رئیس دانشگاه علوم قضائی: تقسیم بندی های نظام حقوقی جهان نیاز به بازنگری دارد

تهران - ایرنا -رئیس دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری گفت: تقسیم بندی های موجود در نظام حقوقی جهان كافی نیست و به نظر می رسد كه با بازنگری باید تقسیم بندی های جدید و تلفیقی در این نظام ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، محمد جواد شریعت باقری روز چهارشنبه در دیدار با ماساهیكو كومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن و هیئت همراه افزود:طبقه بندی نظام های حقوقی كه توسط اساتید حقوق تطبیقی مطرح شده، دستخوش تغییر شده است و باید علاوه بر نظام های حقوقی رومی ژرمنی، حقوق عمومی، نظام های حقوقی جدیدی ایجاد شود.
وی با بیان اینكه روابط ایران و ژاپن در طول سالیان بدون تنش بوده و دو كشور مناسبات خوبی با یكدیگر دارند، افزود: لازم است تا برای توسعه و گسترش ارتباطات ایران و ژاپن، از نظام های حقوقی یكدیگر مطلع شوند و با قوانین مختلف درباره سرمایه گذاری، اتباع بیگانه و آرای دادگاه ها آشنا شوند.
شریعت باقری اظهار كرد: در نظام حقوقی ژاپن ابتكارات خوبی وجود دارد و در سفری كه در سال ٢٠١٢ به كشور ژاپن داشتم، تلفیق هایی در نظام حقوقی ملاحظه كردم به عنوان نمونه در كشور ما و در بسیاری از كشورهای دیگر هیات منصفه جدای از دادگاه فعالیت دارد اما در برخی دادگاه های ژاپن هیات منصفه جزئی از دادگاه است.
شریعت باقری درباره دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری گفت: دانشگاه علوم قضایی در ایران وظیفه اصلی آموزش قضات را برعهده دارد و تنها دانشگاه حقوقی جامع كشور است كه فقط رشته حقوق دارد و شبیه انستیتو آموزش و پژوهش قضات در ژاپن است.
وی اضافه كرد: بیش از نیمی از قضات ایران از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و سالانه نزدیك به ٣٠٠ دانشجوی جدید جوان جذب می كنیم كه این افراد در مدت چهارسال آموزش های لازم را می بینند و به عنوان قاضی به قوه قضائیه معرفی می شوند.
شریعت باقری ادامه داد: فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضائی در قوه قضائیه ابتدا در دادسراها به عنوان دادیار و بازپرس فعالیت می كنند و بعد از چند سال وارد دادگاه می شوند.
وی با بیان اینكه در قانون ایران داشتن مدرك لیسانس برای قضات كفایت می كند، افزود: البته سیاست قوه قضائیه براین است كه قضات مدرك تحصیلی بالاتری داشته باشند زیرا كه سطح تحصیلات در ایران بالا رفته است.
شریعت باقری یادآور شد: قوه قضائیه ٢ راه برای جذب قاضی دارد یكی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضائی و همچنین از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها كه آن افراد باید در قوه قضائیه آزمون بدهند و دوره آموزشی یك ساله را بگذرانند سپس قاضی شوند.
وی با اشاره به اینكه قضات در دانشگاه علوم قضائی آموزش های بیشتری دریافت می كنند، افزود: تجربه نشان داده است كه بسیاری از فارغ التحصیلان این دانشگاه پس از چند سال در قوه قضائیه مدیر می شوند.
شریعت باقری برای استمرار همكاری نظام حقوقی و قضائی ایران و ژاپن پیشنهاد كرد تا نشست های مشتركی میان اساتید دو كشور برگزار شود.
وی همچنین پیشنهاد كرد كه قضات جوان دو كشور برای آشنایی بیشتر با نظام های حقوقی، نشست و گفت و گوی علمی داشته باشند.
در ادامه این دیدار، ماساهیكو كومورا فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن گفت: هیات ژاپنی از انجمن حقوقدانان حزب لیبرال دموكرات ژاپن هستند و در واقع قضاتی هستند كه به حزب لیبرال دموكرات مشاوره حقوقی می دهند و نخست وزیر ژاپن نیز از این حزب است.
وی ادامه داد: در ژاپن آزمونی برای جذب قضات سالانه برگزار می شود كه ٥٠٠ نفر را جذب می كند و این افراد ٢ سال در مركز آموزش حقوقي كه زیر نظر دیوان عالي كشور قرار دارد، اموزش مي بینند و پس از آن تصمیم مي گیرند كه قاضي،حقوقدان و یا وارد دادگاه شوند.
فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن اظهار كرد: تعداد حقوقدانان و قضات ژاپنی نسبت به كشور فرانسه و كشور هاي دیگر كم است و براي افزایش حقوقدانان بررسی هایی انجام شد اما موفق نبود.
كومورا اضافه كرد: همچنین دانشكده ای طراحی شد تا دانشجویان پس از دوران لیسانس با شركت در یك آزمون، آموزش های تخصصی لازم را ببینند و سیستمی طراحی شد تا علاوه بر این افراد، كسانی كه استعداد خوبی دارند هم بتوانند جذب شوند.
ماساهیكو كومورا اظهار كرد: سیستم آموزش حقوقی ایران، سیستم كارآمد و خوبی است و در كشور دموكراتیك، قوه قضائیه باید محكم باشد تا بتواند اعتماد مردم را جلب كند.
وی اضافه كرد: آموزش قضات بسیار مهم است و دادسراها و حقوقدانان و قضات باید سطح بالایی داشته باشند.
در ادامه این نشست، اعضای هیات ژاپنی سوالاتی درباره نظام آموزشی حقوقی قضائی ایران، قانون اساسی، شورای حل اختلاف، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان پرسیدند.
به گزارش ایرنا، فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن و هیات همراه به منظور آشنایی بیشتر با نظام حقوقی و قضائی ایران به كشور ما سفر كرده اند و روز گذشته نیز نشستی با دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه داشتند.
اجتمام**٣٢٢٩** 1418
خبرنگار: حنانه شفیعی** ناشر: مریم برزآبادی

سرخط اخبار جامعه