۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۲۵
کد خبر: 82653743
T T
۰ نفر
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه از بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان تا موضوع حصر

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود در باره موضوعات مختلف از جمله ورود دادستانی به موضوع واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی، بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان، فسخ 37 پرونده املاك واگذار شده شهرداری و موضوع حصر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز یكشنبه در صد و هفدهمین نشست خبری خود با ابراز تاسف از جان باختن تعدادی دانش آموز نخبه در واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی، گفت: دادستان بعنوان مدعی العموم به این موضوع ورود كرده است.
وی با تبریك دهه ولایت و با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله قدوسی، درباره حادثه واژگونی اتوبوس گفت: نسبت به درگذشت دختران نخبه اظهار تاسف و تألم می كنم و هر انسانی از این حادثه متاثر می شود؛ با تسلیت به خانواده های محترم جا دارد دولت تدبیری بیندیشد از این به بعد از این نمونه حوادث نداشته باشیم.
وی با بیان اینكه «نمی شود حادثه ای پیش نیاید»، ادامه داد: امیدوارم دولت كاری كند اینگونه حوادث تا این حجم فاجعه نداشته باشد؛ البته دادستان به موضوع حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی بعنوان مدعی العموم ورود كرده است.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینكه امروز باید به حال سازمان بین المللی سازمان حقوق بشر گریست، گفت: این سازمان ها، قضایایی مانند میانمار را شاهدند اما اقدامی نسبت به این انسان های مظلوم و بی خانمان كه اینگونه كشته می شوند، انجام نمی دهند.

** رجائی در دوران محكومیت آثاری از سرطان نداشت
محسنی اژه ای درباره بیماری رجائی و بیماری سرطان این فرد در زندان و اظهارات رسانه های مختلف گفت: افرادی كه نسبتی با ایران ندارند و به خارج از كشور رفته و با اسرائیل و امریكا همكاری می كنند انتظاری غیر از این نمی رود و این اظهارات طبیعی است و وضعیت رسانه هایی چون بی بی سی هم مشخص است.
وی اضافه كرد: این آقا دوسال قبل پایان محكومیتش بود و آزاد شده است؛ در دوران آزادی مانند بقیه كه در كشور شایع است، سرطان گرفت؛ خیلی ها سرطان می گیرند و ظرف دو ماه از پا در می آیند و گاهی تشخیص سرطان دیر انجام می شود، او هم به این بیماری مبتلا شد.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: زمانی كه او در زندان بود آثاری از این مسائل وجود نداشت و با مطالعه پرونده اش دیدم كه سرما و مشكل دندان داشت كه به بهداری زندان مراجعه كرده بود.
وی افزود: ما هم ناراحت هستیم فردی سرطان بگیرد و هم رنج بابت این مریضی بكشد و هم چشم او را تخلیه كنند اما این حرف ها نه قصد حمایت از فرد است نه چیزی را می خواهند درست كنند بلكه هم فضا را برای خود فرد مشكل و هم برای مردم تشویش اذهان عمومی می كند.

** صدور كیفرخواست برای ٢٠ تن از دریافت كنندگان حقوق های نامتعارف
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده حقوق های نامتعارف گفت: پرونده ٢٠ نفر طبق گفته دادستان كیفرخواست خورد و به دادگاه رفت؛ این كیفرخواست به این دلیل صادر شد كه نه تنها حقوق گرفته شده زیاد بود بلكه جرمی هم واقع شد.
وی اضافه كرد: دادسرا اینها را مجرم معرفی كرد و تعداد بیشتری در دادسرا مشغول رسیدگی به این موضوع هستند كه جرمی واقع شده است یا نه.
معاون اول قوه قضائیه اظهار كرد: فرض كنید این افراد از بانك دولتی و شركت دولتی به دلیل سود ده بودن طبق قانون تجارت، مبلغی پاداش گرفتند؛ درحالیكه كشف شد این شركت نه تنها اصلا سود ده نبوده بلكه زیان ده بوده است و فقط با سندسازی مطرح كردند سود ده بوده تا پاداش بگیرند كه در این حالت نه تنها باید پول را برگردانند بلكه باید به جرم هم رسیدگی شود.

** مخلوط كردن شن و ماسه در گندم
محسنی اژه ای در ادامه در باره پرونده مخلوط كردن شن و ماسه در گندم گفت: پرونده هایی از دو استان گزارش شده كه شن و ماسه در گندم مخلوط شده است.
وی افزود: این اتفاق واقعا بد است و دادستان كل كشور طبق وظیفه احیای حقوق عامه قوه قضاییه با شكایت مدعی العموم روی این موضوع ورود كرده است.
وی افزود: این قضیه در دو استان گزارش شد ٥ نفر در فارس بازداشت شدند كه ٤ نفر در بازداشت هستند و یك نفر با قید وثیقه آزاد شده است . گزارشی از استان دیگر داریم كه هنوز منجر به تعقیب و بازداشت نشده و در مرحله اولیه تحقیقات است.

** اتهام دو مداح بازداشت شده امنیتی نیست
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش ایرنا درباره وضعیت دو مداح بازداشتی و امنیتی بودن یا نبودن اتهام شان با توجه به اینكه گفته شده آن خانم جاسوس بوده است، گفت: مسائلی كه در تحقیقات مقدماتی است قانون اجازه توضیح آن را به ما نمی دهد درحالی كه مایلم این توضیحات ارائه شود . اما از آنجا كه در این پرونده هنوز كیفرخواستی صادر نشده است نمی توانم توضیحاتی ارائه كنم. این پرونده را از دادسرای ویژه روحانیت به دادسرای تهران قرار زده شد و در دادسرای عمومی تهران در حال رسیدگی است.
وی ادامه داد: اینكه اتهام آن خانمی كه اعلام كردید جاسوسی است اطلاعی ندارم اما دادستان تهران اعلام كرد اتهام امنیتی نیست.

**مسئولان اصلی شركت اعتباری فرشتگان بازداشت هستند
محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه كاسپین اظهار كرد: گفته شده چند شركت تعاونی اعتبار ادغام شدند و موسسه كاسپین ایجاد شد كه این درست نیست چون این شركت ها منحل شدند.
وی ادامه داد: بانك مركزی به آن افرادی كه شركت تعاونی داشتند گفت حاضریم شما را در قالب موسسه ای به نام كاسپین مجوز بدهیم و برداشت من این است اینجا بانك مركزی كار اشتباهی كرد و آن اشتباه این بود كه قبل از اینكه مفاصا حساب شدن این شركت ها به كاسپین مجوز داده شد.
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان كرد: اما اقدام خوب بانك مركزی این بود كه پای خود را خم كرد و خط اعتباری داد و تاكنون ١٥ هزار میلیارد ریال در این خط اعتبار هزینه شده است.
به گفته وی، موسسه كاسپین در حال حاضر ٨٠ شعبه دارد و بانك مركزی اجازه می دهد به مرور شعب كاسپین افزایش یابد؛ اما مسئولان اصلی فرشتگان بازداشت هستند، اموال آنان در حال شناسایی و كسری این شركت بسیار سنگین است.
محسنی اژه ای گفت: مسئول اصلی موسسه فرشتگان كه در بازداشت هم هست ، اموال بسیار زیادی را به نام خانم و فرزندان و دیگر بستگانش كرده است و مردم و به تبع آن دستگاه قضایی گرفتار می شوند. با تمهیدات بانك مركزی و هماهنگی با قوه قضائیه و مجلس امیدواریم پول مردم زودتر به دست آنان برسد و قوه قضائیه هم در تلاش است تا اموال آنان را سریع تر شناسایی كند.
وی افزود: نزدیك هزار میلیارد تومان هم از پول خود صاحبان شركت ها به سپرده گذاران پرداخت شده است كه با آن ١٥٠٠ میلیارد تومان اعتباری ، پول بزرگی است.
معاون اول قوه قضاییه خطاب به مردم گفت: از مردم خواهش می كنم اگر شركت لیزینگی سود سرشماری ماهیانه پرداخت می كند، شك كنند و دقیق باشند؛ مردم می گویند خانه خود را فروخته و پول ها را در این موسسات سرمایه گذاری كردند.

**كشف بیش از سه تن هروئین در پنج ماه
محسنی اژه ای درباره قانون حذف مجازات إعدام از قاچاقچیان مواد مخدر گفت: آیا با صرف برداشتن اعدام كار تمام می شود؟ و شاید كسی بپرسد با صرف اعدام كار درست می شد كه باید بگویم باید راه چاره بهتری بیندیشیم و اگر این مجازات ها نبود چه بسا شرایط كشور و قاچاق مواد مخدر بدتر از اینها بود؛ باید از منشا اقدام شود.
وی با ارائه گزارشی از پنج ماهه سال ٩٦ اظهار كرد:در این مدت ١٤٥ هزار و ٢٨٤ كیلوگرم انواع مواد مخدر كشف و پرونده آن به دادگاه ارسال شده است.
به گفته وی، این كشفیات شامل بیش از ٣ هزار و ١٠٦ كیلو هروئین، ١١١ كیلو كراك و ٢٢٠ كیلو شیشه بوده است و این در حالیست كه بسیاری از جنایات بر اثر استفاده از شیشه و كراك روی می دهد.

**معاونت حقوقی قوه قضائیه در حال بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان است
معاون اول قوه قضاییه درباره لایحه منع خشونت علیه زنان كه از دولت به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: این لایحه در معاونت حقوقی قوه قضائیه در حال بررسی است؛ لایحه منع خشونت علیه زنان حدود ٩٠ ماده است كه حدود ٧٠ ماده آن قضایی ملحوظ می شود؛ لذا قوه قضاییه باید روی آن نظر بدهد.
وی با بیان اینكه دو مسئله در فرایند رسیدگی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: طبق برنامه ششم توسعه، قوه قضائیه وظیفه دارد جرم زدایی كند و این باید در سیاست های قوه قضائیه لحاظ شود.
معاون اول قوه قضائیه اضافه كرد: این در حالیست كه در این لایحه از حبس بعنوان مجازات آورده شده است؛ و از طرفی دیگر جرم انگاری می شود؛ به هر حال موضوع در حال بررسی است اما تا امروز كه اطلاع دارم هنوز به جمع بندی نرسیده است.

**احضار جوانفكر ربطی به پرونده احمدی نژاد ندارد
سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده رییس دولت نهم و دهم و آیا احضار اخیر علی اكبر جوانفكر ربطی به این پرونده دارد یا نه ، گفت: نه ، هیچ ارتباطی با آن پرونده ندارد و پرونده مستقلی است كه آقای جعفری دولت آبادی هم توضیحاتی در این باره ارائه كرد.
وی در باره اینكه آیا پرونده جدیدی برای محمود احمدی نژاد تشكیل شده است یا نه، اظهار كرد: پرونده جدید با كلاسه جدید برای آقای احمدی نژاد نداریم اما گزارشات جدید آمده است.

** پرونده 37 ملك واگذار شده شهرداری فسخ شد
سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده املاك شهرداری، گفت كه در این پرونده 37 ملك واگذار شده شهرداری فسخ شد.
وی در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده املاك شهرداری و طولانی شدن فرآیند رسیدگی آن، گفت: رسیدگی به پرونده های مالی به دو دلیل طولانی می شود؛ یك دلیل این است كه مسایل مالی نیاز به كارشناسی دارد مثلا می گویند این ملك را زیر قیمت فروختند؛ اینكه این ملك چه زمانی فروخته شده و اینكه ملك را ارزان یا گران فروختند را باید كارشناس نظر بدهد و گاهی هم به نظر كارشناس اعتراض می كنند و گاهی نظرات كارشناسی اول و دوم باهم بسیار متفاوت است.
وی درباره دلیل دوم طولانی شدن رسیدگی پرونده های مالی گفت: در پرونده هایی كه طرف آن دولت یا مردم باشد، قوه قضائیه باید حق آن شخص یا نهاد دولتی را احصا كند مانند پرونده نگین خودرو و نگین غرب كه قوه قضاییه تلاش می كند مردم به حق خود برسند.
به گفته محسنی اژه ای، بررسی و شناسایی اموال و پول هایی كه از مردم گرفتند هم نیاز به زمان دارد و حدود ٣٧ مورد قراردادهایی بود كه با كمك شهردار سابق تهران و برخی اقدامات قوه قضائیه فسخ شد كه این املاك ، خارج از مقررات و یا با تخفیف زیاد واگذار شده بود.
معاون اول قوه قضاییه تصریح كرد: پرونده هنوز به دادگاه نرفته و كیفرخواستی برای این منظور صادر نشده است ؛ اما راكد نیست و بخوبی در حال رسیدگی است.

**حكم محمدعلی طاهری قابل تجدیدنظر است
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش خبرنگاری كه گفته برخی رسانه های خارجی حكم اعدام طاهری را مسئله عقیدتی می دانند، گفت: باید دید چه كسانی از چه منظری حرف می زنند، شخصی به افساد فی الارض محكوم و این حكم در دیوان عالی نقض شده است كه در شعبه هم عرض با حضور وكیل و مشاوره های مختلف در چند جلسه پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت كه شعبه هم عرض هم او را مفسد فی الارض تشخیص داد و حكم بدوی را تایید كرد.
وی با بیان اینكه این حكم قابل اعتراض است، ادامه داد: طبیعی است كه می توان به این حكم اعتراض كرد و در دیوان عالی مورد رسیدگی قرار گیرد؛ سیر اعتراض هم در قانون مشخص شده است .
محسنی اژه ای تاكید كرد: نه قوه قضاییه و نه قاضی هیچكدام تحت فشار رسانه ای اقدامی انجام نخواهند داد؛ اگر حكم قطعی شود توضیحات لازم را ارائه خواهم كرد.

**حصر باقی می ماند
معاون اول قوه قضائیه درباره اظهاراتی مبنی بر رفع حصر سران حوادث سال 88 گفت: آنچه در سال ٨٨ اتفاق افتاد كار مجرمانه ای بود كه از طرف دشمنان در بیرون حمایت می شد؛ اما در نیمه دوم سال ٨٨ و بعد از سال ٨٩ این موضوع ادامه پیدا كرد.
وی اضافه كرد: یك جریان روشن و شفاف براندازی راه افتادكه امریكا و انگلیس هم وارد صحنه شدند و هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی مانع از این براندازی شد.
محسنی اژه ای با بیان اینكه شورای عالی امنیت ملی در اسفند سال ٨٩ طبق مصوبه ٥٤٤ حصر را تصویب و مكانیزمی تعریف كرد كه براساس آن وزارت اطلاعات زیر نظر قوه قضائیه موظف است این اقدامات را برای محصورین انجام دهد و این مصوبه لازم الإجراست، گفت:در جلسه اخیر شورای امنیت ملی این بحث مطرح و مقرر شد این حصر باقی بماند.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینكه در طول این مدت و از اسفند سال ٨٩ به این طرف بعضی مسائل خانوادگی و پزشكی وجود داشته ، اظهار كرد: در امر پزشكی براساس نظر پزشكان و روسای بیمارستان هایی كه آقای كروبی در آنها بستری شده بود، هیچ كوتاهی نشده است و مسائل خانوادگی و شخصی در حد آن مصوبه بررسی می شود؛ البته رئیس قوه قضائیه نسبت به ملاقات بستگان درجه یك با محصورین هم خواستار گشایش و همكاری بیشتر شده اند.
به گفته وی، در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی كمیته ای برای پیگیری و هماهنگی امور دنبال می شود و درباره مسائل صرف پزشكی قرار شد وزارت بهداشت نظارت كامل داشته باشد.
محسنی اژه ای خاطرنشان كرد: اینكه آنان فكر می كنند با جوسازی ، مصوبه شورای عالی امنیت ملی باطل می شود سخت در اشتباه هستند و در بعضی مواقع این فضاسازی ها و دروغ پراكنی ها كار را نه تنها بهتر نكرده بلكه بدتر هم كرده است؛ طبیعی است اگر این مصوبه نبود حتما موضوع از لحاظ قضائی رسیدگی می شد.
وی ادامه داد: اخیرا در رابطه با نارسایی قلبی، كروبی به مركز قلب شهید رجائی ارجاع داده شده و در قلب او باتری گذاشتند و این فرد مجددا هفته گذشته بستری و روز چهارشنبه مرخص شد.
معاون اول قوه قضائیه با نقل قول مباشرین قضیه مبنی بر اینكه خانواده ، بابت افراد امنیتی كه در طبقه پایین مستقر هستند ابراز ناراحتی می كنند، گفت: این افراد الزام نشدند كه داخل خانه مستقر باشند ؛ بازهم می گویم بحث شرط نبود بحث درخواست بود كه این افراد از خانه خارج شدند و از طرف وزارت اطلاعات هم پیشنهاد شده افراد در مجاور خانه مستقر باشند اما تاكنون این موضوع میسر نشده است و افرادی كه چهارشنبه هفته قبل خارج شدند به دلیل بستری بودن كروبی بود و از خانواده هم تعهد گرفته شد كه ما در منزل نیستیم و اگر اتفاقی داخل خانه بیفتد مسئولیت آن با شماست كه آنان هم كتبا قبول كردند.

**قائم مقام شهردار سابق تهران به اتهام مالی بازداشت است
محسنی اژه ای در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر صحت داشتن یا نداشتن خبر بازداشت عیسی شریفی قائم مقام شهردار سابق تهران و علت بازداشت وی گفت: اصل این قضیه كه او دستگیر شده و در بازداشت به سر می برد، صحت دارد.
وی ادامه داد: قائم مقام شهردار سابق تهران به اتهام مالی دستگیر شده و بدلیل اینكه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است، از بیان جزئیات آن معذورم.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به وضعیت كانال های غیرقانونی تلگرامی نیز گفت: معاونت دادستان كل كشور حدود 8 هزار كانال غیر قانونی را به وزارت ارتباطات معرفی كرده بود كه اقدامی نشد و امیدواریم در دوره جدید این وزارتخانه با حضور جهرمی تلاش بیشتری شود و زیرساخت ها برای استفاده ارزان تر و سهل تر مردم افزایش پیدا كند و همین طور از مضراتی كه در فضای مجازی وجود دارد هم جلوگیری شود.

**آخرین وضعیت پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان
محسنی اژه ای در باره آخرین روند پرونده متهمان حمله به سفارت عربستان و نیز اعزام هیاتی از عربستان به ایران گفت: در این مورد كه هیاتی قرار است از عربستان به ایران اعزام شود، خبری ندارم اما در مورد احكام متهمان حمله به سفارت عربستان تعدادی از احكام قطعی شده و تعدادی از محكومیت ها نیز به مجازات نقدی تبدیل شده و از جزئیات آن خبری ندارم.

** میزان بدهی بابك زنجانی
سخنگوی دستگاه قضا در مورد میزان بدهی بابك زنجانی نیز اظهار داشت: این پرونده هم مانند سایر پرونده های مالی است. مثلا در پرونده كرسنت یك مبلغی مشخص شده و در ذیل آن آمده كه اگر این مبلغ پرداخت نشود ماهیانه مبلغی به آن اضافه خواهد شد.
وی افزود: در پرونده بابك زنجانی نیز طلبی كه شركت نفت از روز اول نسبت به آن شكایت كرده بود در اجرای احكام، همان مبلغ عمل می شود ولی چنانچه شركت نفت مبلغی را به عنوان خسارت مطرح كند باید به آن خواسته دوباره رسیدگی شود.
وی در مورد دستگیرشدگان در ارتباط با حادثه تروریستی حمله به مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز در مورد هیچكدام از آنها حكم قطعی صادر نشده است و این افراد بعضا از كسانی بودند كه به عنوان عوامل پشتیبانی كننده از این حادثه دستگیر شده اند و تعدادشان از 60 تا 70 نفر هم می گذرد ولی هنوز فردی كه حكم قطعی برای او صادر شده باشد را نداریم.

** هر سه قوه باید برای پیشگیری از وقوع جرم اقدام كنند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سئوال كه چرا این احساس در جامعه وجود دارد كه جرائم خشن از جمله خشونت علیه كودكان و زنان افزایش یافته، گفت: یك دلیل این است كه برخوردها بیشتر شده، در گذشته به این سرعت برخورد نمی‌شد، مثلا در قضیه اردبیل یا ماجرای بنیتا یا موارد مشابه، در مدت زمان اندكی مجرم پیدا و جرم كشف شد.
محسنی اژه‌ای دلیل دیگر را استفاده از فضای مجازی در كشور بیان كرد و افزود: ممكن است سالهای قبل اتفاقی در یك استان رخ می داد كه حتی استان كناری متوجه نمی شد، اما الان كوچكترین اتفاق به سرعت در همه جا اطلاع رسانی می شود.
وی ادامه داد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه نمی تواند به تنهایی انواع جرایم را در یك مدت زمان مشخص به صفر برساند، هر سه قوه مطابق قانون باید در این زمینه ورود كنند.
معاون اول قوه قضاییه گفت: یكی از مسایلی كه می تواند از بروز جرم پیشگیری كند اشتغال است، قوه قضاییه كه نمی تواند شغل ایجاد كند.
اژه‌ای افزود: معاونت پیشگیری هشدارهای زیادی را به دستگاه های مختلف و بانك ها داده و تا الان هم موفق بوده است و در این زمینه نه تنها دستگاه ها، بلكه خود مردم، رسانه ها، حوزه ها، بسیج، دانشگاه ها هم باید كمك كنند.

** تلاش سازمان زندانها به مداوای زندانیان بیمار
سخنگوی قوه قضاییه در باره اقدامات سازمان زندانها در مداوای بیماران در زندانها گفت: با توجه به بودجه این سازمان، سازمان زندان ها بیش از حد معمول و حتی بیش از اختیارات و توان خود برای بهبود بیماران عمل می كند و اگر بگوییم كه تمام امكانات پزشكی در زندانها وجود دارد، صحیح نیست همانطور كه در خارج از زندان هم شاهد هستیم كه بسیاری از بیماران و یا بیماران صعب العلاج از تمام امكانات برخوردار نیستند.
اجتمام** 7329 **1569
خبرنگار: لیلا اسماعیل نژاد **انتشار: علی حبیبی
برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnae
۰ نفر