۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82669867
T T
۰ نفر

شطرنج برجامی«روحانی» و«ترامپ» درخاك'ینگه دنیا'

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴
کد خبر: 82669867
شطرنج برجامی«روحانی» و«ترامپ» درخاك'ینگه دنیا'

تهران-ایرنا-عصر ایران در یادداشتی آورده است:حضور حسن روحانی در مقر سازمان ملل در آمریكا باعث شد تا ایران نیز به عنوان یكی از طرف‌های این ماجرا به خوبی از فرصت ایجاد شده استفاده كند و اجازه ندهد ترامپ بازی برجام را به سود خود به پایان ببرد.

مصطفی داننده در یادداشت خود در عصر ایران آورده است: سازمان ملل تبدیل به محلی برای منازعه موافقان و مخالفان برجام شده است. ترامپ و نتانیاهو به عنوان مهم‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران و كشورهای 1+5 در تلاش هستند تا كشورهای جهان به ویژه كشورهای اروپایی را وارد زمین بازی خود كنند.

از آن سو اروپایی‌ها به شدت موافق ادامه برجام هستند و دوست ندارند برای این توافق بزرگ، نقطه پایان گذاشته شود.

ماكرون رییس جمهور فرانسه در دیدار با حسن روحانی در حمایت از برجام گفت:« هر گونه مذاكره مجدد درباره برجام بی معنا است» از آن سوی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام كرده است از برجام حمایت می‌كند.

آنگونه كه از شواهد پیداست ترامپ نتوانسته است همتاهای اروپایی خود را راضی به مذاكره مجدد در مورد برجام كند.

حضور حسن روحانی در مقر سازمان ملل در آمریكا باعث شد تا ایران نیز به عنوان یكی از طرف‌های این ماجرا به خوبی از فرصت ایجاد شه استفاده كند و اجازه ندهد ترامپ بازی برجام را به سود خود به پایان ببرد.

برجام تبدیل به شطرنجی میان ایران و آمریكا شده است. هر دو طرف در حال جا به جا كردن مهره‌های خود هستند. و تلاش می‌كنند در یك فرصت مناسب طرف مقابل را كیش و مات كنند.

ایران به خوبی پی به این معنا برده است كه اروپا حاضر به همكاری با ترامپ نیست. بسیاری از كشورهای اروپایی بر این باور هستند كه باید تنها ترامپ را تحمل كرد تا دوران ریاست جمهوری او به پایان برسد. به خاطر همین مسئله آنها حاضر نیستند پروژه مشتركی را با او پیش ببرند.

همین جدایی فرصتی برای ایران ایجاد كرده است تا میخ برجام را در اروپا چنان بكوبد كه دستان رییس جمهور آمریكا نتواند آن را خارج كند.

برخلاف بسیاری از تصورها حضور ترامپ در راس كاخ سفید فرصت مناسبی برای ایران بوجود آورد تا رابطه خود با كشورهای اروپایی را بازسازی كند. در سال‌های گذشته همیشه آمریكا سد محكمی در برابر دیپلماسی ایران بود. حالا اما با روی كارآمدن ترامپ، ایران و اروپا به هم نزدیك شده‌اند و هیچكدام حاضر نیستند به ساز رییس جمهور پرحاشیه آمریكا برقصند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاید دوران ترامپ تنها زمانی باشد كه رییس جمهور آمریكا نمی‌تواند علیه ایران به یك اجماع جهانی برسد.

امروز حتی انگلیسی كه به تنهایی در حمله بوش به عراق كنار رییس جمهور آمریكا ایستاد، حاضر به همكاری با ترامپ نیست. امروز زمین مخالفان برجام به رهبری ترامپ محدود به چند كشور عربی حوزه خلیج فارس و اسرائیل می‌شود.

زمین موافقان برجام اما پر است از كشورهای بزرگ و كوچك. این را می‌شود یك موفقیت برای ایران و دولت حسن روحانی دانست. آنها توانستند با یك دیپلماسی هوشمندانه اجماع جهانی علیه ایران را به حمایت جهانی تبدیل كنند. البته همانگونه كه در بالا به آن اشاره شد نباید از زحمات ترامپ در این مورد نادیده گرفت.

عصرایران/28 شهریور96
اول*علیرضافرجی
۰ نفر