۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82652042
T T
۰ نفر

آغاز به كار بزرگترين ليزر اشعه X اروپا

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۰۹
کد خبر: 82652042
آغاز به كار بزرگترين ليزر اشعه X اروپا

تهران-ايرنا- بزرگترين ليزر اشعه X اروپا موسوم به European XFEL در شهر هامبورگ آلمان آغاز بكار كرد.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از ساينس ديلي، اين دستگاه عظيم كه روز گذشته آغاز به كار كرد، يكي از قدرتمندترين دوربين‌هاي ويديويي جهان محسوب مي‌شود و قابليت فيلم‌برداري از اتم‌ها و مولكول‌هاي واحد و همچنين ثبت حركات و واكنش‌هاي آن‌ها را در زمان تعامل با ساير اتم‌ها دارد.
اين دوربين فيلم‌برداري كه ركورد جديدي را به ثبت رسانده است، امكان شناسايي ابعاد جديد دنياي نانو را به صورت سه‌بعدي فراهم مي‌كند.
اين ابزار به زودي امكان مطالعه ساختار مولكولي ويروس‌ها و سلول‌ها را به صورت سه‌بعدي و همچنين فيلمبرداري بلادرنگ از واكنش هاي شيميايي فراهم مي‌كند.
سرعت و اندازه، دو مولفه كليدي قابليت‌هاي فوق‌العاده اين ابزار محسوب مي شوند. ابزار XFEL به ليزري مجهز است كه در هر ثانيه 27 هزار بار نوردهي مي‌كند و طول موج آن بين 0.005 و 4.7 نانومتر است. اين ليزر بسيار درخشان است و شدت نور آن يك ميليارد بار بيش از ليزرهاي استاندارد است.
اين ابزار علاوه ‌بر تصويربرداري از مولكول‌ها، امكان توليد دما و فشار بسيار بالا را نيز فراهم مي‌كند و در نتيجه زمينه را براي آزمايش مواد جديد در شرايط نامتعارف و حتي شبيه‌سازي شرايط محيطي جهان هستي را در ابتداي وجود آن در اختيار مي‌گذارد.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشار: گلشن
۰ نفر