۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۶
کد خبر: 82677705
T T
۰ نفر
آذری جهرمی: بهره برداری از ارتباطات و فناوری اطلاعات تضمین كننده توسعه پایدار است

تهران-ایرنا- وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: آینده سیاره ما، محیط‌ زیست و شیوه‌های زندگی ما از جهت های مختلف به بهره‌برداری از ارتباطات و فناوری اطلاعات(ICT )بستگی دارد تا توسعه پایدار تضمین شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمدجواد آذری جهرمی» كه برای شركت در نمایشگاه تلكام بوسان به كره جنوبی سفر كرده است، در جمع وزیران ارتباطات كشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) افزود: شاهدیم كه توجه جهانی بر كاربردها، سرویس‌ها و فرصت‌های جدید تمركز دارد. شكل‌گیری خدمات و صنایع هوشمند به موضوع های داغ و مورد علاقه كارآفرینان، اپراتورها و كاربران تبدیل شده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات كشورمان ادامه داد:در همین رابطه فناوری‌ها و مفاهیم چندگانه‌ای مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، داده‌های عظیم، شبكه‌های آینده و غیره به ادبیات هیجان انگیزی در زندگی روزانه‌ تبدیل شده‌اند.
آذری جهرمی گفت:امروز مایلم بر موضوعی تمركز كنم كه به ما كمك كرد كارآیی برخی از این فناوری‌ها و مفاهیم را در حل مسائل جدی كشورمان به نمایش گذاشته و اثر آن را بر دیگر موضوع های جدی را با شما به اشتراك بگذارم.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینكه كشور من مانند بسیاری از كشورهای دیگر، از خشكسالی شدید و طولانی‌مدت رنج می‌برد ، خاطرنشان كرد: ما یا باید مناطق آسیب‌دیده را رها كرده و در تلاشی هزینه ‌بر و اغلب ناموفق گروه‌های جمعیتی را جابه جا كنیم، یا راهكاری بیابیم تا بتوانیم مصرف آب را اداره كرده و اثربخشی را بهبود بخشیم.
آذری جهرمی افزود:در كشور من، بیش از 90 درصد از منابع آبی برای كشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از مردم در مناطق روستایی و دورافتاده برای گذران زندگی به كشاورزی وابسته‌اند و استفاده از یك راهكار اثربخش بسیار ضروری است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:ما مجبوریم از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی برای معرفی آبیاری هوشمند و خودكار استفاده كنیم و اجرای اولیه این برنامه‌ها نشان داده است كه ما می‌توانیم مصرف آب را تا 50 درصد كاهش دهیم.
آذری جهرمی ادامه داد: خوشحالم به اطلاع شما برسانم كه از محل كاهش هزینه برق پمپاژ آب در تامین مالی این پروژه استفاده شده است به عبارت دیگر، بخش خصوصی منابع مالی لازم و سایر ملزومات (شامل راهكارهای فنی و ابزارها) را برای این پروژه فراهم كرده و در عوض برای یك دوره دو ساله از محل صرفه‌جویی در قبوض برق به بخش خصوصی پرداخت صورت می‌گیرد. در نتیجه ما با كاهش مصرف برق، مصرف سوخت را برای تولید برق كاهش دادیم و در عین حال برای مهندسان و تكنسین‌های جوان خود در مراحل اجرا و پشتیبانی این پروژه‌ها مشاغل جدید ایجاد كرده ایم.
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینكه این تنها یك مثال از قدرت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حل مشكل های جدی‌ای بوده كه جوامع ما را متاثر ساخته است، افزود: نمونه‌های دیگری در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد كه همان اثر مثبت را بر جای گذارده است. ولی در اجرای این پروژه‌ها و مفاهیم، باید از همان ابتدا توجه كرد چنین پروژه‌هایی به مشاركت فعال نقش‌آفرینان و ذینفعان متعدد نیاز دارد.
آذری جهرمی تاكید كرد: تجربه ما نشان داده یك رویكرد چند-ذینفعی به اندازه انتخاب فناوری‌ها و راهكارهای فنی و گاهی حتی بیشتر حائز اهمیت است.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه 2017 ITU Telecom World بوسان به عنوان مهمترین رخداد نمایشگاهی سالیانه اتحادیه جهانی مخابرات (ITU )با حضور دبیركل اتحادیه‌ جهانی، وزیران و مقام های ارشد مخابراتی از كشورهای مختلف جهان، از سوم مهرماه به مدت چهار روز در بوسان كره جنوبی آغاز به كار كرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2078*1561**تنظیم كننده: محمد مهدی بهرامی **انتشار:مژگان توانا
۰ نفر