۱ مهر ۱۳۹۶، ۹:۵۴
کد خبر: 82673897
T T
۰ نفر
پاسخي كوبنده و مؤدبانه براي دفاع از منافع ملي

تهران- ايرنا- روزنامه ايران در گفت و گو با فعالان سياسي در خصوص سخنان رييس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل نوشت: سخنراني رئيس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد با استقبال گسترده داخلي مواجه شد. فعالان سياسي از طيف‌هاي مختلف به همراه كاربران فضاي مجازي، يكصدا سخنراني حجت‌الاسلام حسن روحاني را مستدل و دربرگيرنده منافع ملي ايران ارزيابي كردند.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: آنان تأكيد كردند كه ادبيات و منطق به كار رفته در سخنراني رئيس جمهوري، در پاسخ به همتاي امريكايي او در شأن فرهنگ ايراني و رويكرد سياسي ايران نسبت به وقايع و رويدادهاي منطقه‌اي و جهاني بود، رويكردي كه اصل را بر صلح و كرامت انسان‌ها مي‌گذارد.

** جلايي‌پور: پاسخي با زبان صلح و ادب
حميدرضا جلايي‌پور، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت اسلامي از جمله اين چهره‌هاي سياسي است كه معتقد است: پاسخ روحاني به ترامپ با زبان جهاني، با زبان قانوني و با زبان صلح‌جويي و با زبان ادب بود. وي در گفت‌وگو با «ايران» با بيان اينكه رئيس جمهوري به عنوان نماينده منتخب دولت- ملت ايران در سازمان ملل سخن گفت، اضافه كرد: روحاني براي جهانيان و براي جلب دوستي با كشورهاي همسايه صحبت مي‌كرد. اما در مقابل، ترامپ همان شخصيت جنجالي و بحران‌ساز بود كه از تريبون سازمان ملل براي جهانيان صحبت نمي‌كرد بلكه خطاب او همان افكار عمومي يا احساسات راست افراطي در داخل امريكا بود. به باور جلايي‌پور، به اين ترتيب روحاني درست نقطه مقابل ترامپ، «شعور» مردم جهان را مورد خطاب قرار داده بود. استاد دانشگاه تهران در پاسخ به اينكه آيا آقاي روحاني در سخنراني خود توانست از منافع ملي ايران دفاع و سياست خارجي ايران را تبيين كند؟ خاطرنشان كرد: سخنراني روحاني مؤيد منافع ملي كشور ما بود. وي افزود: مهم‌ترين مسأله كشور ما توسعه پايدار و همه‌جانبه است، بويژه سرعت بخشيدن به رشد و توسعه اقتصادي است تا بتوان سالانه يك ميليون شغل در كشور ايجاد كرد. براي رسيدن به اين هدف و به اين منفعت ملي، ايران به تعامل و همزيستي با جهانيان نياز دارد. سخنراني روحاني دقيقاً تعامل بهتر ايران با جهانيان را هدف قرار داده بود.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: سخنراني روحاني براي منافع ملي ايران «هزينه‌زدا» و براي مردم ايران «آرامش بخش و اعتمادافزا» بود. مثل سخنان احمدي‌نژاد در سازمان ملل نبود كه با اعصاب قاطبه ايرانيان و منافع ملي ايران بازي كند و مثلاً قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران را كاغذ پاره بداند يا با زبان «محو مي‌كنيم» با جهانيان صحبت كند.

** هاشمي: بيان مناسب منافع ملي ايران
محمد ‌هاشمي، عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز سخنراني روحاني را از نظر پاسخ به مخالفان ملت و كشور ايران و طرح منافع ملي و استراتژي جمهوري اسلامي ايران، خوب و مناسب دانست و گفت: اما بخش‌هاي ابتدايي سخنان رئيس جمهوري تا حدودي تحت تأثير سخنان ترامپ بود كه همين امر سبب شد چهره ايشان عصباني به نظر بيايد. وي در گفت‌وگو با «ايران» با بيان اينكه بهتر بود رئيس جمهوري، شخص رئيس جمهوري امريكا را با ادبيات نامناسب خطاب نمي‌كرد، اضافه كرد: مطابق فرهنگ و ادبيات اسلامي، ما نبايد اشخاص را با ادبيات نامناسب خطاب قرار دهيم و تنها بايد با زبان منطق سخن بگوييم، ولو اينكه طرف مقابل چنين كاري نكرده باشد.

هاشمي با اشاره به اينكه ترامپ در سخنراني خود به اشخاص توهين نكرد و حتي اسمي از مسئولان ما به زبان نياورد، اظهار كرد: ترامپ خصومت نظام امريكا با نظام جمهوري اسلامي ايران را بار ديگر نشان داد كه اين خصومت سابقه‌اي طولاني دارد و حتي به پيش از انقلاب بازمي‌گردد، بنابراين بهتر اين بود كه رئيس جمهوري كشور ما نيز نظام سلطه امريكا را مخاطب قرار دهد، درحالي كه بخش بيشتر سخنان ايشان شخصي و متوجه رئيس جمهوري امريكا بود، از اين رو شايسته است ما نيز با نظام امريكا طرف باشيم، نه اشخاص.

وي با اشاره به بخش‌هاي ديگري از سخنراني رئيس جمهوري، گفت: آقاي روحاني به درستي بيان كردند كه ايران اهل منطق و مذاكره است و به اين ترتيب به درستي توانستند استراتژي جمهوري اسلامي را در برخورد با حوادث جهان تبيين كنند، در قضيه برجام نيز ايشان به درستي بيان كرد كه مشكل امريكا ايران نيست، بلكه جامعه بين‌المللي است كه مخالف خواسته‌هاي امريكا عمل مي‌كند.

** محمدتقي رهبر: پاسخي قاطع و محكم
حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر، نماينده پيشين مجلس و امام جمعه موقت اصفهان نيز مواضع رئيس جمهوري در سازمان ملل را محكم و قاطع و پاسخي اصولي به ياوه گويي‌هاي ترامپ دانست و به «ايران» گفت: رئيس جمهوري و وزير خارجه، توأمان در اين سفر مواضع خوبي اتخاذ كردند و به درستي در مقابل ياوه‌گويي‌ها و گستاخي‌هاي رئيس جمهوري امريكا ايستادند و به عنوان نماينده ملت ايران، موضع محكمي اتخاذ كردند.

وي با بيان اينكه نبايد با ادبيات و منطق رئيس جمهوري امريكا با اين كشور يا ساير كشورها سخن بگوييم، يادآور شد: اينكه همه جهان جز دو كشور از سخنراني رئيس جمهوري استقبال كردند و سخنان ترامپ را نادرست خواندند، از جمله دستاوردهاي منطق درست اتخاذ شده از سوي نمايندگان ملت ايران در اين سفر بود. اين چهره سياسي اصولگرا، با بيان اينكه منطق از هر سلاحي برنده تر است. ادبيات مبتني بر فرهنگ و تمدن ايران را بهترين پاسخ به دشمنان ايران دانست و تصريح كرد: آقاي روحاني در اين سفر بخوبي توانستند منافع ملي و استقلال سياسي ايران را در سازمان ملل طرح كند و به نمايش بگذارد كه جز اين هم انتظار نبود.

** حاجي بابايي: پاسخي محترمانه اما كوبنده
حميدرضا حاجي بابايي، رئيس فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي نيز سخنراني روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل را پاسخي محترمانه و كوبنده به ترامپ دانست و به «ايسنا» گفت: سخنراني رئيس جمهوري نشان داد هرگونه اقدام و حركتي بخواهد انجام شود جمهوري اسلامي به صورت متناسب پاسخ آن را خواهد داد. ما از بيان قدرتمند رئيس جمهوري در سازمان ملل كه با نشان دادن فرهنگ، تمدن و پيشينه ملت بزرگ ايران بود، تشكر مي‌كنيم.
وي با اشاره به سخنان رئيس جمهور امريكا تصريح كرد: نمي‌ توان با زبان شرارت‌آميز و جنگ افروزي با ملت ايران سخن گفت. سخنان ترامپ شأن و جايگاه رياست‌ جمهوري در امريكا را كاملاً فروريخت و نشان داد واقعاً ايشان شرايط لازم را براي رياست ‌جمهوري و اظهار نظر در مسائل جهاني ندارد.

به گفته حاجي بابايي، سخنان او آنقدر كوته‌فكرانه و بدوي بود كه انسان احساس شرم مي‌كرد اين سخنان را گوش دهد و براي شنيدن آن وقت بگذارد.

*منبع: روزنامه ؛ 1396،7،1
**گروه اطلاع رساني**1699**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصي
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش