۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82647644
T T
۰ نفر

چين و عربستان سند همكاري هسته اي امضا كردند

۷ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82647644
چين و عربستان سند همكاري هسته اي امضا كردند

پكن - ايرنا - شركت ملي برق هسته اي چين و مركز جغرافيايي عربستان سندي را براي همكاري هسته‌اي في مابين امضا كردند.

به گزارش ايرنا، در بخشي از اين يادداشت تفاهم آمده است كه با توجه به اينكه نيازهاي عربستان بايد در عرصه هسته اي برطرف شود و براي پيشبرد همكاري اتمي ميان دو كشور، طرفين اين سند را امضا كرده اند.
شركت چيني اعلام كرده كه بر اساس توافقنامه اي كه قبلا در ماه مارس (اسفند سال 95) سال جاري دو طرف امضا كرده اند بررسي هاي زمين شناسي در 9 منطقه در عربستان انجام شده است.
تارنماي گلوبال تايمز چين روز سه شنبه اعلام كرد كه دولت عربستان برنامه انرژي هسته اي را تدوين كرده است و بر اساس آن اين كشور در حال افزايش همكاري هاي خود با ديگر كشورهاي دنيا براي ساخت نيروگاه هاي اتمي است.
شركت ملي برق چين خاطر نشان كرده كه داراي همكاري نزديكي با عربستان است و با اين كشور در زمينه منابع اورانيوم، چرخه سوخت و منابع آب اتمي همكاري مي كند.
گلوبال تايمز مي افزايد كه با توجه به برنامه عربستان براي كاهش اتكا به منابع نفتي، فرصت خوبي براي چين است تا با اين كشور در بخش انرژي اتمي همكاري كند.
«جانگ گائولي» معاون نخست وزير چين ماه جاري ميلادي به عربستان سفر كرد و در جريان آن طرفين براي ايجاد چند سامانه و ساختار همكاري اتمي به توافق رسيدند.
دو طرف همچنين توافق كرده اند كه در بخش هاي مختلف انرژي، امور مالي و بانكي و قلمروهاي صنعتي همكاري نزديك داشته باشند.
چين و عربستان در جريان سفر اسفند ماه سال گذشته «ملك سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان به پكن نيز 35 سند همكاري به ارزش 65 ميليارد دلار امضا كرده اند.
آساق**231**انتشاردهنده:فرهاد راستي

سرخط اخبار جهان