۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82648049
T T
۰ نفر
7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی پس از برجام در بخش های صنعت، معدن و تجارت جذب شد

تهران- ایرنا- مدیركل سرمایه گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت از جدب هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش های صنعتی، معدنی و بازرگانی كشور در دوره پسابرجام خبر دا د كه این آمار صرفنظر از قراردادهایی است كه نهایی شده یا به امضا رسیده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «افروز بهرامی» امروز (سه شنبه) در آیین تودیع و معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری در محل نمایشگاه بین المللی تهران افزود: این سرمایه گذاری درقالب 103 پروژه وارد كشور شده است كه تاكنون 41 پروژه به بهره برداری رسیده و 62 مورد دیگر در حال طی مراحل اجرایی است.
وی با اشاره به اینكه گسترده تر شدن توزیع جغرافیایی سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم، خاطرنشان كرد: در این راستا شاهدیم حتی این سرمایه گذاری ها به صنایع غذایی، كانی های غیرفلزی، فروشگاه های زنجیره ای و ... رسیده است.
بهرامی تاكید كرد: ایجاد استراتژی برای بهم رسانی كسب و كارها و اتصال به بازارهای جهانی از اولویت های مهم توسعه اقتصادی كشور است.
وی اظهار داشت: در 50 سال گذشته شاهد رشد تنها 30 درصدی صنعتی كشور بودیم؛ در این زمینه شاهدیم تولیدات كشور كمتر بر مبنای برونگرایی، صادرات و نیازهای بازار جهانی استوار بوده است.
به گفته این مقام مسئول، شاید تنها راهكار اساسی در این شرایط، اتخاذ رویكرد استراتژی صادرات باشد، در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی هدایت بخش خصوصی كشور به این سمت و سو است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآوری كرد: توسعه متوازن، پایدار و همه جانبه بدون حضور زنان به عنوان نیمی از ظرفیت جانبه امكانپذیر نیست كه از شریعتمداری درخواست داریم این مهم با توجه ویژه ای دنبال شود.
بهرامی ادامه داد: حضور بانوان در مناصب مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم 44 درصد رشد داشته است.

** رشد و توسعه با وضعیت فعلی بانك ها امكانپذیر نیست
در این مراسم همچنین «سید عبدالوهاب سهل آبادی» رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تقدیر از خدمات «محمدرضا نعمت زاده» وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت افزود :نعمت زاده مردی بزرگ و بسیار صریح در انجام امور بود كه با انتخاب معاونانی فعال در طول چهار سال گذشته، شتاب خوبی به توسعه صنعتی كشور بخشید.
وی ادامه داد: با این حال دل فعالان اقتصادی كشور پر است و بویژه در مقوله صنعت و معدن كشور شاهدیم «عوامل محیطی» هنوز به حد تكامل نرسیده است.
سهل آبادی تصریح كرد: باید پذیرفت امروز نمی توان با بانك هایی كه مراجع عظام تقلید كشور و جوامع بین المللی آنها را قبول ندارند به رشد و توسعه برسیم.
وی اظهار داشت: وضعیت صنعت از حد تعارفات گذشته، ركود آن را بیچاره كرده و صادرات انطور كه مورد توقع مقام معظم رهبری است انجام نمی شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان داشت: بانك ها كاری كرده اند كه حتی فرزندان ما نیز حاضر نیستند چك یا سفته ای در وجه مان صادر كنند و امروز «نزول در نزول» اقتصاد كشور را بیچاره كرده است.
وی یادآوری كرد: تسهیلات بانكی زمانی به دست ما می رسد كه «نوشدارو پس از مرگ سهراب است» و در این راستا از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت انتظار می رود بخش خصوصی واقعی را در نظر داشته باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 3065 ** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشار:مرضیه فاتحی
۰ نفر