۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 82642836
T T
۰ نفر
نخستين جشنواره ملي فرهنگي ورزشي روستا جلوه ها و حاشيه ها

اصفهان - ايرنا - آيين آغاز رسمي نخستين جشنواره ملي فرهنگي ورزشي روستا ' جام رياست جمهوري' با حضور 10 هزار نفري مردم در ورزشگاه ملت شاهين شهر با جلوه هاي زيبا همراه شد.

به گزارش ايرنا، اين جشنواره با حضور 960 ورزشكار از تمام استان هاي كشور با هدف توجه بيشتر به مناطق روستايي و معرفي فرهنگ و سنن و رشته هاي ورزشي بومي محلي و حفظ ميراث معنوي و ناملموس به پيشنهاد معاونت توسعه روستا و مناطق محروم كشور نهاد رياست جمهوري پنجشنبه شب بطور رسمي گشايش يافت و با اجراي فدراسيون و هيات استاني ورزش روستايي و بازي هاي بومي به مدت 2 روز ادامه خواهد داشت .
**رژه ورزشكاران تمامي استان ها با لباس هاي محلي نواحي و مناطق مختلف كشور حال و هواي خاصي به فضاي برگزاري اين جشنواره داده بود.

**رقص محلي اقوام همراه با موسيقي محلي زيبا، شركت كنندگان وتماشاگران در اين ورزشگاه را به وجد آورده بود.

**حضور 'رضا صادقي' خواننده مشهور كشور كه از محبوبيت خاصي در بين مردم برخوردار است فضاي هنري اين شب را جلوه اي زيبا و زنده بخشيد.

**برافراشته شدن پرچم نخستين جشنواره ملي فرهنگي ورزشي روستا با تشويق هاي مكرر حاضران در ورزشگاه صورت گرفت.

**آسمان شاهين شهر بويژه فضاي ورزشگاه نقش جهان همزمان با آغاز مراسم رسمي جشنواره بشكل بسيار زيبايي نورافشاني شد.

** در اين جشنواره همچنين نمايشگاه صنايع دستي به همت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان مشتمل بر 35 غرفه، آثار صنايع دستي بيش از 50 هنرمند ادر رشته هاي منبت، قلم زني، ميناكاري، قلمكاري و ... به نمايش گذاشته است.

**حضور مقام هاي كشوري و استاني همراه با سخنراني پيش از آغاز برنامه هاي جنبي جشنواره از ديگر بخش هاي اين برنامه فرهنگي و ورزشي بود.
**سيد ابوالفضل رضوي، معاون توسعه روستايي و مناطق محروم معاون اول رييس جمهوري در آيين افتتاح اين جشنواره از برگزاري جشنواره ملي فرهنگي و ورزشي روستا در سال هاي آينده بصورت بين المللي خبر داد و گفت: يكي از هدف هاي برگزاري اين جشنواره شناسايي و ثبت بازيهاي بومي و روستايي كشور است تا پس از آمادگي كامل داخلي با كشورهايي كه از اين نظر با ما نزديك هستند بتوانيم رقابت هاي بين المللي برگزار كنيم.

**كامران كلاني، مديركل اجتماعي و فرهنگي معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري گفت: روستاهاي ايران گنج هاي پنهان آيين ها و بازي هاي بومي، محلي، موسيقي، رقص هاي آييني، سوگواره ها با تنوع پوشش هاي زيبا و رنگين، طب سنتي ، انواع غذا و هزاران آداب و رسوم زيبا است .

**استقبال مردم براي حضور در آيين افتتاح اين جشنواره به حدي بود كه از ساعت ها قبل از شروع رسمي مراسم تا ساعت 23 خيابان هاي منتهي به ورزشگاه ملت شاهين شهر با ترافيك سنگين مواجه بود.

**مراسم اختتاميه جشنواره فردا (جمعه) سوم تير در ورزشگاه ملت برگزار مي شود.
ورزشكاران حاضر در اين جشنواره در بازي هاي بومي محلي هفت سنگ، دال پلان، چوب كشي، تير و كمان دستي، لي لي، دوزبازي، گانيه، الختر و كشتي محلي به رقابت مي پردازند.
اجراي موسيقي محلي توسط 12 گروه هنري از اقوام مختلف ايران و حضور چهره هاي هنري و سخنراني مقامات ملي و استاني از جمله برنامه هاي اعلام شده در اين جشنواره است.
ورود و پذيرش هيات هاي ورزشي از سراسر كشور به شاهين شهر ديروز چهارشنبه انجام شد.
شهرستان شاهين شهر با وسعتي حدود 6 هزار كيلومتر مربع و 240 هزار نفر جمعيت در 25 كيلومتري شمال شهر اصفهان واقع است.
ت / 6020 /6994 / انتشا: سلطانمرادي
خبرنگاران: عليرضا حكيميان و آرزو فلاح

سرخط اخبار استان‌ها