۳ شهریور ۱۳۹۶، ۲۳:۲۶
کد خبر: 82643400
T T
۰ نفر
نيكي هيلي:آژانس بايد در نظارت بر برجام قدرت بيشتري ازخود نشان بدهد

نيويورك - ايرنا - نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد ضمن قدرداني از فعاليت هاي آژانس بين المللي انرژي هسته اي، مدعي شد: اين نهاد اختيارات محدودي در بازرسي از تاسيسات نظامي ايران دارد و واشنگتن مي خواهد آژانس در اجراي وظايف خود قاطعيت بيشتري اعمال كند.

به گزارش ايرنا، نيكي هيلي نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل متحد بدنبال سفر خود به وين و ديدار با مسئولين آژانس بين المللي انرژي هسته اي روز جمعه در مقر سازمان ملل و در جمع خبرنگاران به تشريح نتايج سفر خود پرداخت.
نماينده ترامپ درابتدا ديدار خود با آمانو مديركل آژانس را مثبت ارزيابي و از تلاش هاي او قدرداني كرد اما بلافاصله مدعي شد كه آژانس در انجام وظايف خود براي نظارت بر برنامه هاي هسته اي ايران در چهارچوب برجام، اختيارات محدودي دارد و تنها مجاز است در محدوده اي كه ايران به آن اجازه مي دهد، انجام وظيفه كند.
وي سپس در ادامه ادعاهاي خود اضافه كرد كه ايران بطور علني اعلام كرده اجازه بازديد از تاسيسات نظامي خود را به آژانس نخواهد داد چرا كه در متن برجام تمايزي ميان تاسيسات نظامي و غير نظامي منظور نشده است.
هيلي در ادامه مدعي شد كه در حال حاضر اماكن و تاسيسات اعلام نشده متعددي در ايران وجوددارد كه هنوز مورد بازرسي آژانس قرار نگرفته اند و اين از نظر دولت آمريكا يك مشكل است.
نماينده ترامپ در سازمان ملل در بخشي از سخنان خود آژانس بين المللي انرژي هسته اي را به عدم آشنايي با ويژگي هاي ايران متهم ساخت و مدعي شد: من به آژانس اعتماد كامل دارم اما ما با كشوري روبرو هستيم كه سابقه طولاني در دروغگويي و پيگيري عمليات پنهاني دارد. از آژانس مي خواهيم در انجام بازرسي هاي خود قدرت و قاطعيت بيشتري اعمال كند ضمن اينكه واشنگتن در اين راه از آژانس بين المللي انرژي هسته اي حمايت كامل خواهد كرد.
هيلي در ادامه با اشاره به نزديكي انقضاي حكم سالانه مربوط به نيروهاي پاسدار صلح اين سازمان در جنوب لبنان 'يونيفل' به مسئله لبنان و حزب الله پرداخت و آن را مشكل ديگري عنوان كرد كه دولت ترامپ با آن روبرو است.
وي با بيان اينكه لبنان از سال 2006 تا كنون شاهد درگيري خاصي نبوده است، گفت كه اين آرامش به معني صلح واقعي نيست.
هيلي سپس مدعي شد كه از سال 2006 تاكنون محموله هاي زيادي سلاح براي نيروهاي حزب الله ارسال شده كه بيشتر آنها را ايران براي آنها فرستاده است كه اين به معني جلوگيري از درگيري نيست بلكه نوعي آمادگي براي جنگ و درگيري محسوب مي شود.
نماينده آمريكا در سازمان ملل، سپس وظيفه اصلي يونيفيل را طبق قطعنامه 1701 همكاري با نيروهاي مسلح لبنان براي جلوگيري از خشونت دراين منطقه و يا اطلاع رساني در مورد اين خشونت ها دانست و مدعي شد كه بدليل سهل انگاري اين نيروها، تاكنون هيچ اقدامي در اين زمينه صورت نگرفته است.
وي سپس اعلام كرد كه كشورش در نظر دارد در جهت رفع اين نارسايي در حكم يونيفل تغييراتي را اعمال كند اما اين به معني تغيير كلي اين حكم نبوده بلكه فقط گنجاندن مفادي در آن خواهد بود كه به اين كميته و نيروهاي مستقر در جنوب لبنان اختيار و قدرت بيشتري بدهد.
نماينده ترامپ سپس حزب الله لبنان را به حمايت از تروريسم و ترور شخصيت ها در لبنان و يا اعزام نيرو به سوريه براي حمايت از اسد متهم كرد و مدعي شد اين حزب رسمي دولت لبنان يك سازمان تروريستي است كه موجب بي ثباتي هاي گسترده اي در منطقه شده است.
وي اظهارات ژنرال نبيه بري را مبني بر اينكه تاكنون هيچ گزارش يا سندي دال بر ارسال سلاح به حزب الله به دست او نرسيده است را ناشي از عدم اطلاع او از وقايعي كه در اين منطقه جريان دارد توصيف كرد.
هيلي سپس گفت كه براي آگاهي از اين حقيقت نيازي به خواندن گزارش هاي اطلاعاتي در مورد سلاح هاي حزب الله ندارد و فقط كافي است كه به اطراف خود و به برنامه هاي تلويزيوني نگاه كند و ببيند چگونه نيروهاي حزب الله رژه مسلحانه مي روند.
اروپام-4-541 ** شبس 1574 ** انتشار دهنده: محسن تهوري

سرخط اخبار جهان