۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۹:۳۵
کد خبر: 82654975
T T
۰ نفر
مذاكره با شركت های روس، هندی و ایرانی برای توسعه میدان گازی فرزاد.بی

تهران- ایرنا- مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شركت ملی نفت ایران درباره وضع میدان گازی فرزاد.بی، از ادامه مذاكره با شركت های هندی، آغاز مذاكرات اولیه با یك طرف روسی و همچنین اجرای طرح مطالعاتی توسعه ای با همكاری یك مشاور خارجی و شركت پتروپارس خبر داد.

به گزارش دوشنبه شركت ملی نفت ایران، «كریم زبیدی» گفت: برای توسعه میدان فرزاد.بی از سه مسیر مجزا به طور موازی در حال پیگیری ایم و هنوز هیچ گزینه‎ای قطعی نشده است.
زبیدی توضیح داد: مذاكره با هندی‎ها برای توسعه این میدان مشترك تاكنون نتایج رضایت‏بخشی نداشته اما متوقف نشده است.
وی از مذاكرات اولیه با یك شركت روسی به عنوان مسیر دوم پیش روی توسعه میدان فرزاد بی یاد كرد و گفت: به موازات این 2 مسیر، طرح مطالعاتی توسعه میدان‎های فرزاد آ و بی و امكان‎سنجی تزریق گاز این میادین به آغاجاری، با همكاری یك مشاور خارجی و شركت پتروپارس در دست اقدام است.
مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شركت ملی نفت اخباری مبنی بر واگذاری راهبری فرزاد.بی به پتروپارس را رد كرد و ادامه داد: هر سه مسیر به موازات هم پیش می‎رود و پتروپارس اكنون فقط در این طرح مطالعاتی با مشاور خارجی شركت ملی نفت ایران همكاری می‎كند.
وی یادآور شد: به‌طور طبیعی اگر نتایج این طرح مطالعاتی امیدواركننده و مثبت باشد، لزوما به معنای واگذاری راهبری میدان به پتروپارس نخواهد بود
به گزارش ایرنا، میدان گازی فرزاد بی را كنسرسیومی به رهبری شركت «او.ان.جی.سی.ویدش» هند در سال ٢٠٠٨ میلادی در بلوك فراساحلی فارسی (بینالود) در خلیج فارس كشف كرد.
قرار بود شركت های هندی، پس از اكتشاف، توسعه آن را بر عهده گیرند اما پس از تشدید تحریم ها، فعالیت خود را در ایران متوقف كردند.
با رفع تحریم ها، هندی ها باردیگر خواستار توسعه میدان گازی فرزاد بی شدند. وزارت نفت هند امیدوار است ایران را متقاعد كند تا امتیاز توسعه میدان گازی فرزاد بی را به شركت هندی «او.ان.جی.سی.ویدش» واگذار كند.
بر اساس توافق هند و ایران قرار بود كه هندی ها ابتدا پیشنهاد فنی و سپس پیشنهاد مالی خود برای توسعه این میدان را ارایه كنند كه بر اساس گفته های مسئولان وزارت نفت ایران، پیشنهادهای مالی طرف هندی، با موافقت روبرو نشده است.
در صورت عدم توافق ایران و هند، طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی به صورت مناقصه بین المللی اجرا می شود.
این میدان، یكی از بزرگ ترین منابع گازی است كه تاكنون هند در خارج از این كشور كشف كرده است.
بلوك فارسی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد.بی می شود.
این بلوك دارای 21.68 تریلیون فوت مكعب ذخایر درجا شامل ١٢.٨ تریلیون فوت مكعب گاز طبیعی و ٢١٢ میلیون بشكه میعانات گازی قابل برداشت است.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1961* تنظیم: میثم طاهری * انتشار: مریم مسعود
۰ نفر