۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 82667159
T T
۰ نفر

ايران در مسير توليد خودروهاي برقي

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 82667159
ايران در مسير توليد خودروهاي برقي

تهران- ايرنا- روزنامه جام جم از تلاش فناوران ايراني در حوزه خودرو به ارايه گزارشي پرداخت و نوشت: گرچه اولين نمونه ‌هاي خودروي برقي در قرن نوزدهم ميلادي توليد شد، به علت توليد انبوه خودروهاي احتراقي در آن زمان از اين خودروها استقبال چنداني نشد.

در گزيده اي از اين گزارش آمده است: از حدود نيم قرن پيش با وقوع بحران انرژي و دغدغه‌ هاي محيط زيستي به مرور بازار خودروهاي برقي رونق گرفت. همچنين با پيشرفت فناوري باتري‌ها و ابداع راهكارهاي جديد براي شارژ اين خودروها، در ده سال اخير شركت‌هاي بزرگ خودروسازي دنيا به سوي طراحي و توليد خودروهاي برقي رفته‌اند.

** تصوير ايران در مسير توليد خودروهاي برقي
اكنون توليد اين خودروها در داخل، بازار گسترده در كشور و منطقه دارد و به همين علت توجيه اقتصادي براي حركت به سمت صنعتي‌سازي به وجود آمده است. در صورت طراحي و توليد انبوه چنين خودروهايي در كشور مي‌توان اميدوار بود در سال‌هاي آينده علاوه بر ارائه نسل جديد خودروهاي شهري، حضور ايران نيز در عرصه‌ هاي بين ‌المللي توسعه پيدا كند.

** خودروهاي برقي؛ 23 سال بعد
بازار خودروهاي برقي، حدود يك دهه است كه در جهان رونق گرفته و اكنون در نمايشگاه‌ هاي سالانه مطرح مرتبط با خودرو، بيش از هر چيز نام خودروهاي دوستدار محيط زيست به گوش مي‌خورد. همچنين بيشتر شركت‌هاي بزرگ خودروسازي جهان اگر تاكنون خودروي برقي جديدي طراحي و توليد نكرده باشند، نمونه‌اي از خودروهاي پرفروش خود را در نسخه هيبريدي به بازار معرفي كرده ‌اند. از نمونه اين خودروساز‌ها مي ‌توان به ولوو و پورشه اشاره كرد كه ادعا دارند،‌ تا دو سال آينده خط توليد خود را به طور كامل به خودروهاي هيبريدي و الكتريكي اختصاص خواهند داد.

حركت هايي در اين راستا در كشور ما آغاز شده و دانشگران ايراني در تلاشند صنعت خودروسازي داخلي را به اين سمت پيش ببرند. اين در حالي است كه همزمان بايد زيرساخت ‌هاي جاده‌هاي كشور و مراكز شارژ خودرو در سطح كشور فراهم شود.

** نقش خودروهاي برقي در حمل ‌ونقل شهري
سرمايه‌ گذاري در زمينه تحقيق و توليد وسايل حمل ‌و نقل الكتريكي، گامي در مسير توسعه ملي و همچنين بهبود وضع محيط‌زيست و كاهش آلودگي ‌هاي ناشي از سوخت ‌هاي فسيلي و گازهاي گلخانه‌ اي است. در اين راستا خودروهاي الكتريكي مدتي است كه به صنعت حمل‌ونقل عمومي كشور وارد شده است.

مهدي نيكي، مديرعامل شركت آريا خودرو سيما سبز، اهميت هواي پاك و دغدغه‌ هاي آلودگي هوا بخصوص در پايتخت و كلانشهرهاي كشور را علت اصلي طراحي و توليد خودروهاي الكتريكي اين شركت عنوان مي‌كند و به جام‌جم مي‌گويد: خودروهاي الكتريكي اين شركت شامل خودرو گلف، زائربر و وانت‌هاي برقي است كه اولين نمونه‌هاي خودروي برقي به عنوان وسيله حمل و نقل عمومي در كشور به شمار مي‌رود.

كسبه بازار نيز از اين طرح استقبال و حمايت كرده‌اند. اين طرح در كلانشهرهايي مثل شيراز و تبريز نيز در حال اجراست و هدف ما پوشش‌دهي قسمت‌هاي مركز شهر با توجه به حجم زياد رفت و آمد در طول روز است. ايجاد چنين طرح‌هايي در مناطق مركزي شهرهاي بزرگ از نظر گردشگري منطقه، حفظ بافت تاريخي و كاهش ترافيك، مناسب است.

نيكي درخصوص ظرفيت توليد داخلي اين نوع خودروي برقي مي‌گويد: كارخانه‌اي ايجاد شده است كه آماده افزايش ظرفيت توليد در راستاي اهميت هواي پاك است و مجوز داخلي و خارجي براي توليد موتورهاي برقي با ظرفيت 1000 تا 3000 وات را دريافت كرده‌ايم.

** شهرها آماده حضور خودروهاي برقي
پوشش شبكه حمل و نقل عمومي كشور، اولين اولويت در توليد خودروهاي برقي است. به اين ترتيب مردم نيز اثر استفاده از اين خودروها بر كاهش آلودگي را به طور عيني مشاهده مي‌كنند. در بحث خودروهاي برقي، خودروهاي سواري سبك تنها شكل اين خودروها در سيستم حمل‌و‌نقل نيست كه به سمت آلايندگي كمتر پيش مي‌رود. استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي برقي مي‌تواند به مراتب مزاياي بيشتري براي كاهش مصرف انرژي و آلودگي هواي يك شهر داشته باشد.

از طرف ديگر، تجربه جهاني توليد خودروهاي برقي نشان داده است كه همزمان با فعاليت خودروسازان و طراحي و توليد خودروهاي برقي، طرح‌هاي تشويقي مثل مجوز طرح ترافيك و ماليات‌هاي كمتر در طولاني‌مدت باعث استقبال بيشتر مردم از خودروهاي برقي خواهد شد.

** معضل باتري و مدت شارژ
از زماني كه براي نخستين بار مفهوم خودروي برقي به جهان معرفي شد، 170 سال مي‌گذرد. ابتدا شركت‌هاي خودروسازي از اين نوع خودروها استقبال چنداني نداشتند. حتي مساله آلودگي هوا و لزوم كاهش گازهاي گلخانه‌اي باعث استقبال از اين خودروها نشد. علت اصلي اين استقبال نكردن، قيمت تمام شده بالاي اين خودروها بود.

يكي از چالش‌هاي استفاده از خودروهاي برقي، مدت زمان زياد شارژ باتري اين خودروهاست. تاكنون تدابير مختلفي براي اين مساله در نظر گرفته شده كه يكي از مثال ‌هاي ساده آن تعويض باتري ‌هاست. تعبيه لايه‌هاي القايي در پياده‌روها نيز يكي از راه‌حل‌هاي ايده‌آل است كه هزينه ساخت جاده را چند برابر مي‌كند، اما اين راه‌حل چندان كاربردي نيست. در كشور ما با وجود نوپا بودن اين فناوري، محققان دانشگاهي و مهندسان و طراحان خودرو و موتورسيكلت گام‌هاي موثري در اين راستا برداشته‌اند.

** خودروي برقي كوچك و ايمن
خودروي برقي يوز با 120 سانتي متر عرض و دو متر طول، علاوه بر اين كه هيچ گونه آلودگي براي محيط زيست ندارد، وسيله‌اي كوچك و اقتصادي براي تردد تك‌سرنشين در مسيرهاي شهري است. محب جازمي، مدير بازرگاني شركت دانش ‌بنيان پاراكس موتور، درباره اين خودروي كوچك و كاربردي كه قرار است به زودي وارد بازار شود،‌ به جام‌ جم مي‌گويد: اين خودرو در رده موتور سيكلت چهار چرخ معرفي شده كه نوعي موتورسيكلت ايمن است. چنين خودرويي براي اولين بار در ايران عرضه ‌شده و به همين علت، روند گرفتن مجوزهاي لازم و پلاك‌گذاري و مراحل قانوني زمان‌بر است. در اين بازه ما به مرور اين خودرو را به بازار مصرف معرفي مي‌كنيم.

جازمي مي‌افزايد: محدوديت‌ هاي طرح ترافيكي و فضاي پارك دو موضوع مهم در شهرهاي بزرگ است كه مردم را دچار دردسر مي‌كند. اين خودرو شبيه موتورسيكلتي با چهار چرخ و مسقف است كه ايمني كامل دارد و بخصوص استفاده از آن براي زنان مناسب و كاربردي است. در مجموع كاربري اين خودرو براي سفرهاي شهري مناسب است.

*منبع: روزنامه جام جم؛ 1396،6،26
**گروه اطلاع رساني**9117**2002**انتشاردهنده: فاطمه قنادقرصي
۰ نفر