۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۰۱
کد خبر: 82654575
T T
۰ نفر
يك مسئول قضايي زنجان: نوع و نحوه پرداخت مهريه توسط زوجين مشخص شود

زنجان - ايرنا - سرپرست مجتمع قضايي خانواده زنجان گفت: براي پيشگيري از مشكلات آتي در زندگي مشترك، ضروري است تا نوع و نحوه پرداخت مهريه در ابتداي تشكيل خانواده از سوي زوجين مشخص و تعيين شود.

حجت الاسلام قادر احمدي روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در قانون 2 راه براي پرداخت مهريه مشخص شده كه اولي عندالمطالبه و دومي عندالاستطاعه است.
وي تاكيد كرد: زماني كه پرداخت مهريه از راه نخست باشد، شوهر اگر توان پرداخت نداشته باشد بايد محكوم به حبس شود.
سرپرست مجتمع قضايي خانواده زنجان خاطرنشان كرد: اما در روش دوم تعيين شده براي پرداخت، در صورت نداشتن توانايي مالي شوهر، نيازي به حبس وي به خاطر مهريه نيست و اين روش پسنديده تر و باعث كاهش حبس در كشور خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: طبق ماده 1087 قانون مدني 'مهر عبارت است از مالي كه به مناسبت عقد نكاح، مرد ملزم به دادن آن به زن است.'، البته الزام مربوط به تمليك مهر، ناشي از حكم قانون است و ريشه قراردادي ندارد.
اين مسئول تاكيد كرد: زوجين بايد مسائل مهم مرتبط با زندگي روزمره شان را به عنوان حقوق شهروندي خود، مطالعه كرده و آگاهي داشته باشند.
حجت الاسلام احمدي افزود: اين آگاهي از مسائل، سبب اطلاع از معاني دقيق جملات حقوقي از جمله مسائل مرتبط با ازدواج كه در عقدنامه درج شده و تبعات حقوقي آن مي شود.
سرپرست مجتمع قضايي خانواده زنجان اظهار كرد: همچنين باعث مي شود تا زوجين با شناخت مسائل مرتبط با حقوق شهروندي سبب انتقال اين مسائل به ساير افراد و كمك به آنها در جامعه شود.
وي گفت: بايد جملات و ضرب المثل هاي نادرستي مانند' مهريه رو كي داده، كي گرفته' كه منجر به افزايش ميزان مهريه به طور نامعقول شده در جامعه حذف شود.
حجت الاسلام احمدي ادامه داد: مهريه عندالاستطاعه از يك نگاه هم باعث راحتي ازدواج و گسترش اين فرهنگ در بين جوانان مي شود.
اين مسئول تاكيد كرد: رسانه در فرهنگ سازي نقش جدي خود را ايفا كنند، تا به جاي افزايش طلاق به خاطر چشم و هم چشمي در تعيين مهريه، شاهد افزايش ازدواج در جامعه اسلامي باشيم.
حجت الاسلام احمدي اشاره كرد: نبايد رقم مهريه از حالت متعادل و عرف به رقم هاي خيلي كم يا خيلي زياد تغيير يابد، چرا كه اين نوع مهريه ها بويژه در رقم هاي بالا، مشكلات زيادي در زندگي زناشويي افراد ايجاد مي كند.
به گزارش ايرنا ، آمار ازدواج طي 6 سال گذشته در استان زنجان رو به كاهش و ميزان طلاق به نسبت ازدواج رو به افزايش است.
بر اساس آمار سال 95، نسبت ازدواج به طلاق در كل كشور6.1 بوده و اين نسبت در همين سال در استان زنجان 9.4 بوده ، يعني در اين استان از هر 9.4 ازدواج يكي منجر به طلاق شده است.
3216/8068
خبرنگار : سجاد كريمي *** انتشار دهنده : اسماعيل جهانبخش

سرخط اخبار استان‌ها