۵ مهر ۱۳۹۶، ۸:۵۳
کد خبر: 82678690
T T
۰ نفر
چه كشورهایی پشت پرده از همه پرسی كردستان حمایت كردند؟

استان ها - ایرنا - مسعود بارزانی در مصاحبه ای پیش از همه پرسی كردستان عراق گفت كه ' برخی از كشورها، رویكردشان متفاوت از آن چیزی است كه در رسانه‌ها اعلام می‌كنند'، این سخن پرسش هایی را در پی داشته است كه دست های پشت پرده و حامیان همه پرسی كردستان عراق چه كشورهایی هستند؟

همه پرسی غیر الزام آور كردستان عراق برخلاف مخالفت های بین المللی و دولت مركزی بغداد و كشورهای همسایه روز دوشنبه گذشته سوم مهر ماه باشركت بیش از 70 درصد از جمعیت 3 میلیون و 900 هزار واجد شرایط رای در كردستان عراق برگزار شد.
در پی برگزاری همه پرسی و شكل گیری مخالفت های بین المللی از جمله سازمان ملل ، امریكا و اتحادیه اروپا ، مسعود بارزانی رییس اقلیم كردستان عراق در مصاحبه ای در پاسخ به این كه كه چه كشورهایی از این همه‌پرسی حمایت می‌كنند، گفت: «پس‌از برگزاری همه‌پرسی، این مسأله مشخص خواهد شد. برخی از كشورها، رویكردشان متفاوت از آن چیزی است كه در رسانه‌ها اعلام می‌كنند.
بارزانی این سخنان را در یك كنفرانس خبری در اربیل و درحالی‌كه پشت سرش پرچم هر دو كشور عراق و كردستان وجود داشت، ایراد كرد.
در پی انتشار این خبر،تحلیل گران ، فعالان و كنشگران سیاسی در صدد برآمدند تا كشورهای حامی این همه پرسی را اعلام كنند.
در بین رژیم ها و حكومت ها تنها رژیم صهیونیستی اشكارا اعلام كرد كه از همه پرسی كردستان حمایت می كند و این مساله بارها در رسانه انعكاس یافته و برخی تحلیلگران نیز اعلام كردند كه این همه پرسی بخشی از توطئه و سناریوی رژیم اپارتاید تلاویو است اگرچه این مساله از سوی مقامات حزب دمكرات تكذیب شده است.
در عین حال در تحلیل مصاحبه بارزانی ، برخی تحلیلگران گفتند كه سیاست های امریكا و انچه كه در رسانه ها از سوی كاخ سفید اعلام می شود ، مشكوك بوده و امریكا با اصل همه پرسی مشكلی ندارد تنها نگران پیامدهای ان است .
حال پس از گذشت سه روز از مصاحبه بارزانی برخی رسانه ها از جمله روزنامه تركیه ای ینی شفق از نشست مخفیانه برخی مقامات امریكا در كركوك خبر دادند و نوشتند: در این نشست پیتر گالبرایت دیپلمات پیشین آمریكا، 'برنارد كوشنر' وزیر خارجۀ پیشین فرانسه و زلمای خلیل زاد سفیر پیشین آمریكا در عراق حضور داشتند و این روزنامه آنان را طراحان اصلی همه پرسی اقلیم كردستان عراق معرفی و اعلام كرد كه این افراد چند روز قبل از همه پرسی در كركوك با مقامات كُرد دیدار داشته اند.
این روزنامه روز سه شنبه در گزارشی مدعی شد: این سه مقام خارجی چند روز قبل از برگزاری همه پرسی، در كركوك و در محل اقامت هوشیار زیباری وزیر خارجه و وزیر دارایی پیشین عراق و مشاور كنونی مسعود بارزانی رهبر اقلیم كردستان، مذاكرات مخفی با برخی از سران اقلیم كردستان داشته اند.
ینی شفق هدف این اشخاص را تشكیل یك دولت مستقل كُردی تحت حمایت آمریكا عنوان كرد.
سفین دیزایی سخنگوی اقلیم كردستان عراق، فاضل میرانی رئیس دفتر سیاسی حزب دموكرات كردستان، روژ نوری شاویس اولین معاون پیشین رئیس جمهوری عراق، فؤاد حسین رئیس دفتر ریاست اقلیم كردستان و نجم الدین كریم استاندار كركوك نیز در این نشست حضور داشته اند.
به ادعای این رسانه، پیتر گالبرایت یكی از معماران اصلی پروژۀ استقلال اقلیم كردستان گفته است كه حكومت اقلیم كردستان متحد استراتژیك آمریكاست و سرنوشت نهایی آن كاملا آشكار بوده و نتیجه آن استقلال است.
ینی شفق گالبرایت را تهیه كنندۀ مادۀ 140 قانون اساسی عراق معرفی كرده و معتقد است كه این ماده پایه تجزیۀ عراق بوده و وی همچنین بانی ایجاد منطقۀ خودمختار در شمال عراق و عامل ایجاد مسألۀ مناطق مورد مناقشه است.
این روزنامه زلمای خلیل زاد را نیز سفیر خائن به عراق معرفی كرده مدعی شده است كه وی در حملۀ آمریكا به عراق در سال 2003 نقش ویژه ای ایفا كرده است.
هنوز مقامات امریكایی نسبت به این خبر واكنش نشان نداده اند و برخی تحلیل گران معتقدند كه امریكا از برگزاری همه پرسی كردستان عراق اهداف دیگر را دنبال می كند.
یكی از این اهداف همراهی با رای و نظر مقامات رژیم صهیونیستی به عنوان متحد دیرینه و اصلی كاخ سفید در منطقه است.
حمایت رژیم صهیونیستی از همه پرسی برآیند اهداف مختلف است كه می توان تشكیل یك دولت غیر عربی در دل یك كشور عربی ، ایجاد نا امنی و بی ثباتی در مرزهای كشورهای همسایه اقلیم را از جمله این اهداف ذكر كرد.
حال باید منتظر بود كه آیا بارزانی همچنان كه پیشتر در مصاحبه گفته بود «پس‌از برگزاری همه‌پرسی، این مسأله ( كشورهایی حمایت كننده) مشخص خواهد شد، نام كشورهای حامی این همه پرسی رسانه ای می شود.
1917**تهیه و انتشار : سید محمد باقر نوربخش
۰ نفر