۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۰
کد خبر: 82652496
T T
۰ نفر

ویتنام ببر آینده اقتصاد آسیا، 72 سال پس از استقلال

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۴۰
کد خبر: 82652496
ویتنام ببر آینده اقتصاد آسیا، 72 سال پس از استقلال

كوالالامپور - ایرنا - اقتصاد ویتنام در سه دهه گذشته به طور میانگین رشد هفت درصدی را ثبت كرده كه نشان می دهد این كشور جنوب شرق آسیا 72 سال پس از استقلال در مسیری قرار دارد كه تداوم شرایط فعلی در 10 سال آینده آن را به اقتصادی همانند چین تبدیل می كند.

به گزارش ایرنا، ویتنام روز دوم سپتامبر سال 1945 توانست با كسب استقلال از فرانسه از پیشروان كسب استقلال در منطقه جنوب شرق آسیا باشد، به گونه ای كه امروز نیز به عنوان كشوری شناخته می شود كه می توان ببر آینده اقتصاد آسیا باشد.
ژاپنی ها در جنگ جهانی دوم ویتنام را به اشغال خود درآوردند، اما به فرانسوی ها اجازه دادند در این كشور باقی بمانند و به نفوذ خود در ویتنام ادامه دهند. سپس در ماه های پایانی سال 1945 به دلیل خلاء قدرت در این كشور، ویتنامی ها 'انقلاب اوت' را به راه انداختند و در ادامه این روند، روز دوم سپتامبر ویتنام استقلال خود را به دست آورد.
به این ترتیب ویتنام كه بیش هزار سال با چین در جنگ بود، صد سال نیز مقابل فرانسوی ها و پس از آن 10 سال با آمریكا وارد جنگ شد و در نهایت توانست با بیرون راندن آمریكایی ها مسیر توسعه اقتصادی را در پیش گیرد و حتی آمریكا را به یكی از شركای تجاری خود تبدیل كند.
ویتنام سال گذشته حدود 170 میلیارد دلار صادرات داشت و پوشاك، كفش، محصولات دریایی، نفت خام، وسایل الكترونیك، محصولات چوبی، برنج، قهوه و ماشین آلات اصلی ترین اقلام صادراتی این كشور را تشكیل داد.
آمریكا با 21.2 درصد، چین با 13.3 درصد، ژاپن با 8.4 درصد، كره جنوبی با 5.5 درصد و آلمان با 4.1 درصد از جمله مقاصد اصلی صادرات ویتنام در سال گذشته معرفی بودند.
این كشور جنوب شرق آسیا سال گذشته همچنین 161 میلیارد دلار واردات داشت كه چین با 34.1 درصد، كره جنوبی با 14.3 درصد، سنگاپور با 6.5 درصد، ژاپن با 6.4 درصد، تایوان با 5.7 درصد و تایلند با 4.7 درصد از جمله صادركنندگان اصلی محصولات مختلف به ویتنام بودند.
ماشین آلات و تجهیزات مربوطه، محصولات پتروشیمی، محصولات استیل، مواد خام پوشاك و كفش، خودرو، پلاستیك و وسایل الكترونیك از جمله اقلام وارداتی ویتنام در سال گذشته گزارش شده است.
این كشور با بیش از 54 میلیون نیروی كار اكنون 44 درصد از نیروی كار خود را در بخش خدمات، 39 درصد را در بخش صنعت و 17 درصد را در بخش كشاورزی مشغول به فعالیت دارد.
نرخ تورم در ویتنام 95 میلیون نفری سال گذشته 2.9 درصد بود و 8.4 درصد جمعیت آن زیر خطر فقر زندگی می كردند. نرخ بیكاری در این كشور 3.7 درصد گزارش شده است.
با این مولفه های اقتصادی ویتنام كه از سال 1990 تاكنون به صورت میانگین رشد هفت درصدی را تجربه كرده، توانسته پس از چین در رتبه دوم كشوری باشد كه از رشد اقتصادی قابل توجهی برخوردار است.
از ویتنام اكنون به عنوان ببر آینده اقتصادی آسیا یاد می شود و در صورتی كه تنها یك دهه دیگر میانگین رشد اقتصادی این كشور در همین سطح باقی بماند، می تواند خود را به سطح چین برساند.
تلاش این كشور برای جذب سرمایه گذاری های خارجی بیشتر، قرار گرفتن در كنار 11 كشور دیگر برای تحقق توافق اقتصادی دو سوی اقیانوس آرام به رغم اینكه آمریكا با كنار كشیدن از آن مانع از تحقق این توافق شده است، توسعه اقتصادی مردم و توان هزینه كردن بیشتر، افزایش كار كارخانجات در مقایسه با صنایع سنتی و توسعه كسب و كارهای خصوصی و تنوع فعالیت ها در این كشور از جمله عواملی هستند كه با حفظ شرایط فعلی تضمینی برای توسعه اقتصادی ویتنام در سالهای پیش رو محسوب می شوند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان