اقدام قانونی دیوان محاسبات در بررسی حقوق های نامتعارف/ بازگشت بخش زیادی از این حقوق ها به بیت المال

تهران-ایرنا-شماری از نمایندگان مجلس در پاسخ به ادعای اخیر یكی ازاعضای كمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر این كه دیوان محاسبات پرونده حقوق های نامتعارف را مختومه كرده است، تاكید كردند: دیوان محاسبات پرونده حقوق بگیران نجومی را در دست بررسی دارد و در این زمینه اقدامات قانونی لازم انجام شده و بسیاری از این وجوه به بیت المال بازگشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، یك نماینده عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس و در ادامه روزنامه كیهان اخیرا در گزارشی مدعی شدند كه دیوان محاسبات مدیران حقوق نجومی بگیر را تبرئه و پرونده آنها را مختومه كرده است.
دیوان محاسبات نیز در اطلاعیه ای ضمن تكذیب ادعای مطروحه این نماینده مجلس مبنی بر مختومه كردن پرونده حقوق‌های نجومی اعلام كرد كه این دیوان متعاقب طرح موضوع حقوق‏های نجومی و با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با درك صحیح از شرایط حاكم بر جامعه، در عالیترین سطوح ، قبل از شروع فرآیند رسیدگی نسبت به تشكیل جلسات متعدد و كارشناسی و تخصصی اقدام و ظرف مدت كوتاهی دریافت‏ كنندگان را مجاب به استرداد وجوه به حساب های خزانه كرد.
دیوان محاسبات در این اطلاعیه تاكید كرد: تمامی اقدامات دیوان محاسبات كشور با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و بر مبنای قانون صورت پذیرفته و كماكان در حال انجام است، یقیناً طرح مجدد و مكرر چنین موضوعاتی كه مسیر قانونی رسیدگی آن طی شده یا در حال طی شدن است آن هم از ناحیه اشخاصی كه خود با روند و فرآیند انتخاب و ایفاء وظایف مسئولان در دیوان محاسبات كشور به خوبی آشنا هستند و سال ها در این سازمان به ایفاء همین وظایف بر اساس همین قوانین مشغول بوده ‏اند جای تعجب و تاسف دارد و این تاسف زمانی افزایش می‏ یابد كه از لابلای مطالب مطروحه در برخی از سایت‌ها به نقل از گوینده محترم، شائبه مطالبات غیرحرفه ‏ای و فراقانونی به ذهن متبادر می‏شود.
این اطلاعیه می افزاید: یقیناً محور رسیدگی در دیوان محاسبات كشور قانون است و این سازمان نظارتی با رعایت كلیه اصول حرفه‏ ای در چارچوب موازین قانونی، وظایف محوله خود را به انجام رسانده و متاثر از گرایش‏های مختلف فكری نخواهد بود. لیكن به عنوان یكی از نهادهای حاكمیتی نظام اسلامی از كلیه اصحاب رسانه و صاحب منصبان كشور انتظار دارد از طرح غیر كارشناسی ذهنیات شخصی خود احتراز نمایند ، چرا كه طرح وارونه فرآیندهای قانونی نتیجه‏ ای جز افزایش بی ‏اعتمادی در قاطبه افراد جامعه و آسیب به سلامت نظام اداری كشور نخواهد داشت.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: همانگونه كه از محتوای مصاحبه مذكور بر می‌آید فرآیند قانونی توسط هر یك از اركان دیوان محاسبات كشور، مستقل از سایر اركان، در خصوص موضوع حقوق‌های نجومی انجام شده یا در حال انجام است و این مطلب نیز بارها توسط مسئولان دیوان و این اداره كل اطلاع رسانی شده است.
این اطلاعیه می افزاید: بدیهی است در این فرآیند هر پرونده ،مستقل از پرونده‌های دیگر مورد رسیدگی و ارزیابی قرار گرفته یا می‌گیرد و هر واحد، وظیفه خود را با استقلال حرفه ‏ای و به صورت جداگانه به انجام رسانیده یا می‌رساند كه در بخشی از پرونده‏ های رسیدگی شده با توجه به شرایط و قوانین حاكم بر پرداخت، تخلف احراز و محكوم شده است و در بخش دیگر نیز با توجه به قوانین حاكم بر آن تبرئه گردیده است.
در این اطلاعیه تاكید شده است: در نهایت آرائی كه پس از طی مراحل حسابرسی و تنظیم دادخواست در هیات‌های مستشاری (كه منتخب كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌باشند) صادر می‌شود، اعم از تبرئه یا محكومیت مستند به مواد 28 و 29 قانون دیوان محاسبات كشور قابل اعتراض از طرف دادستان و محكومین و رسیدگی مجدد توسط حاكم شرع (رئیس محكمه تجدید نظر) می‌باشد كه مستند به تبصره 1 ماده 29 همان قانون منصوب رئیس محترم قوه قضائیه است.
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه با تاكید بر این كه دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در این راستا قانونی عمل كرده است تصریح كردند كه حدود 12 میلیارد تومان از حقوق های نامتعارف توسط دیوان محاسبات به بیت المال بازگشته است.
این نمایندگان مجلس شورای اسلامی یادآور شدند كه این خطاها در مورد حقوق های نامتعارف از دولت قبل شروع شد و در این دولت اصلاح نشد و این اصلاح نشدن قانون باعث ایجاد این مشكلات شد.
در این راستا گفت وگوی خبرنگار پارلمانی ایرنا با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در ادامه می خوانید:

**دیوان محاسبات حدود 12 میلیارد تومان از حقوق های نامتعارف را به بیت المال بازگرداند/ دیوان قانونی اقدام كرده است
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه دیوان محاسبات توانست حدود 12 میلیارد تومان از وجوه حقوق های نامتعارف را به بیت المال بازگرداند، گفت: این دیوان در مساله حقوق های نامتعارف به خوبی و قانونی اقدام كرده است.
وی اظهاركرد: دیوان محاسبات اقدام قانونی خود را درباره پرونده حقوق های نجومی انجام داده است، باوجود این كه اخذ حقوق های نامتعارف مستند بر قانون بوده است و البته حداقل می توان در خوش بینانه ترین حالت این باشد كه قصد ارتكاب جرم نداشته اند ولی خطایی صورت گرفته است.
وی با یادآوری این كه دیوان محاسبات با ورود به این مساله توانست بخش قابل توجهی از این پول ها را به حساب بیت المال برگرداند، یادآور شد: روزی در دفتر عادل آذر رئیس دیوان محاسبات بودم، وی به یكی از وزیران تلفن كرد و گفت كه اگر مدیر مربوطه اش پول را باز نگرداند، من حتی شخص جنابعالی را به دادگاه معرفی می كنم.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: دیوان محاسبات انصافا تا جایی كه می توانست از بیت المال دفاع كرد و فردی را تبرئه نكرد، باوجود این كه می توانست این كار را بكند، هیچ كس را تبرئه نكرد.
جعفرزاده ادامه داد: یك بار شاهد بودم كه یكی از رئیسان بانك ها مستنداتی را در مورد این حقوق ها به هیات مستشاری دیوان محاسبات ارائه كرد مبنی بر این كه حقوقشان سقف نداشته است، كه قاضی به وی گفت كه در دیزی باز است، حیای گربه كجا رفته است.
وی تصریح كرد: این موضوع كه دیوان محاسبات برخی افراد را تبرئه كرده اصلا صحت ندارد، این دیوان حتی در این راستا پیشنهادهایی را به كمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای اصلاح قانون داده و اشكال هایی كه در نظام پرداخت حقوق مدیران وجود دارد را گوشزد كرده است.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاكید كرد كه دیوان محاسبات وظیفه خود را انجام داده است ، در این راستا حتی نجومی بگیران هم متنبه شده اند به طوری كه حدود 12 میلیارد تومان به خزانه بیت المال بازگشته است و البته این عدد كمی نبود.
جعفرزاده افزود: مجموع كسانی كه نجومی بگیر بودند كمتر از 25 نفر هستند، این كه بگوییم دیوان محاسبات آنان را تبرئه كرد و حتی این كه آنان را بخشیده، درست نیست و پول ها بازگشته است.
وی تصریح كرد: عملكرد دیوان محاسبات خوب بوده و در این راستا هم اكنون باید رصد شود كه دیگر این كار تكرار نشود.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: البته دو یا سه نفر از نجومی بگیران در مورد رای دیوان محاسبات به دادگاه شكایت كرده اند كه پول را به زور از ما پس گرفتند و حساب های ما را بستند، البته نمی توان گفت كه چرا به دادگاه شكایت كرده اند اما هنوز دادگاه حقی به آنان نداده است.
جعفرزاده افزود: فكر می كنم آنان حقی هم ندارند، باوجود این كه طبق بخشنامه می توانستند این حقوق را بگیرند اما یادشان رفته بود كه مدیر در جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی از اقدامات دیوان محاسبات در این زمینه تشكر كرد و گفت: این دیوان در رفع دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مردم خوب عمل كرده است.
وی ادامه داد: این خطاها از دولت قبل شروع شد و در این دولت اصلاح نشد و این اصلاح نشدن قانون باعث ایجاد این مشكلات شد.
جعفرزاده ایمن آبادی افزود: البته در این راستا عده ای دوست ندارند این پرونده بسته شود و می خواهند به وسیله آن ضربه بزنند، ولی این موضوع مربوط به یكی دو درصد مدیران است، البته به نظام مدیریتی كشور لطمه خورد ولی ما مدیران خدوم، پاكدست و سالم زیادی داریم كه البته نباید طوری بیان شود كه همه زیر سوال روند زیرا این به نفع نظام نیست.

**پرونده حقوق بگیران نجومی در حال رسیدگی است
علی كاظمی باباحیدری عضو هیات رییسه كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه دیوان محاسبات با دقت در حال رسیدگی به پرونده حقوق بگیران نجومی است، گفت: بخشی از پرونده این حقوق بگیران در هیات مستشاری دیوان محاسبات رسیدگی شده و برخی در حال رسیدگی است و پرونده مختومه نشده است.
وی با تاكید بر این كه گزارش های دیوان محاسبات كل كشور در مورد حقوق های نجومی در چندین مرحله به مجلس شورای اسلامی و كمیسیون برنامه و بودجه داده شده است، افزود: كار اصلی دیوان محاسبات این است كه اگر تخلفی صورت گرفته مشخص كند، در این راستا از همان ابتدا این دیوان بررسی موضوع را به طور دقیق آغاز كرد.
وی یادآور شد: در بررسی های دیوان محاسبات، تخلفات برخی حقوق بگیران نجومی مشخص شد كه پس از آن در هیات مستشاری دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفت، برخی از این پرونده ها بررسی شده و برخی نیز در حال رسیدگی است.
عضو هیات رییسه كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح كرد: در این راستا بسیاری از وجوه توسط دیوان محاسبات باز پس گرفته و به خزانه بازگشت.
كاظمی باباحیدری ادامه داد: در برخی از این پرونده ها مشخص شد كه تخلفی وجود نداشته است، مثلا در موضوع صندوق توسعه ملی، اعلام شد كه پرداخت ها به صورت قانونی و بر اساس مصوبات قانونی بوده است.
وی همچنین اظهاركرد: كار دیوان محاسبات این است كه تخلف را مشخص كند، اگر تخلفی جرم باشد به قوه قضاییه ارجاع می شود ولی اگر تنها تخلف باشد در هیات مستشاری رای صادر می شود.
نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس همچنین گفت: تعدادی از پرونده ها همچنان در هیات مستشاری دیوان محاسبات در حال بررسی است.
كاظمی باباحیدری ابراز امیدواری كرد كه پرونده حقوق بگیران نجومی بادقت مورد رسیدگی قرار گیرد و انتظار این است كه كاملا به صورت شفاف نتیجه به مردم ارائه شود.
وی خاطرنشان كرد: با توجه به گزارشاتی كه دیوان محاسبات به كمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه داد مشخص شد كه این دیوان كار خود را به خوبی انجام می دهد.
عضو هیات رییسه كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: پرونده حقوق بگیران نجومی در دیوان محاسبات در حال رسیدگی است و مختومه نشده است.

** در جریان جزییات پرونده نیستم
همچنین عزت الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و لاریجان و عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره ادعای یك نماینده و گزارش روزنامه كیهان درباره مختومه شدن پرونده های حقوق نجومی گفت: پرونده ازدست ما خارج شده و در دیوان محاسبات است.
وی از جزییات این پرونده ابراز بی اطلاعی كرد و افزود: من در جریان جزییات نیستم و این كه گفته شده پرونده مختومه شده مطلب جدیدی است كه من هم شنیدم ولی فرصت نكردم از همكاران بپرسم كه چه شده است.
سیام**9121 ** 1336
خبرنگار: سمیه لاری**انتشار: مهرنوش خانزائی
۰ نفر