۱۰ شهریور ۱۳۹۶، ۳:۳۶
کد خبر: 82651278
T T
۰ نفر
شیطنت رسانه ای آسوشیتدپرس در پی ناكامی سیاسی واشنگتن در برابر برجام

وین - ایرنا - ساعاتی پس از انتشار گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی كه برای هشتمین بار پایبندی ایران به برجام و ارائه تمام دسترسی های لازم را تایید كرد؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریكا در كاری شیطنت آمیز تلاش كرد آژانس را در موضوع بازرسی ها درموضعی در برابر ایران به تصویر بكشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: 'یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادعای ایران مبنی بر اینكه سایتهای نظامی این كشور خارج از حوزه كاری بازرسان هستند را رد كرد و گفت آژانس درصورت وجود ظن فعالیت هسته ای نیازمند دسترسی به همه اماكن مربوطه است و به همه مكانها بدون تمایز بین نظامی و غیرنظامی دسترسی دارد'.
این خبر رسانه آمریكایی هر چند ظاهری جنجالی برای مخاطبان ناآشنا بخصوص با مصرف داخلی در داخل آمریكا دارد اما در واقع هیچ حرف تازه ای نیست و رویه كاری همیشگی آژانس مطابق با توافقهای پادمانی و پروتكل الحاقی بوده است.
البته آسوشیتدپرس برای محكم كاری و متهم نشدن به دروغ پراكنی در جای دیگری از خبر نوشته است: 'آمانو بطور مستقیم اظهارنظر مقامات ایرانی را رد نكرد اما گفت كه آژانس به گزارش های خبری واكنش نشان نمی دهد!'
در واقع آمانو حرف تازه یا عجیبی نزده و اصولا بازرسی از اماكن صرفا نظامی و دفاعی كه خط قرمز ایران برای بازرسی اعلام شده، در حوزه كاری آژانس نیست و اماكن غیرهسته ای كه بطور معمول فعالیتهای مرتبط با هسته ای در آنها انجام می شود، طبق مقررات پادمانی تحت نظارت و راستی آزمایی قرار دارند. آژانس در تازه ترین گزارش روز پنجشنبه خود نیز همانند گزارش های قبلی بر این مطلب صحه گذاشته است. در بند 29 گزارش آژانس آمده است: 'آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و مكان های خارج از تاسیسات كه بطور معمول مورد استفاده قرار می گیرند (LOFs) و از سوی ایران درچارچوب موافقتنامه پادمان ها اعلام شده، ادامه می دهد. ارزیابی ها در خصوص نبود فعالیتها و مواد هسته ای اعلام نشده برای ایران كماكان ادامه دارد.'
در بند 17 گزارش نیز تصریح شده: 'آژانس دسترسی منظم به ساختمان های مرتبط در نطنز شامل همه FEP و كارخانه نیمه صنعتی غنی سازی (PFEP) را ادامه داده و دسترسی روزانه طبق درخواست آژانس انجام شده است .'
همچنین در بند 26 گزارش ذكر شده است: 'ایران اجرای موقت پروتكل الحاقی موافقتنامه پادمانها بر اساس ماده 17 (b) پروتكل الحاقی، تا زمان لازم الاجرا شدن آن را ادامه می دهد. آژانس به ارزیابی اظهارنامه های ایران ذیل پروتكل الحاقی و انجام دسترسی های تكمیلی به سایتهای هسته ای و دیگر مكان ها در ایران تحت پروتكل الحاقی ادامه داده است.'
چنانكه در این گزارش آژانس نیز تاكید شده است، جمهوری اسلامی ایران سالها است كه پروتكل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می كند و مطابق آن، بازرسان آژانس درصورت ارائه شواهد و دلایل كافی اجازه بازرسی از مكان مورد نظر را دارند. اما مساله اینجاست كه دولت ترامپ برای كارشكنی در برجام قصد دارد مقوله بازرسی از اماكن صرفا نظامی و دفاعی را كه در حوزه اسرار امنیت ملی و حق حاكمیت هر كشوری است را با ادعاهای بی اساس ظن فعالیت های هسته ای وارد فهرست بازرسی ها كند. اما تشت رسوایی این ادعا از قبل از بام افتاده و بسیاری از كارشناسان و سیاستمداران در خود آمریكا نیز این مساله را تكرار سناریوی دستكاری اطلاعاتی عراق می دانند و از ورود به آن پرهیز می دهند.
از سوی دیگر، ایران در گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود بارها اجازه بازدید از سایت نظامی پارچین را هم داده و پرونده ادعایی 'ابعاد نظامی احتمالی' (PMD) كه ایران از آن با عنوان 'مسائل گذشته و حال' یاد می كرد، پیش از برجام بسته شد.
پیش از این در روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات آژانس گزارش داده بود كه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی 'لزومی به بازرسی از تاسیسات نظامی نمی بینند و آژانس نمی خواهد بهانه ای به آمریكا برای بر هم زدن برجام بهانه بدهد.'
روزنامه انگلیس 'گاردین' نیز به نقل از مقامات سابق و تحلیلگران سیاسی گزارش داده كه كاخ سفید به مقامات اطلاعاتی فشار می آورد تا شواهدی حاكی از نقض برجام توسط ایران تهیه كنند اما ماموران دستگاههای اطلاعاتی با داشتن تجربه اطلاعات نادرست درباره عراق، دربرابر كاخ سفید مقاومت می كنند. برخی سیاستمداران آمریكایی مانند سناتور 'برنی سندرز' هم در خصوص دستكاری در اطلاعات همانند مورد عراق برای ضربه زدن به برجام هشدار داده اند.
نیكی هیلی نماینده آمریكا در سازمان ملل كه در راستای بلندپروازی های سیاسی خود قصد دارد از پرونده برجام به عنوان محلی برای عرض اندام سیاسی و جلب رضایت رژیم صهیونیستی استفاده كند روز پنجشنبه (به وقت امریكا) در ادعایی مطایبه آمیز گفت: اگر بازرسی از سایتهای نظامی ایران یك رویا است، در این صورت پایبندی ایران به برجام نیز یك رویا است!
در این حال و با حمایت تمام قد طرفهای اروپایی از برجام ، به نظر می رسد كه دولت آمریكا قصد دارد شكست خود در عرصه سیاسی و فنی را با جنجال خبری تلافی كند. اما چنانكه رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، لفاظی ها و فضا سازی رسانه ای مقامات آمریكایی و سفر نماینده آمریكا به وین تاكنون تاثیری بر فعالیت ها و اقدامات راستی آزمایی آژانس و نحوه گزارش دهی آن نگذاشته است و انتظار ایران و همه كشورهای عضو آژانس این است كه دبیرخانه آژانس به كار حرفه ای و بیطرفانه خود ادامه دهد.
اروپام**1078*شبس*1488 * بابك جعفری* انتشار دهنده: بهمن بامداد**

سرخط اخبار جهان