۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82661267
T T
۰ نفر

كشتي گيران نوجوان ايران دوشادوش بزرگان جهان

۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱
کد خبر: 82661267
كشتي گيران نوجوان ايران دوشادوش بزرگان جهان

تهران - ايرنا - پيكارهاي كشتي قهرماني نوجوانان سال 2017 جهان در يونان در حالي با نايب قهرماني فرنگي كاران و عنوان چهارمي آزادكاران به پايان رسيد كه سواي نتايج به دست آمده در اين رده سني بايد سازندگي و پرورش را بيش از هر موضوعي مدنظر قرار داد.

رقابت هاي كشتي قهرماني نوجوانان جهان از 13 تا 19 شهريور در آتن پايتخت يونان برگزار شد و فرنگي كاران ايران با دو مدال طلاي محسن مدهني و مهران سعادتي فر در وزن هاي 58 و 76 كيلوگرم، نقره مصطفي كايد خورده در وزن 63 كيلوگرم و دو مدال برنز محمد نصرتي و سيد مجتبي حسيني در وزن هاي 85 و 100 كيلوگرم و با 50 امتياز و با 14 امتياز كمتر از روسيه، نايب قهرمان جهان شد.
اين تيم سال گذشته و در كشور گرجستان با 2 طلا و دو نقره و 68 امتياز بعد از 20 سال قهرمان جهان شده بود.
البته اتفاقات و حاشيه هاي پيش از حضور اين تيم در رقابت هاي جهاني يعني درگيري عليرضا لرستاني (سرمربي) با موسي طباطبايي (سرپرست) و كنار گذاشتن آنها از تيم ملي به طور حتم تاثير به سزايي در نتيجه به دست آمده دارد.
كسب عنوان قهرماني سال 2016 و نايب قهرماني در سال 2017 نشان مسير صحيح كشتي فرنگي در رده سني پايه در سال هاي اخير دارد.
تيم كشتي آزاد نوجوانان ايران نيز در اين پيكارها با مدال طلاي مهدي عشقي در وزن 54 كيلوگرم، نقره عباس فروتن در وزن 85 كيلوگرم و سه برنز محمد نخودي، ميثم زارع و سيد مهدي هاشمي در وزن هاي 69، 76 و 100 كيلوگرم و با 53 امتياز در حالي در رده چهارم جهان قرار گرفت كه سال گذشته و در گرجستان با يك مدال طلا و دو نقره و با 37 امتياز هشتم شده بود كه صعود چهار پله اي در اين زمينه داشتند.
البته از ناداوري صورت گرفته در برخي مبارزه نمايندگان ايران كه بگذريم در صورتي كه محمد خدابخشي و يا اميرحسين مقصودي نمايندگان وزن هاي 50 و 63 كيلوگرم از جدول رقابت ها حذف نمي شدند، به طور حتم ايران مي توانست به روي يكي از سكوي هاي قهرماني قرار گيرد.
به طور حتم غلامرضا محمدي از مربيان با تجربه و كاركشته كشتي ايران به همراه كادر فني با انگيزه خود براي كشف استعدادها و آموزش آنان به زمان و فرصت كافي نياز دارند تا بتوانند برنامه هاي خود را پياده كنند.
كارشناسان كشتي معتقدند كه از دل همين رقابت ها و از بين مدال آوران و حتي كشتي گيراني كه به مدال دست نيافتند مي توان نخبه ها و استعدادهاي نابي را كشف كرد كه تا سال ها مي توانند براي كشورمان مدال آوري كنند.
چه بسا بسياري از كشتي گيران در رده هاي سني نوجوانان و جوانان صاحب مدال هاي جهاني شدند اما در رده بزرگسالان نتوانستند توفيقي كسب كنند و هيچ نام و نشاني نيز از آنها باقي نمانده است.
اين موضوع نشان مي دهد كه شرايط كار در رده هاي سني نوجوانان و جوانان با بزرگسالان به طور كلي فرق مي كند و آموزش صحيح و اصولي كشتي گيران در رده هاي سني پايه و حمايت از آنها با اعزام به رقابت هاي بين المللي، آنها را از هر لحاظ آماده حضور در رده سني بزرگسالان مي كند. برنامه اي كه فدراسيون كشتي در سال هاي اخير توانسته با اعزام كشتي گيران رده هاي سني به مسابقات بين المللي انجام دهد و خوشبختانه با استعدادهاي موجود مي توان آينده درخشاني را براي كشتي كشورمان پيش بيني كنيم.
از موضوعات قابل توجه كشتي قهرماني نوجوانان جهان كه در رقابت هاي بزرگسالان جهان در فرانسه و همچنين جوانان جهان در فنلاند چشمگير بود، سرمايه گذاري بسيار سنگين آمريكا و ژاپن در هر دو رشته آزاد و فرنگي است و نتايج نمايندگان آنان در همه رده هاي سني نشان مي دهند كه برنامه ريزي گسترده اي را در اين زمينه طراحي كرده اند كه البته نبايد از قدرت هاي دائمي اين رشته چون روسيه، جمهوري آذربايجان، تركيه، گرجستان، اوكراين، بلاروس و ساير كشورهاي آسيايي، اروپايي و آمريكايي غافل شد، چرا كه كشورهاي مختلف با توجه به تغيير رويكرد اتحاديه جهاني و كميته بين المللي المپيك، چشم به مدال هاي المپيكي كشتي دوخته اند.
*تاريخچه حضور تيم هاي كشتي آزاد و فرنگي نوجوانان ايران در پيكارهاي قهرماني جهان
كشتي آزاد: مسابقه هاي كشتي قهرماني نوجوانان جهان در رشته آزاد در سال 1975 براي نخستين بار برگزار شد كه اين رقابت ها پس از پنج سال تعطيلي دوباره در سال 1980 برگزار شد. اين رقابت ها در سال هاي 1981، 1984، 1985، 1986، 1988 برگزار نشد و از سال 1989 تا 1999 به طور مرتب برگزار و از سال 2000 دوباره اين مسابقات براي چند سال برگزار نشد.
- سال 1995 بوداپست مجارستان: ايران با يك نقره و دو برنز پس از تيم هاي روسيه و تركيه بر سكوي سوم ايستاد.
- سال 1996 تهران: تيم ايران با 20 شركت كننده در قالب دو تيم در اين رقابت ها شركت داشت كه ايران A، روسيه و ايران B به ترتيب اول تا سوم شدند. تيم ايران در مجموع صاحب سه مدال طلا، چهار نقره و پنج برنز شد.
- سال 1997 ماريبور اسلووني: ايرا با يك طلا، يك نقره و دو برنز بعد از روسيه و هندوستان، سوم شد.
- سال 1998 منچستر انگلستان: تيم ايران در اين مسابقات شركت نداشت.
- سال 1999 لودز لهستان: ايران با يك طلا، دو نقره و يك برنز بعد از روسيه و جمهوري آذربايجان سوم شد.
- سال 2011 سمباتهي مجارستان: ايران با دو طلا، دو نقره و 3 برنز و با طلسم شكني بعد از روسيه، دوم شد. هند در جايگاه سوم قرار گرفت.
- سال 2012 باكو جمهوري آذربايجان: ايران با يك طلا و شش برنز پس از تيم هاي روسيه و جمهوري آذربايجان عنوان سومي جهان را كسب كرد.
- سال 2013 زرنيان صربستان: ايران با سه نقره و دو برنز و دو عنوان پنجمي سوم شد. روسيه و جمهوري آذربايجان قهرمان و نائب قهرمان شدند.
- سال 2014 هومنه اسلواكي: ايران با دو مدال طلا و 5 مدال برنز نائب قهرمان جهان شد. روسيه قهرمان و آمريكا نيز در جايگاه سوم قرار گرفت.
- سال 2015 سارايوو در بوسني و هرزگوين: ايران با 2 مدال نقره و 4 برنز بعد از روسيه نايب قهرمان جهان شد.
- سال 2016 تفليس گرجستان: ايران با يك طلا و دو نقره در رده هشتم جهان قرار گرفت. روسيه و آمريكا قهرمان و نائب قهرمان شدند.
- سال 2017 آتن يونان: ايران با يك طلا، يك نقره و 3 برنز در رده چهارم قرار گرفت.

كشتي فرنگي: اين مسابقات در سال هاي 1981، 1984، 1985، 1986 و 1988 برگزار نشده و از سال 1989 تا 1999 به طور مرتب برگزار شده و از سال 2000 اين مسابقات مجددا براي چند سال برگزار نشد.
- سال 1996 تهران: تيم ايران با دو تيم در اين رقابت ها شركت داشت كه تيم هاي ايران A و B در مجموع با كسب 4 مدال طلا، 4 نقره و شش برنز اول و سوم شدند و تيم روسيه نيز عنوان نايب قهرماني را كسب كرد.
- سال 1997 ماريبو اسلووني: ايران با يك مدال طلا و سه برنز پس از روسيه عنوان نايب قهرماني را كسب كرد و تيم جمهوري آذربايجان نيز سوم شد.
- سال 1998 پروتوريا آفريقاي جنوبي: ايران در اين رقابت ها با كسب دو مدال برنز نتوانست روي سكو برود و تيم هاي روسيه، تركيه و اوكراين به ترتيب اول تا سوم شدند.
- سال 1999 نايگوبينگ دانمارك: ايران با يك نقره و دو برنز چهارم شد. تركيه، روسيه و گرجستان به ترتيب اول تا سوم شدند.
- سال 2011 سمباتهي مجارستان: تيم هاي جمهوري آذربايجان و روسيه در اين مسابقات اول و دوم شدند و تيم ايران نيز عنوان سوم را كسب كرد.
- سال 2012 باكو جمهوري آذربايجان: ايران با دو نقره و دو برنز هشتم شد. جمهوري آذربايجان، گرجستان و روسيه اول تا سوم شدند.
- سال 2013 صربستان: ايران با يك مدال طلا هشتم شد. روسيه، جمهوري آذربايجان و قرقيزستان اول تا سوم شدند.
- سال 2014 اسلواكي: ايران با يك طلا، يك نقره و 3 برنز سوم جهان شد. روسيه و جمهوري آذربايجان قهرمان و نائب قهرمان شدند.
- 2015 بوسني هرزگوين: ايران با سه مدال طلا بعد از روسيه، نائب قهرمان جهان شد.
- 2016 تفليس گرجستان: ايران با دو مدال طلا و دو نقره بعد از 20 سال قهرمان جهان شد. جمهوري آذربايجان و تركيه نيز دوم و سوم شدند.
- 2017 آتن يونان: ايران با 2 طلا، يك نقره و 2 برنز نائب قهرمان جهان شد.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزش ايران و جهان با كانال ورزشي ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي**1067**
گزارش از رضا رمضاني انتشاردهنده:علي خورسندي

سرخط اخبار ورزش