اسپانیایی به ایران ، زمینه حضور سرمایه ای اسپانیایی را در ایران فراهم بكنیم .
اروپام *3*491**1590
انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

سرخط اخبار جهان