۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲
کد خبر: 82651948
T T
۰ نفر
مقام مسئول در راه و شهرسازی: 6400هكتار بافت فرسوده شهری در استان تهران وجود دارد

تهران- ایرنا- رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران می گوید: در 10 شهر استان تهران با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت، 6400 هكتار بافت فرسوده شهری وجود دارد.

«محمد عبدالملكی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه ناپایداری، نفوذ ناپذیری و ریزدانگی از مهمترین ویژگی های بافت های فرسوده شهری در استان تهران است، افزود: تهران، اسلامشهر، شهر قدس، گلستان، ورامین، شهریار، پاكدشت ، ملارد ، نسیم شهر و قرچك 10 شهر استان تهران هستندكه مطالعات بافت های فرسوده در این شهرها انجام شده است.
این مقام مسئول در حوزه عمران و بهسازی شهری استان تهران اظهارداشت: از 77 هزار هكتار بافت فرسوده شهری در كشور، 6400 هكتار آن در استان تهران قرار دارد و در شهر تهران نیز محدوده بافت های فرسوده شهری 3720 هكتار است.
وی بیان كرد: مطالعات ما نشان می دهد 2 میلیون و 200 هزار نفر در استان تهران در بافت های فرسوده شهری سكونت دارند كه از این یك میلیون و 300 هزار نفر در شهر تهران هستند.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران یادآور شد: درسطح كشور56 هزار هكتار سكونتگاه های غیر رسمی داریم كه از این 8 هزار و 800 هكتار در استان تهران، 5 هزار و 500 هكتار آن در شهر تهران واقع است.
به گفته وی، در مجموع 15.5 درصد سكونتگاه های غیر رسمی در كشور در استان تهران قرار دارد و 10 درصد سكونتگاه های غیر رسمی در سطح كشور در شهر تهران قرار گرفته است.
عبدالملكی با اشاره به تعداد خانوارهای استان تهران در سكونتگاه های غیر رسمی اظهارداشت: 2 میلیون و 300 هزار نفر از مردم استان تهران كه شامل 561 هزار خانوار می شود در سكونتگاه های غیررسمی در این استان با حداقل امكانات و سرانه های شهری زندگی می كنند.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران خاطرنشان كرد: مهاجرت مردم در دهه 50 و60 از سایر نقاط كشور برای سكونت در استان تهران، سبب شد بیشتر این افراد در سكونتگاه ها و بافت های فرسوده شهری ساكن شوند كه هم اكنون از نظر كیفیت زندگی در نازلترین شرایط در شهرهای اطراف شهر تهران زندگی می كنند.
وی، فقر شهری، گسترش نابرابری فضای كاركردی، بحران هویت و تنزل منزلت و آسیب های اجتماعی، تاب آوری پایین شهری و تنزل كیفی مسایل زیست محیطی را از مهم ترین معضل بافت های فرسوده شهری در استان تهران اعلام كرد.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان تهران در پایان اظهارداشت: بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری در دولت یازدهم و دوازدهم مورد توجه جدی دولت قرار گرفته و در جهت كارآمدی این بافت ها و هویت بخشی به آنها تاكنون در سطح استان تهران اقدامات مناسبی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی معتقد است: اندیشه بازآفرینی شهری راه حلی برای رفع بحران شهرهای غیرقابل زندگی است و راه حلی تركیبی برای ارتقای كیفیت زندگی و هویت بخشی با احترام به مردم از مهم ترین سیاست های ما در بازآفرینی شهری در ایران به شمار می رود.
وی اظهار داشت: بازآفرینی شهری در چارچوب یك دستوركار قادر به بازتعریف هویتی فرآیندی و ساختاری شهر ایرانی برای خروج از چالش های معاصر توسعه به ویژه كاهش قابلیت زیست پذیری و تنزل كیفیت زندگی شهروندان است.
وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: در این مسیر همه بافت‌های فرسوده شناسایی شده و ۲۷۰۰ محله بد مسكن درایران وجود دارد كه در برنامه‌های ۱۰ ساله می توان مشكلات آن را برطرف كرد، البته باید بپذیریم مشكل محله های بافت فرسوده با یكدیگر متفاوت است و برای هر كدام باید برنامه ای را در پیش گرفت، لذا دنبال تقویت محله محوری در ایران هستم.
آخوندی با اشاره به اینكه تمركز من روی بافت حاشیه ای و بافت فرسوده است، گفت: نمی‌توانیم مساله مسكن بافت های فرسوده را در بیابان ها حل كنیم بلكه باید به دنبال حل این مساله در درون بافت فرسوده باشیم و خوشحالم كه رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام كردند كه دنبال رفع مساله مسكن بافت فرسوده هستیم.
در مجموع در سطح كشور بیش از 140 هزار هكتار بافت فرسوده شهری، سكونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی وجود دارد كه نیازمند بهسازی و نوسازی شهری است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561 ** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد