۱۰ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۵۸
کد خبر: 82651744
T T
۰ نفر
مركل: شاید لازم باشد در روابط با آنكارا تجدید نظر كنیم

تهران- ایرنا- 'آنگلا مركل' صدراعظم آلمان روز جمعه از بازداشت دو شهروند آلمانی دیگر در تركیه به شدت انتقاد كرد و گفت برلین شاید در روابطش با آنكارا تجدید نظر كند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دوازده شهروند آلمانی به اتهام های سیاسی در تركیه در بازداشت هستند. چهار نفر آنها تابعیت دوگانه دارند. یكی از آنها «دنیز یوجل» روزنامه نگار آلمانی-تركیه ای است كه روز جمعه دوره بازداشت وی به دویست روز رسید.
مركل گفت كه به نظر وی در چنین شرایطی شاید مناسب نباشد كه مذاكرات بیشتری با آنكارا درباره مشاركت تركیه در اتحادیه گمركی اروپا انجام شود.
وی در یك مراسم بازرگانی در شهر نورنبرگ در جنوب آلمان اظهار داشت: با در این مورد قاطعانه عمل كنیم.
صدراعظم آلمان افزود: با توجه به اتفاقات روز گذشته شاید لازم باشد بیشتر از گذشته درباره آنها تجدید نظر كنیم.
تركیه برلین را از بازداشت دو آلمانی در شهر آنتالیا مطلع نكرده است. این دو فرد روز پنجشنبه بازداشت شدند. «ماریا آبدار/ Maria Adebahr» سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفته كه كنسولگری برلین در شهر ازمیر از طریق «منابع غیردولتی» از بازداشت این افراد مطلع شده است.
آبدار گفت: تلاش می كنیم بدانیم این افراد بر چه اساسی بازداشت شده اند. فعلا باید فرض را بر این بگذاریم كه اتهام سیاسی، ظن تروریسم و اتهامات دیگر وجود دارد.
وی تاكید كرد كه به دلیل تعطیلات عید قربان، دیپلمات های آلمانی نتوانسته اند با مقامات تركیه تماس برقرار كنند.
طی یك سال گذشته شماری از شهروندان اروپایی به اتهام مشاركت در كودتای ناكام سال پیش علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه متهم شده اند.
«مارتین شولتس» از حزب سوسیال دموكرات و رقیب اصلی مركل در انتخابات 24 سپتامبر (دوم مهر ماه) گفت برلین باید درباره سفر به تركیه به شهروندان خود هشدار رسمی بدهد.
دولت آلمان در ماه ژوئیه از شهروندان خود خواست در سفر به تركیه جانب احتیاط را رعایت كنند اما هشدار رسمی صادر نكرد.
هشدار درباره سفر به تركیه می تواند تبعات زیادی برای آنكارا داشته باشد. سفر شهروندان خارجی به تركیه در 9 ماهه اول سال جاری میلادی كاهش یافته است. شهروندان آلمانی 10 درصد از گردشگران خارجی را در تركیه تشكیل می دهند.
شبك**9423*3404**انتشار: محسن اسماعیلی

سرخط اخبار جهان