۱ مهر ۱۳۹۶، ۹:۴۷
کد خبر: 82673887
T T
۰ نفر
انرژي امواج اقيانوس به الكتريسيته تبديل مي شود

تهران- ايرنا- محققان انستيتوي تحقيقاتي اكيناوا در ژاپن روشي را براي تبديل انرژي امواج اقيانوس به الكتريسيته ابداع كردند.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ساينس ديلي، اين محققان پيش از اين توانسته‌اند با استفاده از توربين‌هاي خاصي از جريان‌هاي آب زير اقيانوس‏، انرژي الكتريكي به دست آورند و اكنون به دنبال راهكارهايي براي استفاده از توان مكانيكي امواج به‌ منظور تامين نيرو هستند.
محققان براي اين منظور فرآيند طراحي و ساخت توربين‌هاي ويژه‌اي موسوم به Wave Energy Converter را از سال 2013 ميلادي آغاز كردند. اين توربين‌ها توانايي تحمل موج‌هاي عظيم و طوفان‌هاي سهمگين اقيانوس را دارند.
پروانه‌هاي محكم و انعطاف‌پذير اين توربين‌ها با الهام از باله‌هاي دلفين طراحي شده است و هنگام برخورد با امواج خم مي‌شود،‏ اما نمي‌شكند. زماني كه اقيانوس آرام است‏، اين توربين‌ها روي سطح آب مي‌آيند، اما در هنگام طوفان و شكل‌گيري موج‌هاي بزرگ‏، زير آب مي‌روند. همچنين از آنجا كه پروانه توربين‌ها فقط با نيروي آب حركت مي‌كند، ماهي‌ها مي‌توانند بدون آسيب از بين تيغه‌هاي پروانه عبور كنند.
در حال حاضر محققان در تلاش هستند تا اولين نمونه‌هاي اين توربين‌ها را كه ابعاد آنها به نصف ابعاد توربين اصلي مي‌رسد‏، راه‌اندازي كنند.
قدرت امواج در سواحل سرزمين اصلي ژاپن به اندازه‌اي است كه حدود 30 درصد از اين سواحل با استفاده از موج‌شكن‌ها ايمن‌سازي شده است. به اعتقاد محققان اين امواج قادرند 10 گيگاوات انرژي توليد كنند كه معادل 10 نيروگاه هسته‌اي است.
علمي (6)**9259**1834
مترجم: سپيده علي كاشاني ** انتشار: ناهيد شفيعي
۰ نفر