۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82651951
T T
۰ نفر
توقیف 72 ساعته خودرو رانندگان متخلف در سفر/ تمهیدات پلیس هنگام  بازگشایی مدارس

تهران-ایرنا- رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت:رانندگانی كه دو حادثه خطرآفرین به صورت همزمان داشته باشند خودرو آن ها 72 ساعت متوقف می شود و از سفر باز می مانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار تقی مهری روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: طرح تابستتانه از طرح های مهم ترافیكی با همكاری دستگاه های امدادی و خدماتی از اول تابستان شروع شده و تا پایان تابستان – اول مهر ماه- ادامه دارد. در اجرای طرح تابستانه به افزایش خودرو باید توجه داشته باشیم به گونه ای كه تا پایان سال 95 بیش از دو میلیون وسیله نقلیه به چرخه ترافیك اضافه شد در پنج ماه امسال شاهد افزایش وسائل نقلیه هستیم كه 16 و نیم درصد خودروهای نو شماره دار داشتیم 769 هزار وسیله نقلیه موتور و خودرو در این پنج ماه به چرخه ترافیك اضافه شده است.
وی با اشاره به اینكه هر چه میزان ترددها افزایش یابد خطر تصادفات بیشتر است، افزود: تدبیر ناجا كاهش جانباختگان در تصادفات از طریق اقداماتی مثل ارتقای فرهنگ ترافیك وتغییر رفتار رانندگان و بهره گیری از فناوری جدید در سطح جاده ها و كنترل رفتار رانندگان است.
مهری با اشاره به سامانه سپهتن، گفت: این سامانه برای پایش رفتار رانندگان است و امیدواریم بر وسائل نقلیه باربری برای كنترل بهتر نیز نصب شود.
وی در این باه افزود: به دلیل اهمیت دهه آخر شهریورماه كه بیشترین تردد را در جاده ها داریم طرح ویژه ترافیك پلیس به صورت خاص اجرا می شود، به اینگونه كه به غیر از نیروهای پلیس كه درآماده باش كامل در سطح جاده و شهرها مستقر هستند از سایر بخش های انتظامی نیز به مجموعه پلیس راه و راهور شهرستان ها اضافه می شود.
مهری در این باره گفت: 4 هزار و 800 نفر در طرح ویژه ترافیك شهریورماه بویژه دهه اخر شهریورماه به كمك پلیس آمده و قریب به 800 دستگاه وسیله نقلیه از سایر بخش های ناجا به حوزه ترافیك اختصاص می یابد كه كنترل رفتار مسافران را نیز مد نظر دارند.
رئیس پلیس راهور ناجا ، عدم توجه به جلو و سرعت، سبقت های غیر مجاز را از عوامل مهم تصادفات در این ایام دانست و به رانندگان توصیه كرد با تردد در سطح جاده ها به جلو توجه داشته باشند چرا كه 33 درصد تصادفات سال گذشته عدم توجه به جلو بوده است.
مهری گفت: رانندگان عدم استفاده از تلفن همراه و عدم خستگی در رانندگی را مورد توجه قرار دهند.
وی در این باره افزود: در سال گذشته 18 درصد تصادفات در شهریورماه ناشی از سرعت بوده است و تصادف در این حالت منجر به جرح و فوت می شود، 16 درصد تصادفات نیز حاصل انحراف به چپ درجاده های دو طرفه بوده است.
مهری تاكید كرد در ایام شهریورماه تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است كه به سایر بخش های انتظامی نیز ابلاغ شده وبه كمك ما آمده و پلیس راهور نیز با تشدید برخورد با رفتارهای حادثه ساز، خدمت رسانی خواهد كرد و هر اننده ای كه دچار تخلفات حادثه ساز باشد متوقف؛ و برابر قانون رفتار می شود اگر دو رفتار خطرناك داشته باشند تا 72 ساعت متوقف و از سفر باز می ماند وكسانی كه مواد روانگردان و افیونی در حال رانندگی استفاده كرده باشند با هماهگی قوه قضائیه خودرو آن ها توقیف و حق تردد ندارند و راننده متخلف نیز به مرجع قضائی برای پیشگیری از حوادث رانندگی معرفی می شود.
به گفته این مقام قضایی از سال 84 تا كنون شاهد روند كاهشی جانباختگان حوادث تصادفات در كشور بودیم و از 27 هزار و 700 نفر در پایان سال 95 به كمتر از 16 هزار نفر شمار جانباختگان تصادفات جاده ای رسید. از عوامل مهم و اساسی در این زمینه كاهش رفتار رانندگان و هماهنگی بین دستگاه های امدادی و خدماتی بود بویژه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اصحاب رسانه. همه رسانه های گروهی اقدامات خوبی در زمینه فرهنگ سازی و مصون سازی دستگاه های دیگر انجام دادند.
وی افزود: سه عامل مهم خودرو، جاده و انسان نقش اساسی در تصادفات دارد و قوانین وامداد رسانی نیز نقش مهمی دارد، موضوع جانباختگان در حوادث رانندگی از موضوعات مهم كشور است و امروز تمام افراد جامعه یا مسافرند، یا عابر پیاده یا راننده هستند، براین اساس این مساله دائما به امور مردم ارتباط مستقیم دارد.
مهری با اشاره به سفرهای تابستانی، گفت: تابستان در كشور ما پرتردد ترین ایام سال است بویژه در روزهای آخر شهریورماه، براین اساس تصادفات نیز افزایش می یابد.

** علت واژگونی اتوبوس دانش آموزان
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی افزود: پلیس با بررسی ها عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی را سبب واژگونی اتوبوس دانش آموزان از بندرعباس به سمت داراب می رفتند، دانست كه طی آن هفت نفر از دانش آموزان جان خود را از دست داده و یكی از مربیان وكمك راننده نیز جان خود را از دست دادند.
مهری گفت: در طرح تابستانه امسال بیش از 5 درصد جانباختگان ننسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشتیم در تیرماه به دلیل افزایش سفرها براساس آمار پزشكی قانونی جاننباختگان افزایش داشته اما در ماه گذشته فوتی در صحنه كاهش یافت و به طور كل در مرداد ماه امسال كاهش تصادفات و جانباختگان را داشتیم.
سردار مهری افزود: برای وسائل نقلیه عمومی اتوبوس تاكیده داشته ایم كه راننده و همه سرنشینان كمربند خود را ببندند چون از جراحت شدید و جان باختگان هموطنان در مسافرت جلوگیری می كند تجربه 10 ساله پلیس نشان می دهد كسانی كه از كمبرند استفاده كرده اند كمتر متحمل جراحات شده اند.

** تمهیدات پلیس برای بازگشایی مدارس
وی با اشاره به طرح بازگشایی مدارس از 25 شهریورماه تا اول مهر ماه گفت: به این منظور برای نظم و مقررات در تردد و امنیت آن ها، با برنامه ریزی انجام شده دستورالعمل ویژه بازگشایی مدارس ابلاغ شده و با همكاری آموزش و پرورش و شهرداری و همچنین وزارت راه، برنامه های ویژه پیش بینی شده و در سال تحصیلی 97-96 با هماهنگی و بكارگیری حداكثر امكانات برای ارتقای نظم و انضباط ترافیكی و ایجاد امنیت دانش آموزان برنامه ریزی شده و با پوشش طرح های ترافیكی شرایط بهتری فراهم می كنیم.
وی افزود: كنترل خودروی سرویس مدارس از نظر فنی و رعایت معاینه فنی و داشتن تجهیزات مناسب برای رفت و آمد و ظرفیت هایی كه برای خودرو قید شده و پلیس با متخلفان برخورد خواهد كرد با وزارت كشور هماهنگی شده و به شهرداری و استانداریها اعلام شده از طرح های عمرانی كه سبب گره ترافیكی می شود بویژه در هفته اول و دوم جلوگیری شود.
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: تجهیزات پلیس مدرسه فراهم شده تا در این ایام طرح ویژه ترافیكی و بازگشایی مدارس همچون سال های گذشته با موفقیت انجام شود.در این ایام قانون هوای پاك توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و رئیس جمهور به تمام دستگاه ها ابلاغ كرده، هماهنگی آن به عمل آمده و از همین رو به ویژه حمل بار و مسافر و معاینه فنی و بیمه بودن خودروها در این ایام مورد توجه است و از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری می شود، البته باید آیین نامه آن تدوین شود.
** برنامه های پلیس برای تردد معلولین در شهر
وی درباره معلولین گفت: پلیس در ارتباط با معلولین به وظیفه خود عمل می كند كه از جمله پیشنهاد پلیس برای حمایت از معلولان دارای ویلچر كه در سطح معابر تردد می كنند در دولت تصویب شد و آیین نامه مربط به آن نوشته شده كه معلولان به عنوان عابر پیاده به شمار می آیند و همچنین افرد نابینا و روشن دلان باید دارای حقوق شهروندی باشند كه عصای سفید را به عنوان علامت ایست در آیین نامه اشاره كردیم تا نابینا از عرض خیابان عبور كند و از حق تردد با آرامی برخوردارباشد.
وی گفت: محل اختصاصی برای پارك خودرو و جانمایی علایم در سطح كشور برای معلولان طراحی شده است و پیگیری می كنیم برای جانبازان نیز این حق محفوظ بماند. علاوه بر همیاران پلیس برنامه ریزی برای پلیس یاران نوجوان شده است كسانی كه سال ششم، هفتم و هشتم هستند، پیش بینی شده آموزش های ویژه ای برای ارتقای فرهنگ ترافیك داشته باشیم.
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی اضافه كرد: مراجع قضائی در حال تحقیق هستند كه علت تصادف دانش آموزان هرمزگانی كه صبح روز گذشته دچار تصادف شده و هفت دانش آموز و یك مربی و یك كمك راننده دیگر جا باختند، چه بوده است اما تشخیص كارشناسان ما عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی بوده است.
مهری افزود: برابر قوانین و براساس استانداردهای 51 كه برای خودروها تعریف می شود، خودروهایی كه اكنون شماره گذاری می شوند مصوبات كشور را رعایت می كنند استانداردهایی در سال 95 كه در سطح دولت مطرح بوده هنوز ابلاغ نشده كه اگر شود در استانداردسازی خودروهای كشور كمك می كند.

*27 درصد تصادفات كشور مربوط به پراید است / هر هفته به اندازه مسافران یك هواپیمای ایرباس، در كل كشور بر اثر تصادف جان می بازند
وی در بخش دیگری از این نشست خبری افزود: 27 درصد تصادفات كه در سطح كشور اتفاق می افتد به خودروی پراید اختصاص داده شده است. آمار سال گذشته نشان می دهد42 و نیم نفر روزانه جان خود را بر اثر تصادفات از دست می دهند یعنی هر هفته یك هواپیمای ایرباس كه بیش از 300 نفر مسافر دارند، جان خود را از دست می دهند.
مهری در مورد پرونده های ضرب و شتم دو مامور راهور، گفت: در مورد پرونده همدان كه در حال صدور رای نهایی شده است هر چه رای مراجع قضائی باشد اطلاع رسانی می شود و موضوع فرودگاه و نماینده استان كردستان كه منجر به ضرب و شتم و توهین و اهانت به افسر پلیس شد پرونده آن از طریق مجلس شورای اسلامی ومراجع قضائی و بخش حقوقی ناجا پیگیری شده و مراحل قانونی آن در دست اقدام است.
وی با اشاره به اینكه امیدواریم قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده تسریع بخشد، گفت نماینده مربوطه نیز هنوز عذرخواهی نكرده است.
مهری در مورد كنترل موتورسیكلت های فرسوده ، گفت: عمر موتورسیكلت ها نسبت به سایر وسائل نقلیه كوتاه تر است در شهرها 8 و سایر شهرها 10 سال است در آیین نامه جدیدی كه تنظیم شده است برای شماره گذاری خودروهای جدید به ازای اسقاط هر وسئله نقلیه تا 7 دستگاه موتورسیكلت فرسوده اسقاط می شود بین 500 تا 700 هزار موتورسیكلت در پاركینگ ها موجود است كه قوه قصائیه رای داده كه بخشی باید در اختیار ستاد اجرایی حضرت امام قرار گیرد تا اسقاط شود و وارد چرخه حمل و نقل نشود. دسورالعملی در این زمینه از سوی فرمانده ناجا تدوین شده و به تایید وزارت كشور رسیده است.
وی گفت: در برنامه ششم پیش بینی شده به ازای هر وسیله نقلیه 30 درصد تلفات باید كاهش یابد دستورالعمل آن در وزارت راه و شهرسازی و وزارت كشور و كمیسیون ایمنی راه ها پیش بینی شده و استفاده زا فناوری جدید در دستور كار است و 72 درصد كسانی كه جان خود را از دست می دهند در تصادفات برون شهری است براین اساس جاده های شریانی بیش از 34 هزار كیلومتر است تا پایان سال 97 به دوربین های ثبت تخلف و سرعت مجهز می شوند از سوی دیگر 80 درصد كشته ها در داخل شهرها عابرپیاده و موتورسیكلت سواران هستند و 28 دصد كسانی كه در تصادفات جان باخته اند در درون شهرها بوده است.
وی گفت: كسانی كه در سال گذشته منجر به تصادف فوتی شده اند شش هزار و 200 وسیله نقلیه بوده است و سه هزار راننده پرخطر داریم بیش از 20میلیون خودرو داریم و 27 میلیون گواهی نامه فعال داریم و تا كنون 28 میلیون گواهی نامه صادر كرده ایم و 11 میلیون نیز موتورسیكلت موجود است براین اساس باید با كسانی كه دارای تخلفات حادثه ساز سرعت، سبقت غیرمجاز هستند و 70 درصد كشته ها را شامل می شود برخورد كنیم.
سردار مهری در پایان سخنانش در این نشست گفت: طرح زوج و فرد و ترافیك به صورت مكانیزه در زمان شهردار قبلی انجام شد و هماهنگی خوبی با شهرداری داشتیم امیدواریم در این دوره نیز این امر شتاب گرفته و با تاكید بر برنامه ششم و اجرای پیشنهاد پلیس مبنی بر استفاده از حمل و نقل عمومی كه بین 80 تا90 درصد منجر به كاهش ترافیك در تهران می شود را اجرایی كنیم.
اجتمام ** 9105 ** 1418
خبرنگار: آرزو نیكنام ** ناشر: مریم برزآبادی
۰ نفر